راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش ۱۰‌سالگی داتین / روایت یک دهه تلاش و تجربه‌های یکتا

 عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / داتین به مناسبت تولد ۱۰سالگی خود، یک گزارش یا بهتر است بگوییم روایتی از دهه اول زیست خود را منتشر کرده است. داتین بزرگ‌ترین زیرمجموعه هلدینگ فناپ است که راهکارهای نرم‌افزاری، مالی و بیمه را در اختیار بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سازمان‌های مرتبط می‌گذارد. داتین در این گزارش فلسفه وجودی خود را در توسعه فراگیری مالی عنوان کرده است. همچنین این گزارش، گزیده‌ای از آمار رسمی، داده‌های استخراج‌شده از سامانه‌های داتین و روایت‌هایی از گذشته تا به امروز این شرکت است. در ادامه نگاهی به این گزارش خواهیم داشت.

تاریخچه داتین به پیدایش فناپ گره خورده است. هلدینگ فناپ در دی‌ماه ۱۳۸۴ با هم‌افزایی متخصصان فناوری اطلاعات و مدیران ارشد گروه مالی پاسارگاد متولد شد و فعالیتش را با تولید یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های نرم‌افزاری یعنی کربنکینگ آغاز کرد. در فناپ، تیمی جوان با عنوان «واحد راهکارهای بانکی» مأموریت یافت تا سیستم یکپارچه بانکی کاملاً ایرانی و مبتنی بر وب را تولید و مقدمات مهاجرت نرم‌افزاری بانک پاسارگاد به راهکار جامع بانکی فناپ را فراهم کند. ضرورت توسعه حوزه‌های فعالیت ایجاب می‌کرد که واحد راهکارهای بانکی فناپ به‌صورت یک شرکت مستقل به کار خود ادامه دهد؛ در نهایت این واحد در دی‌ماه ۱۳۹۰ از فناپ جدا و شرکت داتیس آرین قشم (داتین) تشکیل شد.

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد درباره این شرکت می‌گوید: «ما در بانک پاسارگاد برای اینکه بتوانیم سامانه یکپارچه بانکی خودمان را تولید کنیم، اول به خدا توکل کردیم و بعد به جوانان فرهیخته و دانشمند این کشور که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودند، اعتماد کردیم. وقتی با شرکت‌های خارجی ملاقات می‌کردیم، به من می‌گفتند «سؤال و جواب‌های این جوانان نشان می‌دهد شما به ما احتیاجی ندارید و آنها از پس کار برمی‌آیند.»


عملکرد هلدینگ به تفکیک سال


فناپ در سال ۱۳۸۴ با مأموریت تولید راهکار جامع بانکی گروه پنج‌نفره خود را تشکیل داد و سال بعد تولید کربنکینگ خود را آغاز و بعد از آن شروع به تولید سوئیچ پرداخت الکترونیک (ETF SWITVH) و سامانه مدیریت کارت (CMS) کرد. در چهارمین سال فعالیت فناپ، اولین تراکنش بانکی به‌وسیله سوئیچ بومی فناپ پردازش شد و سامانه‌های بانکداری مدرن اعم از تلفن‌بانک، اینترنت‌بانک و درگاه پرداخت اینترنتی عملیاتی شدند. همزمان با این رویدادهای موفقیت‌آمیز، بهره‌برداری تدریجی از راهکار جامع بانکداری در بانک پاسارگاد هم آغاز شد و در نهایت  پس از دو سال، مهاجرت بانک پاسارگاد به راهکار جامع بانکی فناپ به‌درستی انجام گرفت.

پس از وقوع این مراحل؛ در سال ۱۳۹۰ شرکت داتین تأسیس شد و دو سال بعد سامانه ERP داتین در بانک پاسارگاد مورد استفاده قرار گرفت. شرکت داتین چهار سال بعد از تأسیس‌اش از میان شرکت‌های برتر کشور، رتبه ۴۷۷ را دریافت و سال بعد ۵۸ پله صعود کرد. روند روبه‌رشد داتین در سال‌های بعد هم متوقف نشد؛ چنان که سال ۱۳۹۶ داتین در جایگاه ۳۶۸ رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران قرار گرفت و سال بعد در رتبه ۳۳۵. سال ۱۳۹۸ هم‌ رتبه ۳۰۹ را دریافت کرد.

ارتقای جایگاه داتین در این سال‌ها، از رویدادهایی مانند بهره‌برداری از سامانه‌های تسهیلات و اعتباری داتین در بانک رفاه کارگران، دریافت گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات ISO27001، انعقاد قرارداد تأمین، استقرار و مهاجرت سیستم نرم‌افزاری بانکداری متمرکز بانک سپه، بهره‌برداری از راهکار جامع بیمه‌گری داتین در بیمه کوثر و اضافه‌شدن بیمه باران به‌عنوان چهارمین شرکت بیمه به جمع مشتریان نشئت‌ گرفته است.

