راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خوشحالی طرفداران رمزارزها / با فرمان اجرایی بایدن درباره صنعت کریپتو بیشتر آشنا شوید

فرمان اجرایی بایدن برای نظارت و مقررات‌گذاری بر صنعت کریپتو و بازار رمزارزها، صادر شد. این فرمان به‌طور کلی فضایی مثبت به این صنعت را نشان می‌دهد و در نتیجه مدافعان این فناوری جدید را خوشحال کرده است. با این حال منتقدانی هم وجود دارند که به دلایلی کاملاً مختلف، مخالف این فرمان هستند.

نسیم بنایی / چند وقتی بود که همه در انتظار فرمان اجرایی بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره نظارت و مقررات‌گذاری بر رمزارزها بودند. آخر هفته گذشته پیش از اینکه این فرمان به‌صورت رسمی صادر شود، شاهد این بودیم که قیمت بیت‌کوین روندی صعودی به خود گرفت. از آنجا که تاکنون بیت‌کوین نوسان‌هایی این‌چنینی از خود نشان داده، شاید صحبت‌کردن درباره تأثیر دقیق این فرمان روی صنعت کریپتو هنوز دشوار باشد، اما می‌توان با جزئیات بیشتری از فرمان بایدن آشنا شد.

به گزارش ووکس، گرچه این فرمان، اولین تلاش عمده برای متمرکز کردن کل دولت آمریکا روی مقررات‌گذاری بر صنعت کریپتو است، اما نمی‌توان گفت دارای سطحی از قدرت است که از آن انتظار می‌رفت. دلیل این توقع هم این است که دولت بایدن چندین ماه درباره افزایش نظارت بر این صنعت هشدار داده بود. در واقع بسیاری از فعالان بازار کریپتو حتی از این خبر خوشحال هم شده‌اند.


مرحله‌بندی تأثیر فرمان اجرایی


این فرمان رویکرد ایالات متحده نسبت به کریپتو را در آینده نزدیک تغییر نمی‌دهد، بلکه آغازی خواهد بود برای فرایندی از مقررات‌گذاری بر ارزهای دیجیتال. بایدن در امتداد این تلاش به نهادهای فدرال فرمان داده که با دقت و عمق بیشتری وارد مشکلاتی شوند که با رواج رمزارزها ایجاد شدند، چراکه شامل نقش این نوع از ارز در پول‌شویی و عملکرد گروه‌های تروریستی می‌شود.

با وجود برنامه‌های دولت برای کاوش در مشکلات پی‌درپی صنعت کریپتو و سؤالات پرشماری که درباره آینده کریپتو در ایالات متحده وجود دارد، همین ‌که دولت آمریکا بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را به رسمیت شناخته، عاملی برای خوشحالی بسیاری از مدافعان صنعت کریپتو به حساب می‌آید.

«جری بریتو»، مدیر اجرایی مرکز مطالعاتی کوین‌سنتر، طی توییتی درباره این فرمان چنین می‌گوید: «پیامی که از این فرمان اجرایی دریافت کردم، این بود که دولت فدرال رمزارزها را به‌عنوان بخشی مهم، جدی و موجه از اقتصاد و جامعه در نظر گرفته است. به نظر من این پیام، سیگنالی خوب برای افرادی جدی است که تاکنون نخواسته‌اند وارد این فضا شوند.»


به‌روزرسانی سازوکار مالی


فرمان اجرایی بایدن روی به‌روزرسانی مقررات مالی مربوط به رمزارزها متمرکز است. به‌طور ویژه طی این فرمان از نهادهای فدرال خواسته شده با مطالعه دقیق صنعت کریپتو، قوانینی جدید برای مقررات‌گذاری بر آن پیشنهاد کنند. وزارت خزانه‌داری به‌دنبال ایده‌ها و راه‌هایی برای محافظت از سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان برابر ریسک‌های مالی مربوط به صنعت کریپتویی است که می‌تواند نوسانات بیشتری نسبت به دیگر اشکال دارایی داشته باشد.

«شورای نظارت بر ثبات مالی»؛ سازمانی دولتی که نظام مالی آمریکا را مطالعه می‌کند، نوع تهدیدهایی را برآورد می‌کند که صنعت کریپتو برای کلیت اقتصاد به همراه دارد. در همین حال، دادستانی کل، وزارت خزانه‌داری و وزارت امنیت داخلی به یک استراتژی ملی برای مبارزه با جرائمی خواهند رسید که از طریق رمزارزها مورد ارتکاب قرار می‌گیرند. دولت فدرال دستور تحلیل دقیق تأثیر کریپتو بر تغییرات اقلیمی را هم داده است که این مسئله قطعاً نیازمند زمان و انرژی بسیار زیادی است.


