راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علیرضا جاوید، مدیرعامل اول‌پرداخت در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / به‌دنبال تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی برای شهروندان ایرانی هستیم

اول‌پرداخت یکی از پلتفرم‌های زیرمجموعه پردازش‌کاران تجارت یاشار است که از سال 1397 فعالیت خود را در زمینه پرداخت بین‌المللی آغاز کرده است. هدف بنیادی تمام خدمات اول‌پرداخت، بهبود فرایند نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی کاربران ایرانی است، در واقع اول‌پرداخت را می‌توان یک شبکه ارتباطی دانست که خدمات مربوط به حساب‌های وب‌مانی، پرفکت‌مانی، پی‌پال، اسپاتیفای و… را در اختیار افراد قرار می‌دهد و درآمد ارزی فریلنسرها را نقد می‌کند.

علیرضا جاوید، بنیان‌گذار سامانه اول‌پرداخت و مدیرعامل تجارت یاشار، داستان شکل‌گیری اول‌پرداخت را این‌طور روایت کرد: «سال 1397 زمزمه انحلال شرکتی که در آن فعالیت می‌کردیم، به گوش‌مان رسید؛ بر آن شدیم که شرکت را با راه‌اندازی یک پلتفرم جدید نجات دهیم. در قدم اول، یک وردپرس طراحی کردیم، قصد داشتیم تا پیش از راه‌اندازی نهایی پلتفرم، اول‌پرداخت در جست‌وجوی گوگل بالا بیاید و شناخته شود؛ به همین دلیل در ماه‌های اول فقط مقاله و مطلب در وب‌سایت‌مان منتشر می‌شد. قرار بر این بود که نسخه نهایی سایت در فروردین‌ماه 13۹۸ منتشر شود، اما به‌دلیل برخی مشکلات این اتفاق رخ نداد و کارمان به تعویق افتاد. در این شرایط تیم تصمیم گرفت که سایت را به‌صورت فازبه‌فاز راه‌اندازی کند. این اقدام پیامدهایی هم داشت، اما سرانجام اواخر خرداد 1398 سایت به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.»

جاوید با اشاره به خدمات و محصولات اول‌پرداخت توضیح داد: «خدمات پلتفرم ما تمام امکاناتی را که اقشار متفاوت؛ از گیمرها گرفته تا دانشجویان، پزشکان، برنامه‌نویسان، شرکت‌ها و… در زمینه بین‌الملل نیاز دارند، ارائه می‌دهد؛ خدمات دانشجویی یکی از محصولات اول‌پرداخت است که شامل تعیین وقت سفارت، پرداخت برای آزمون‌ها و اپلیکیشن‌های دانشگاهی می‌شود. در واقع مجموعه اول‌پرداخت، عملیات پرداخت آزمون تافل، آیلتس، آزمون GRE، آزمون WES، آزمون CFA و تمامی آزمون‌هایی که لینک پرداخت معتبری داشته باشند را انجام می‌دهد. پرداخت برای توسعه‌دهندگان وب و شرکت‌ها جهت دریافت سرویس‌های هاستینگ، خدمات به شرکت‌ها و افراد واسطه دیجی‌کالا جهت تأمین و پرداخت محصولات خارجی، افتتاح حساب‌های شارژ حساب پی‌پال، وب‌مانی، پرفکت‌مانی و… از جمله امکانات اول‌پرداخت است.»

به گفته جاوید، بیشترین مخاطبان و کاربران اول‌پرداخت، فریلنسرها و توسعه‌دهندگان وب و گیمرها هستند، باقی هم شرکت‌ها و اشخاصی هستند که اقدام به عرضه و دریافت خدمات هاستینگ می‌کنند. موسیقیدانان، گرافیست‌ها، مترجمان و دانشجویان از دیگر کاربران پلتفرم‌اند که برای انتشار آثار و پادکست‌های خود در فضای بین‌المللی از اول‌پرداخت استفاده می‌کنند.


صرافی ارز دیجیتال نیستیم


جاوید با بیان اینکه حاکمیت و جامعه، اجماع تمام خدمات در یک سایت را نمی‌پذیرند، گفت: «زمانی که چند خدمت توسط یک مجموعه عرضه شود، هزاران چالش و مانع جلوی پای آنها می‌گذارند و آنها را صراف می‌نامند، اما واقعیت این است که هیچ صرافی برای یک کالای 5‌دلاری و خدمتی 10دلاری وقت خود را نمی‌گذارد. متأسفانه از روز اول ما را صرافی ارز دیجیتال برشمردند، در حالی‌ که ارز دیجیتال بخش بسیاری کوچکی از خدمات اول‌پرداخت است. بیشتر خدمات ما خریدوفروش کالاهای دیجیتالی است که مربوط به تأمین‌کنندگان بنگاه‌های کوچک و بزرگ ازجمله دیجی‌کالاست.»