مفهوم مهاجرت را می‌توان عامل رشد و پیشرفت داتین در دو سال اخیر معرفی کرد: مهاجرت بیگ‌بنگ بانک سپه به سامانه‌های داتین و انتقال داده‌های ۸۳ سامانه این بانک، مهاجرت داده‌های مؤسسه اعتباری کوثر به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه، مهاجرت همزمان داده‌های دو بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه، مهاجرت داده‌های بانک قوامین به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه.


کجای زندگی مردم هستیم؟


داتین در گزارشی که از دهه اول فعالیتش منتشر کرده، اعلام کرده می‌خواهد همه افراد جامعه به خدمات مالی هوشمند دسترسی آسان داشته باشند. محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین هم گفته سؤالی که همیشه در ذهن من وجود دارد، این است که به‌عنوان یک شرکت فین‌تک تأثیر ما در جامعه چیست، کجای زندگی مردم تأثیرگذار هستیم و بودونبود ما چه تفاوتی ایجاد می‌کند. او در ادامه پاسخ سؤال خود را مطرح کرده است: «قرار است با توسعه شاخص‌هایی در سطح جوامع، فقر کاهش پیدا کند و سطح اقتصادی جامعه ارتقا یابد. ما زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که فردی بتواند در کمتر از ۱۰ دقیقه برای تحصیل فرزند دبستانی خود که در شرایط کرونا به تبلت نیاز دارد، تسهیلات دریافت کند. برای همین توسعه فراگیری مالی را چشم‌انداز خود قرار داده‌ایم.»

فراگیری مالی اولین‌بار توسط سازمان ملل عنوان شد. فراگیری مالی یعنی موانع هم در سمت مشتری و هم در سمت بانک، کاهش پیدا کند تا خدمات به‌صورت عادلانه برای همه در دسترس باشد. بروز فرصت‌های جدید برای مشتریان، تأثیرات بسیار مثبتی روی کاهش فقر و بالا بردن سطح رفاه دارد و بهترین ابزار برای توسعه فراگیری مالی، فناوری است. منظور از فناوری اینجا فین‌تک است؛ در همین راستا داتین در حال تولید فناوری‌هایی است که به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا سطح فراگیری مالی را بالا ببرند. داتین می‌خواهد کمک کند تا خدمات مالی سریع، کم‌هزینه و قابل‌ ردیابی شود. داتین با بازنگری سند استراتژی خود، توسعه فراگیری مالی را چشم‌انداز خود قرار داده و قصد دارد در این مسیر حرکت کند.


مشتریان بانکی داتین


اگرچه داتین بیش از هر چیز به‌عنوان یک شرکت فعال در صنعت بانکی و بیمه‌ای شناخته می‌شود، اما در واقع سرویس‌های خود را به تمامی کسب‌وکارهای حوزه مالی، اعم از بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات مالی – اعتباری ارائه می‌دهد. داتین در حال حاضر با هشت بانک و مؤسسه مالی – اعتباری، چهار شرکت حوزه پرداخت، چهار شرکت بیمه و سه شرکت و نهاد همکاری می‌کند.

بانک پاسارگاد:

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • سامانه‌های تحلیلی راهکار جامع سازمانی اپلیکیشن «ویپاد» به‌عنوان بستر بانکداری دیجیتال؛
  • سامانه مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین؛
  • خدمات مهاجرت داده و سامانه.

بانک سپه:

بانک‌های سابق انصار، مهر اقتصاد، حکمت، کوثر و قوامین به بانک سپه و سامانه‌های آنها نیز در یک برنامه زمان‌بندی‌شده به راهکار جامع بانکی داتین که در بانک سپه پیاده‌سازی شده، مهاجرت داده شدند. پروژه مهاجرت بانک سپه به‌عنوان جدیدترین و بزرگ‌ترین پروژه بانکی داتین، از ابتدای سال ۱۳۹۸ رسماً آغاز شد. پس از اتمام فازهای تحلیل شکاف، بومی‌سازی و استقرار، عملیات مهاجرت و بهره‌برداری از سامانه‌های داتین در بانک سپه از ساعت ۱۳ روز پنجشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ با توقف ارائه خدمات بانک، رسماً آغاز شد.

بانک قرض‌الحسنه رسالت:

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • سامانه‌های تحلیلی زیرساخت بانکداری دیجیتال.

بانک گردشگری:

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • راهکار جامع سازمانی سامانه‌های تحلیلی.

بانک توسعه تعاون:

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • سامانه‌های تحلیلی.

بانک رفاه کارگران:

  • سامانه بانکداری متمرکز اعتباری (تسهیلات، ضمانت‌نامه و…)؛
  • سامانه تسهیلات الکترونیک.

