راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شراکت بانک و فین‌تک برای ساختن آینده

در آینده همه بانک‌ها تبدیل به یک شرکت فین‌تک خواهند شد. این جمله بسیار مهم ماحصل نگاهی است که مدیران بانک سانرایز را مجاب کرده از همین امروز به پیچیده‌ترین نوع شراکت با فین‌تک‌ها وارد شوند.

نسیم بنایی / یکی از بانک‌های پیشرو در همکاری با تعدادی از فین‌تک‌ها که به دنبال ارائه خدماتی جدید به افرادی که دسترسی کمی به خدمات بانکی دارند و ساختن آینده‌ای دیجیتال برای «سلامت مالی» بانک سانرایز است.

«سلامت مالی» به وضعیتی گفته می‌شود که در آن یک فرد یا سازمان در تحقق اهداف فعلی و آتی خود به لحاظ مالی احساس امنیت می‌کند. به گزارش مجله فین‌تک این مقوله در حال حاضر به مسئله‌ای کانونی در بخش بانکداری جهان تبدیل شده است. وظیفه «سلامت مالی» ارائه ابزار، اطلاعات و محصولات لازم به مشتریان جهت بهبود ثبات و بهره‌بری از امکانات مالی است. بعضی از بانک‌ها این مسئله را در قالب کمپین‌های بازاریابی، یا دسترسی به محتواهای آنلاین درباره پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و وام، می‌بینند. بعضی از بانک‌های دیگر هم «سلامت مالی» را در قالب مجموعه‌ای محصولات می‌بینند که به منظور ایجاد دسترسی برای افراد و گروه‌هایی طراحی شده‌اند که استفاده کمی از خدمات بانکی می‌کنند یا نیازمند خدمات مالی ویژه‌ای هستند. در سمت دیگر این مسئله بانک‌های سانرایز را داریم که سلامت مالی را همه‌چیز می‌دانند.


با بانک‌ سانرایز بیشتر آشنا شوید


بانک‌های سانرایز در سال 1986 توسط خانواده رایلینگ تاسیس شدند و بیش از 35 سال به مردم شهرنشین مینیاپلیس و شهر سنت‌ پال مینسوتا خدمات ارائه کرده‌اند. این مجموعه بانک که در حال حاضر 1.7 میلیارد دلار ارزش دارد، این هدف را برای خود تعریف کرده است که تبدیل به نوآورترین بانک در زمینه سلامت مالی شود.

برایان تافت، مدیر ارشد بانک سانرایز درباره این هدف چنین می‌گوید: «این هدف پیشاپیش مبنایی برای تمام کارهایی که انجام می‌دهیم، شکل می‌دهد. ما خود را به عنوان سازمانی برای کارآفرینی اجتماعی و یک موتور اجتماعی برای کارهای مفید می‌دانیم.»

البته این هدف، یک هدف‌گذاری کاملا جدید نیست. بانک سانرایز از همان ابتدای کار سلامت مالی و ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه را در کانون سازمان خود قرار داده است. کار این بانک با ارائه خدمات به بخشی از جامعه سنت پال آغاز شد که هم از سوی بانک‌داری سنتی دسترسی مناسبی به خدمات مالی نداشتند، هم نیازمند دسترسی به محصولات مالی نوآورانه بودند. هسته کانونی این بانک که ارائه خدمات به مردم جامعه است، هنوز هم نقشی حیاتی در برخورد این بانک با مشتریانش دارد. برای مثال می‌توان به مجموعه‌ای از خدمات بانکداری اساسی مانند وام‌دهی اعتباری مالیاتی نیو مارکتس، وام‌دهی در راستای مدیریت کسب‌وکارهای کوچک و چیزهایی از این قبیل اشاره کرد.


تقویت سلامت مالی


تافت درباره اهمیت سلامت مالی برای بانک سانرایز چنین می‌گوید: «همیشه به دنبال بهبود سه مسئله اساسی هستیم: افزایش دسترسی، کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن سطح ریسک. زمانی که می‌خواهیم نوآوری کنیم و به دنبال راهی جدید برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود باشیم، همواره این سه مسئله را در ذهن داریم تا بتوانیم خدمات را به شکلی بهتر و سریع‌تر به مشتریان خود ارائه کنیم.»

این شکل از بانکداری که به دنبال افزایش دسترسی مشتریان بیشتری است و هدفی خاص در این زمینه دارد، به گفته تافت «مسئولیت‌های زیادی برای بانک سانرایز در پی دارد.» اکنون بانک سانرایز در حال گسترش فلسفه و توانایی‌های بانکی خود در راستای ارائه خدمات به جوامع مردمی در سرتاسر آمریکا است و در این زمینه از بخش فین‌تک هم کمک می‌گیرد. این رویکرد و شکل همکاری در حال رواج پیدا کردن در چشم‌انداز بانکداری است. در چنین شکلی از همکاری تمام اقدامات زیرساختی مربوط به نگهداری، جابه‌جایی و قرض دادن پول بر عهده بانک است و شرکای فین‌تکی می‌توانند با استفاده از این ابعاد و تخصص به منظور ارائه خدمات به مشتریان بهره ببرند و به آن‌ها شکلی از تجربه مشتری دیجیتال و مدرن را ارائه کنند.


شراکت هدفمند با فین‌تک‌ها


یکی از شراکت‌های کلیدی اولیه بانک سانرایز در این عرصه با فین‌تک موبیلیتی کپیتال فاینسس (Mobility Capital Finance Inc.) است. این فین‌تک توسط وول کاکسوم بنیان‌گذاری شده است. کاکسوم که سابقه کار در بانک‌های سیتی‌گروپ و جی‌پی مورگان را دارد از محدودیت‌های بانکداری سنتی خسته شده بود و با راه اندازی فین‌تک خود به دنبال ارائه خدمات به آن بخشی از جامعه رفت که در شکاف‌های خدمات مالی بانکی گم شده بودند.