او با تأکید بر اینکه خریدوفروش رمزارزها برای ما اولویت نیستند، ادامه داد: «در سایت ما هیچ رد و اثری از رمزارز به چشم نمی‌خورد. سیاست ما این بوده که فروش رمزارز را به تتر محدود کنیم. در این راستا هم ما فقط 10 ارز شناخته‌شده را به اول‌پرداخت وارد کردیم؛ چراکه درگاه کرپیتو به جمع درگاه‌های قدیمی اضافه ‌شده و امکان خرید با بیت‌کوین، اتریوم و تتر نیز فراهم ‌شده است. ما ارزهای دیجیتال رایج را هم می‌فروشیم، اما رسالت و تخصص‌مان این نیست. به همین دلیل این بخش ارز دیجیتال را فقط در بخش سفارش‌ها قرار داده‌ایم.»


فناوری قانون را دور می‌زند


جاوید با بیان اینکه عمده‌ترین چالش‌های این نوع از کسب‌وکارها رگولاتوری است، تصریح کرد: «پلتفرم‌های فعال حوزه بین‌الملل گرفتار سکوت قانونی هستند، قانون‌گذار ما را ممنوع نمی‌کند، اما هیچ قانونی هم برایمان وضع نمی‌کند. همیشه بلاتکلیف، نگران و منتظریم؛ هر روز در انتظار قوانین و ابلاغیه‌های جدید هستیم. البته تهدیدهای خارجی را هم نباید کوچک شمرد، اما فشارهای داخلی بسیار شدیدتر است.»

به گفته او، سکوت قانونی‌ای که بر فعالیت‌های ما حاکم شده، روحیه تیمی شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. او در خصوص ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت خریدوفروش با سیستم پرداخت جهانی وب‌مانی گفت: «بخشنامه بانک مرکزی و شاپرک هنوز به‌صورت رسمی به ما و رقبایمان ابلاغ نشده است. شاپرک ابتدا باید به درگاه‌های واسط اطلاع دهد و آنها هم دستور را به ما منتقل کنند. فکر نمی‌کنیم هیچ‌یک از سایت‌های خدمت خریدوفروش، وب‌مانی را از روی وب‌سایت‌شان حذف کرده باشند. اجرای این ابلاغیه تبعات زیادی دارد، معامله‌گران بین‌المللی به انجام فعالیت‌های زیرزمینی مجبور می‌شوند و در این مسیر در دام کلاهبرداران و سودجویان می‌افتند. پیش از ابلاغ هر قانونی باید عواقب آن در نظر گرفته شود.»

جاوید با بیان اینکه هیچ‌چیز جلودار فناوری نیست، تصریح کرد: «اگر روزی هم قانون مذکور اجرا شود، راه‌های زیادی برای دور زدن وجود دارد، مثلاً به ‌جای استفاده از نام وب‌مانی می‌توان از عنوان شارژ بروکر استفاده کرد، می‌توان به ‌جای استفاده از درگاه، وجوه را حواله‌ کرد. خلاصه هزاران راه برای دور زدن هر قانونی وجود دارد؛ زیرا نمی‌توان جلوی فناوری را گرفت.»


نیازمند حمایت دولت هستیم


جاوید در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر اینکه اگر زمانی تحریم‌ها برداشته شود و راحت بتوان حساب ارزی افتتاح کرد، هدف غایی سرویس شما چیست، گفت: «از میان خدمات اول‌پرداخت فقط پی‌پال، ویزاکارت و مسترکارت هستند که بر پایه تحریم بنا شده‌اند. وجود سرویس‌های آزمون‌های بین‌المللی، گیفت‌کارت وب‌مانی، کریپتوکارنسی و… ارتباطی به محدودیت ندارد. عمده درآمدهای ما به درآمدهای فریلنسری خودمان در سایت‌های مختلف بازمی‌گردد. ما به جای نقد کردن عایدی فعالیت‌هایمان در جای دیگر، آنها را در قالب خدمات به کاربران می‌فروشیم. طبیعی است اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود، ما فعالیت فریلنسری را ادامه می‌دهیم. علاوه بر این شک ندارم اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود، مردم از ما برای مشورت در خصوص افتتاح حساب‌هایشان مشاوره می‌گیرند یا کا را به ما می‌سپارند تا از تجارب تلخی مانند بسته‌شدن حساب و… در امان بمانند.»

به گفته او، اول‌پرداخت در شرایط کنونی تحریم، با کارگزاران خارجی در ارتباط است و به‌عنوان واسط عمل می‌کند. او با بیان اینکه کاربران به ما اعتماد دارند، افزود: «اطمینان برای شغل‌هایی مثل ما که اینماد نداریم، به‌سادگی ایجاد نمی‌شود. درخواست دارم که با سایت‌هایی مانند ما مهربانانه‌تر برخورد شود. ما کار اشتباهی انجام نمی‌دهیم، فقط سعی داریم تحریم‌هایی را که مانع از فعالیت کاربران ایرانی در فضای بین‌المللی است، دور بزنیم و در این مسیر نیازمند حمایت بانک مرکزی و دولت‌ هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.