راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو مطرح کرد / ۱۴۰۱؛ سال شکوفایی ناواکو در عرصه نوآوری

عصر تراکنش 55 و 56 / شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، یکی از شرکت‌های نام‌آشنا در حوزه فناوری اطلاعات کشور است. طی ۱۳ سالی که از شروع فعالیت این شرکت می‌گذرد، توانسته فعالیت‌های تأثیرگذاری مانند نصب و راه‌اندازی سامانه‌های بانکی، طراحی و ساخت سخت‌افزارهای حوزه پرداخت و طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی تجهیزات عوارض بزرگراهی (ETC) را انجام دهد. با سیامک خاوری که از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در جایگاه مدیرعاملی شرکت ناواکو قرار گرفته، درباره مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای این شرکت در سال جاری و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارد، گفت‌وگو کردیم. خاوری از ابتدای مدیرعاملی خود در این شرکت، توسعه فضای کسب‌وکاری ناواکو را به‌عنوان یک نقطه بهبود مورد توجه قرار داده و در اولین اقدام خود، چارت سازمانی شرکت را اصلاح و معاونت توسعه کسب‌وکار را با چهار مدیریت اضافه کرد تا فعالیت‌های جدید این شرکت شروع شود. ناواکو در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های جدید زیادی را شروع کرده، به‌گونه‌ای که به گفته خاوری سال ۱۴۰۰، سال تحول ناواکو بوده و وارد فاز جدیدی از اهداف و اقدامات جدید شده است.

شرکت فناوری اطلاعات ناواکو که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده، از ابتدا به‌عنوان شرکتی تأسیس می‌شود که تنها به بانک مسکن ارائه خدمت کند؛ اما اکنون این شرکت به‌دنبال توسعه بازار و ارائه سرویس به فراتر از بانک مسکن است و همکاری با سایر بانک‌های کشور را نیز آغاز کرده است. مصداق این مسیر جدید را می‌توان در محصولات جدید این شرکت مشاهده کرد. طبق صحبت‌های مدیرعامل این شرکت، اُبانک، بزرگ‌ترین دستاورد ناواکو، در راستای پیاده‌سازی اصول نئوبانک است که در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. علاوه بر این، رونمایی از اپلیکیشن ناپ، محصول اُکانکت، طراحی سامانه جامع منابع انسانی، طراحی پلتفرم جامع باشگاه مشتریان و… از جمله مهم‌ترین اقدامات ناواکو در سال ۱۴۰۰ بودند که در ادامه به هر یک از این محصولات خواهیم پرداخت. ناگفته نماند که ناواکو در سال ۱۴۰۰ در کنار تولید محصولات جدید، به توسعه و ارتقای سطح کیفی و علمی خود نیز پرداخته است. علاوه بر تمامی این محصولات، ناواکو قصد دارد از سامانه خریدوفروش محصولات ساختمانی با رویکرد مارکت‌پِلیس برای استفاده فعالان ساخت‌وساز در حوزه مسکن با نام «بازارگاه» رونمایی کند. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با سیامک خاوری را می‌خوانید.


ناواکو بر فراز قله 1400


سیامک خاوری با بیان اینکه شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، با بیش از یک دهه فعالیت در تولید و نوآوری محصولات و خدمات در حوزه ارتباطات بانکی و حضور فعال در عرصه فین‌تک‌ها، به‌عنوان تنها بازوی عملیاتی بانک مسکن در عرصه فناوری اطلاعات، فعالیت خود را در سال 1400 با کسب دستاوردهای مهم به پایان رساند، توضیح می‌دهد: «شرکت ناواکو همگام با فناوری روز دنیا و نیاز مشتریان، با تکیه بر علم و توانایی کارشناسان و متخصصان خود، خدمات خود را در جهت بهبود کارکرد نظام بانکی کشور ارائه داده است. رسالت شرکت ناواکو در سال جاری علاوه بر انجام وظایف معمول خود، به نگاه علمی، نظام‌مند و فراگیر معطوف شده و در این راستا با انجام بررسی‌های جامع و دقیق، گام‌های بزرگی جهت پیگیری اهداف راهبردی شرکت برداشته است.»