استقبال کاخ سفید از رمزارزها


البته نباید فراموش کرد که کاخ سفید نکات مثبتی را هم در صنعت کریپتو می‌بیند. والبته نباید فراموش کرد که کاخ سفید نکات مثبتی را هم در صنعت کریپتو می‌بیند. وزارت بازرگانی باید روی این مسئله تحقیق کند که رمزارزها چطور می‌توانند رقابت‌پذیری ایالات متحده در اقتصاد جهانی را افزایش دهند. از سوی دیگر این فرمان دولت را به سمت حمایت از پیشرفت‌های فناورانه متمایل می‌کند که می‌توانند استفاده از رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال را با در نظر گرفتن نکات مربوط به حریم شخصی و امنیت مالی، جلو بیندازند. از سوی دیگر بایدن دولت آمریکا را به مطالعه روی ایجاد یک ارز دیجیتال دولتی، تشویق کرده است. این برنامه خاص و اندکی جنجالی، شامل یک بانک مرکزی ویژه، مانند فدرال‌رزرو خواهد بود که وظیفه‌اش تولید ارز دیجیتالی است که با دلار آمریکا پیوند دارد و بعضی‌ها از همین حالا نام آن را دلار دیجیتال گذاشته‌اند. گرچه قطعاً دلار دیجیتال، نوسان بیت‌کوین را نخواهد داشت، اما امکانات لجستیکی استفاده از آن به احتمال زیاد شباهت زیادی به بیت‌کوین دارد؛ سکه دیجیتال دولتی هم مانند ارزهای کریپتو به احتمال زیاد نیازمند یک دفترکل و والت‌های دیجیتال خواهد بود.

بایدن در بخشی از فرمان اجرایی خود چنین می‌گوید: «باید رهبری ایالات متحده را در نظام مالی جهانی و رقابت‌پذیری فناورانه و اقتصادی تقویت کنیم که این مسئله شامل توسعه مسئولیت‌پذیرانه نوآوری‌های مربوط به خدمات پرداخت و دارایی‌های دیجیتال می‌شود. تداوم رهبری ایالات متحده در نظام مالی جهانی، قدرت مالی ایالات متحده را حفظ کرده و به پیشبرد منافع اقتصادی ما کمک می‌کند.»


حس مثبت شرکت‌های فعال در کریپتو


از نظر شرکت‌های فعال در صنعت کریپتو، نکات مثبت فرمان بیشتر از نکات منفی است. «سم بنکمن فرید»، بنیان‌گذار صرافی رمزارز FTX، رویکرد بایدن را «سازنده» نامید. به نظر «کاترین هاون» که در حال حاضر عضو هیئت‌مدیره کوین‌بیس و بازار توکن غیرمثلی اوپن‌سی (OpenSea) است، این فرمان «گامی در مسیر صحیح» است.

به‌طور کلی احساس بسیار مثبتی بین فعالان بازار کریپتو، بابت این فرمان ایجاد شده است. این حس مثبت، بی‌دلیل هم نیست. بسیاری از مدافعان صنعت کریپتو، نگران این بودند که کاخ سفید بخواهد این صنعت را سرکوب کند و بایدن هم چیز زیادی درباره کریپتو نگفته بود و احتمالاً در دارایی‌های شخصی خود بیت‌کوین و دیگر رمزارزها را نگنجانده باشد. با این‌ حال، این تلاش‌ها نشان می‌دهند که بایدن دست‌کم کریپتو را به‌عنوان بخشی جدی از اقتصاد آمریکا در نظر گرفته و در آن پتانسیل خاصی می‌بیند. از آنجایی هم که دولت قصد دارد به مرور زمان مقررات خود را توسعه دهد، فرصت تأثیرگذاری بر این مقررات از سوی فعالان صنعت کریپتو وجود دارد.


گروه‌های ناراضی از فرمان بایدن


البته همه از این موضع نسبتاً مثبت بایدن در مواجهه با صنعت کریپتو خوشحال نیستند. بسیاری از افراد معتقدند که دولت به هیچ‌وجه نباید صنعت کریپتو را مورد مقررات‌گذاری قرار دهد و هنوز هم این امکان وجود دارد که بایدن در نهایت این فناوری را فلج کند. از سوی دیگر هم منتقدانی وجود دارند که صنعت کریپتو را سرشار از کلاهبرداری و فعالیت‌های مجرمانه می‌دانند و به نظر آنها باید مقرراتی سخت‌گیرانه‌تر اعمال شود و از موضع نسبتاً مثبت بایدن ناراضی هستند.

«لی راینرز»، مدیر مرکز بازارهای مالی جهانی دانشکده حقوق دوک، در گفت‌وگویی چنین گفته است: «پیش از اینکه این فرمان به‌صورت رسمی صادر شود، روایت کلی حاکی از برخورد جدی دولت با صنعت کریپتو بود. این فرمان اجرایی ۱۸۰ درجه با آن روایت تفاوت دارد.»

البته هنوز خیلی زود است که بگوییم دولت فدرال به‌طور کامل کریپتو را می‌پذیرد یا خیر. دلیل این مسئله هم این است که هنوز قوانین جدید وضع نشده‌اند تا متوجه شویم صنعت کریپتو را به کدام سمت می‌برند. تنها چیزی که می‌دانیم این است که بایدن قصد دارد موضعی میانه‌رو نسبت به این صنعت اتخاذ کند و در چهارچوب آن کریپتو را به‌عنوان بخشی در حال رشد از نظام مالی آمریکا به رسمیت بشناسد که قرار نیست به این زودی‌ها ناپدید شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.