کاکسوم درباره این مسئله چنین می‌گوید: «تعداد زیادی از افراد در جامعه ما بودند که نمی‌توانستند خدمات مناسب را از زیرساخت سنتی بانکداری ما دریافت کنند. با این‌حال، تکامل فناوری بانکداری این امکان را فراهم آورد که دیگر منابع بانکداری مقید به موقعیت جغرافیایی نباشند. برای من جالب بود که چطور می‌توانم از تجربه خود و این فناوری‌ها استفاده کنم تا بتواند به بخش‌هایی از بازار دسترسی پیدا کنم که تا پیش از این مورد توجه بانکداری سنتی قرار نمی‌گرفتند.»

این فین‌تک در حال حاضر به دنبال از بین بردن شکاف نژادی ثروت در ایالات متحده است. در حال حاضر سهم خیره‌کننده 50 تا 55 درصدی از آمریکایی‌های لاتینو یا سیاه‌پوست یا دسترسی به خدمات بانکی ندارند، یا دسترسی کمی دارند. این گروه در حال حاضر با هزینه بسیار زیادی برای دسترسی روبه‌رو هستند و به همین خاطر نمی‌توانند در نظام‌های سنتی، اعتبار و ثروت لازم را پدید بیاورند. این فین‌تک در همکاری با بانک سانرایز به دنبال حل کردن این شکل از نابرابری است.


تحول با تکیه بر داده


مانند هر صنعت دیگری، دسترسی به داده بیشتر و پیشرفت علوم تحلیل داده، باعث می‌شود صنعت بانکداری هم با قدرت بیشتری آینده خود را بسازد. داده بیشتر، به معنای نوآوری بیشتر است. به گفته کاکسوم، داده «جام مقدس» تغییر و تحول بانکداری است: «داشتن داده و توانایی عمل کردن بر اساس آن داده‌ها، راه ایجاد ارزش فراوان برای مشتریان است. برای مثال با استفاده از داده می‌توانیم متوجه شویم مردم به صورت روزمره مشغول چه کاری هستند و با استفاده از این دانش می‌توانیم هر فرد را تحلیل کرده و خدماتی متناسب با نیازهای او ارائه کنیم. به مرور زمان می‌توان با استفاده از داده‌ها، بازارهایی جدید خلق کرد که در آن افرادی جدید به دنبال استقراض پول یا شراکت در کسب‌وکار هستند. این مسئله بسیار ارزشمند است، زیرا ما همیشه به دنبال بازارهای جدید پایدار هستیم.»

بانک سانرایز در این راستا به دنبال تحول دیجیتالی عظیم است که می‌تواند همکاری‌های این بانک را با سرعت بسیار بیشتری رو به جلو ببرد و داده‌های بیشتری را مهیا کند. تافت در توضیح این تحول چنین می‌گوید: «در حال حاضر درگیر جابجا کردن حجم زیادی از عملیات‌های کانونی خود به فضای ابری هستیم. این مسئله باعث می‌شود شرکای فین‌تکی ما به داده‌های بیشتر، اتوماسیون بیشتر و یکپارچگی بیشتری دسترسی پیدا کنند. داده همان سوختی است که برنامه‌های فین‌تکی ما را به جلو می‌برد و می‌توان از آن در فعالیت‌های متنوعی بهره برد. مسئله بسیار مهم در این نقطه، ارائه اطلاعات و تحلیل در زمان وقوع هر رخداد است. اگر بتوانیم سرعت تحلیل را بالا ببریم، در تصمیم‌گیری برای ورود به بازارهای جدید با قدرت بیشتری عمل خواهیم کرد.»


آینده‌ای بهتر برای بانکداری


سانرایز قصد دارد طی 12 تا 18 ماه آینده، برنامه‌های خود را با در نظر گرفتن نیازهای شرکای فین‌تکی و مشتریان خود، پیش ببرد. تافت درباره این برنامه آینده می‌گوید «اتوماتیک کردن امور عادی و شخصی کردن امور غیرعادی، چیزی است که دائما در بانک از آن حرف می‌زنیم. در زمینه شراکت با فینتک‌ها معنای این مسئله دیجیتال کردن و اتوماسیون عملیات بیشتر و توسعه توانایی‌های مبتنی بر API است. ما فقط به دنبال بهتر و سریع‌تر شدن هستیم تا بتوانیم حجم شراکت‌های فین‌تکی خود را بیشتر کنیم.»

این مسئله برای مشتریان به معنای تحقق نیازها و حتی فراتر رفتن از آن‌ها است. تافت درباره مشتریان چنین می‌گوید: «به نظر من امروزه همه توقع بالا رفتن سرعت‌ها را دارند و همه سعی می‌کنند سرعت را تا حد این توقع بالا ببرند. چشم‌اندازی که در حال حاضر از آینده وجود دارد، این است که تمام شرکت‌ها تبدیل به یک شرکت فین‌تک در آینده خواهند شد و خود من هم به شکلی به این مسئله باور دارم زیرا فناوری هر روز اهمیت بیشتری برای بانک‌ها پیدا می‌کند. اگر به سال‌های بعد از 2030 چشم داشته باشیم، با این کلید مواجه می‌شویم: داشتن فرایند مرکزی چالاکی که فناوری را به خدمت سازمان شما در می‌آورد. ما امروز در حال ساختن این مسئله هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.