اُبانک؛ باز شدن دروازه‌ای جدید به روی مفهوم نئوبانک


اُبانک، بزرگ‌ترین دستاورد شرکت ناواکو، در راستای پیاده‌سازی اصول نئوبانک و گذار از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال پا به عرصه فناوری گذاشته است. خاوری درباره این محصول ناواکو می‌گوید: «اپلیکیشن اُبانک، امکان انجام بسیاری از عملیات‌های بانکی را که تا پیش از این نیازمند حضور فیزیکی در شعبه بوده، به‌صورت آنلاین فراهم کرده است. افتتاح حساب، درخواست وام و تسهیلات، دریافت کارت مقابل منزل، صدور کارت هدیه و کیف پول الکترونیکی مشترک با اپلیکیشن‌های دیگر ناواکو تنها قسمتی از خدمات گسترده این اپلیکیشن است. همچنین برای اولین‌بار عملیات احراز هویت به‌صورت برخط، درلحظه و بدون نیاز به اپراتور انجام می‌پذیرد.»


ناپ؛ پرداخت در هرلحظه و همه‌جا


ناپ، اپلیکیشن پرداخت الکترونیک شرکت ناواکو است که تمامی خدمات پرداخت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و کاربران می‌توانند از خدمات کیف پول برای پرداخت قبوض، شارژ اینترنت همراه و ثابت، خدمات پرداخت عوارض الکترونیک ETC، خلافی خودرو، خدمات دفاتر پیشخوان دولت و خدمات پلیس+10، خرید بلیت اتوبوس و قطار و هواپیما و سایر خدمات اجتماعی از قبیل کمک به خیریه‌ها استفاده کنند. ناپ نسخه ارتقایافته اپلیکیشن «پرنا»ست که در هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران با حضور مدیرعامل بانک مسکن رونمایی شد.


اُکانکت؛ خداحافظی با مشکلات و محدودیت‌های خطوط مخابراتی E1


طبق صحبت‌های مدیرعامل شرکت ناواکو، این شرکت درگاه دیجیتال دو پورت «O-Connect» را با استفاده از بهترین کارت‌های E1 دیجیتال که از برندهای معتبر Sangoma و Digium بهره برده، طراحی و در اختیار کاربران قرار داده است. او درباره این موضوع می‌گوید: «در این راهکار خطوط SIP Tunk مخابراتی وارد دستگاه شده و پس از رجیستر شدن در دستگاه با تبدیل پروتکل از اینترفیس‌های E1 از دستگاه خارج شده که می‌تواند به‌عنوان ورودی E1 دستگاه تجمیع‌کننده مخابراتی مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد. هم‌اکنون نسخه اولیه این دستگاه آماده بهره‌برداری بوده و در بستر مخابراتی شرکت ناواکو در حال سرویس‌دهی به کاربران است. راه‌اندازی SIP TRUNK کشوری، بخش اعظم تماس‌های متمرکزکننده دایال‌آپ کشور را پوشش خواهد داد. انعطاف‌پذیری درگاه دستگاه اُکانکت نسبت به دستگاه‌های هم‌رده خود در بازار بیشتر است و زیرساخت آن با کمترین هزینه پیاده‌سازی می‌شود.»


بازارگاه؛ سامانه جامع زنجیره ارزش صنعت ساختمان کشور


شرکت ناواکو برای اولین‌بار از سامانه خریدوفروش محصولات ساختمانی با رویکرد مارکت‌پِلیس در سال جاری برای استفاده فعالان ساخت‌وساز در حوزه مسکن با نام بازارگاه رونمایی خواهد کرد. مدیرعامل شرکت ناواکو درباره این سامانه این‌طور توضیح می‌دهد که کاربران در بازارگاه با حمایت‌های بانک مسکن، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین متولیان صنعت ساختمان و مسکن، قادر به تهیه متنوع‌ترین محصولات ساختمانی با شرایط ویژه هستند؛ «این سامانه محلی است تا مردم و سازندگان بتوانند مبادلات مسکن و هر آنچه وابسته به مسکن است را مشاهده کنند؛ در واقع بازارگاه نقطه اتصال مصرف‌کننده و تأمین‌کنندگان حوزه صنعت ساختمان خواهد بود.»