بانک شهر:

  • سامانه مدیریت منابع انسانی (HRM).

بانک سرمایه:

  • سامانه مدیریت منابع انسانی (HRM).

آمار و ارقامی از داتین


گزارش آمار عملکرد داتین علاوه بر گزارش‌ها و آمار منتشرشده از سوی مراجع رسمی، بر آمار و گزارش‌های استخراج‌شده از سامانه‌های داتین نیز استوار است. در گردآوری اطلاعات این بخش از آخرین گزارش آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مهرماه ۱۴۰۰ و همچنین آمار استخراج‌شده از سامانه‌های داتین تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ استفاده شده است.

سامانه‌های داتین در پرتراکنش‌ترین روز بانک‌ها ۵۷۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کردند. از هر پنج دستگاه خودپرداز در کشور یک دستگاه به سوئیچ بانکی داتین متصل است. بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از سامانه‌های داتین تا پایان آذرماه ۱۴۰۰، تعداد کل دستگاه‌های خودپرداز متصل به سامانه‌های سوئیچ بانکی داتین بیش از ۱۲ هزار دستگاه بوده است. البته این عدد با احتساب خودپردازهایی که از طریق سوئیچ واسط به سوئیچ داتین متصل می‌شوند، به ۱۵ هزار دستگاه می‌رسد.

بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از سامانه‌های داتین تا پایان آذرماه ۱۴۰۰، تعداد کل شعب بانکی متصل به سامانه بانکداری متمرکز داتین بیش از شش هزار شعبه بوده که معادل ۲۵ درصد شعب کل بانک‌های کشور است. همچنین مجموعاً در ۱۰ هزار شعبه بانکی در کشور، به کمک حداقل یکی از سامانه‌های داتین به مشتریان خدمات ارائه می‌شود.

جمعیت مشتریان بانک‌های داتینی، بیستمین کشور جهان است. ۷۱.۵۹۵.۶۳۱ نفر، مشتریان بانک‌های استفاده‌کننده از سامانه جامع بانکی داتین هستند.

بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مهرماه ۱۴۰۰، مجموع کارت‌های فعال تعریف‌شده در سامانه‌های مدیریت کارت داتین بیش از ۷۳ میلیون کارت معادل ۱۸ درصد کل کارت‌های کشور است. بیش از پنج میلیون کاربر از همراه‌بانک و هشت میلیون کاربر از اینترنت‌بانک داتین استفاده می‌کنند. همچنین بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از سامانه‌های داتین تا پایان آذرماه ۱۴۰۰، حجم کل اطلاعات موجود روی پایگاه‌های داده سامانه جامع بانکی داتین ۳۱۵۸ ترابایت معادل سه پتابایت بوده است.

داتین با تأمین زیرساخت چهار شرکت بیمه‌ای، سهم بازار ۱۴درصدی را از این صنعت در اختیار دارد و در میان شرکت‌های تولیدکننده راهکارهای بیمه‌گری در رتبه دوم قرار می‌گیرد. دو شرکت از مشتریان داتین در فهرست ۱۰ شرکت برتر بیمه کشور هستند و بیش از ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌نامه توسط نرم‌افزار داتین صادر شده است.


سرمایه‌های انسانی داتین


حوزه خدمات توسعه سرمایه‌های انسانی داتین از سال ۱۳۹۶ موفق به کسب گواهی ISO9001: 2015 شده است، به این ترتیب داتین برای توسعه برند کارفرمایی خود، از همه استان‌ها سرمایه‌های متخصص جذب می‌کند. داتین در ابتدای شروع کارش ۶۶ نفر نیروی انسانی جذب کرده بود، اما همگام با افزایش مشتریانش نیروی انسانی خود را طی این سال‌ها به ۱۱۱۰ نفر رساند. ۵۶۸ نفر از همکاران خانم و ۵۴۲ نفر از آنها آقا هستند.

یکی از بخش‌های شرکت داتین، مدرسه داتین است. مدرسه داتین با هدف پوشش شغل‌های مربوط به تولید و نگهداری نرم‌افزار و جذب کارشناس عملیات، مهندس تست نرم‌افزار و پشتیبان محصولات بانکی از سال ۱۳۹۹ فعالیتش را آغاز کرد. مدرسه داتین تاکنون ۱۱۶ نفر ورودی داشته که ۶۱ نفر از آنها در داتین استخدام‌ شده‌اند. بیشترین نیروهای استخدامی داتین از استان تهران، شهرهای پردیس و مشهد هستند.

نسخه پی‌دی‌اف «داستان داتین؛ روایتی از یک دهه تلاش و تجربه‌های یکتا» را می‌توانید با اسکن این کیوآرکد بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.