سامانه جامع منابع انسانی


با توجه به صحبت‌های خاوری، از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت ناواکو در سال جاری، طراحی سامانه جامع منابع انسانی در جهت حل مشکلات سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها در حوزه منابع انسانی است که در مقایسه با سیستم‌های مشابه خود، خدمات و قابلیت‌های بسیار گسترده‌تر و متنوعی را داراست که باعث افزایش سرعت پردازش و راندمان کار شرکت‌ها و ارگان‌ها می‌شود. او درباره این دستاورد ناواکو می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این سامانه، سیستم حقوق و دستمزد است که وظیفه محاسبه و پرداخت حقوق کارکنان بانک مسکن در سراسر کشور را به عهده دارد.»


پلتفرم باشگاه مشتریان


به گفته خاوری، شرکت فناوری اطلاعات ناواکو با دارا بودن زیرساخت کامل باشگاه مشتریان همراه با ابزارهای پرداخت متنوع، امکان پیاده‌سازی و ارائه خدمات باشگاه مشتریان بر اساس سناریوهای مختلف و مدل‌های درخواستی مشتری را داراست. او درباره این موضوع این‌طور توضیح می‌دهد: «در همین راستا و به‌منظور تسهیل در فرایند ارائه خدمات، پلتفرم جامع باشگاه مشتریان تدوین و طراحی شده که با استفاده از آن می‌توان کلیه فرایندهای لازم را به‌صورت سیستماتیک و در حداقل زمان ممکن به انجام رسانید.»


مسکن‌تک؛ محلی برای تولد ایده‌های خلاق در حوزه مسکن


شرکت ناواکو در جهت نوآوری و نیز سامان‌دهی بازار صنعت ساختمان به دستاوردی مهم در حوزه مسکن دست پیدا کرده است. خاوری ضمن بیان این موضوع می‌گوید: «ناواکو از «مسکن‌تک»، مرکز نوآوری‌های بانک مسکن به‌منظور شناسایی، ارزیابی و استفاده از فناوری‌های نوین در صنعت راه و ساختمان در نخستین رویداد پراپ‌تک ایران رونمایی کرد.»


انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با بزرگ‌ترین مراکز علمی کشور


در سالی که گذشت، ناواکو در کنار تولید محصولات جدید، به توسعه و ارتقای سطح کیفی و علمی خود نیز پرداخت. مدیرعامل این شرکت می‌گوید یکی از مهم‌ترین اقدامات ناواکو، انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه تهران، قطب علمی کشور، در راستایی هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی از قبیل پارک علم و فناوری، مراکز تحقیقاتی شامل آزمایشگاه‌ها و… است؛ «شرکت ناواکو همچنین در خصوص تهیه و تدوین سند استراتژیک شرکت، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران کرد.»


سال آتی، سال شکوفایی ناواکو در عرصه نوآوری


مدیرعامل شرکت ناواکو درباره برنامه‌های این شرکت در سال آینده نیز صحبت می‌کند و می‌گوید:‌ «شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، با آگاهی نسبت به مسئولیت حرفه‌ای خود، برای سال آینده برنامه‌های جدی و گسترده‌ای را برنامه‌ریزی کرده تا بتواند ضمن حفظ جایگاه خود در نظام فناوری اطلاعات حوزه بانکی، نوید خدمات و محصولات متمایزی را برای مشتریان داشته باشد. ناواکو در تلاش است تا با نوآوری‌ها و تولیدات جدید خود در سال آتی و همچنین ارتقای کیفیت دستاوردهای فعلی، ظرفیت‌های خود را در حوزه‌های نوآورانه شکوفا کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.