راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارهایی از معاملات ارزهای دیجیتال در گزارش سال نوبیتکس / رشد 8/3 برابری کاربران در سال 2021

گزارش سال صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس دوشنبه‌شب منتشر شد. این گزارش، اطلاعات و آماری درباره میزان تمایل کاربران نوبیتکس به انواع ارزهای دیجیتال، تعداد معاملات آنها، میزان دارایی کاربران رمزارزی با توجه به سن و جنسیت آنها، تعداد سرمایه‌گذاران استان‌های مختلف و… را به نمایش می‌گذارد و می‌توان با استفاده از این آمار، نمایی کلی از اندازه بازار رمزارزها در ایران و ویژگی‌های کاربران این بازار را ترسیم کرد.

گزارش سال صرافی نوبیتکس نشان می‌دهد، تعداد کاربران نوبیتکس ابتدای سال تا پایان سال ۲۰۲۱، ۸/۳ برابر رشد داشته و به عدد سه میلیون و ۲۳۱ هزار نفر رسیده است.

طبق بررسی‌ها، علاقه ایرانی‌ها یا همان کاربران نوبیتکس به سرمایه‌گذاری روی دوج‌کوین، بیت‌کوین، کاردانو و اتریوم بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال است؛ به‌طوری که دوج‌کوین 17 درصد از سهم دارایی رمزارزی کاربران این صرافی را به خود اختصاص داده است. بعد از آن بیت‌کوین و اتریوم هر یک با حدود 14 درصد، کاردانو با 11 درصد، شیبا با 10 درصد و تتر با 7 درصد، بیشترین سهم دارایی کاربران نوبیتکس را به خود اختصاص داده‌اند.

در سال 2021، 154 میلیون و 444 هزار و 718 سفارش منجر به معامله در نوبیبتکس ثبت شده است. در این مدت تعداد 13 میلیون و 575 هزار و 653 واریز ریالی، چهار میلیون و 568 هزار و 940 واریز رمزارزی  و 13 میلیون و 174 هزار و 298 برداشت رمزارز و ریال انجام شده است.

تعداد سفارش‌های ثبت‌شده در نوبیتکس در سال 2021، با رشد 1900درصدی روبه‌رو بوده که حکایت از افزایش ناگهانی توجه ایرانیان به بازار رمزارزها دارد. در سال گذشته میلادی، به‌طور میانگین روزانه 392 هزار معامله موفق در بازارهای ریالی و تتری نوبیتکس انجام شده است.

دوج‌کوین چه در بازارهای ریالی و چه در بازارهای تتری، بیشترین تعداد معاملات نوبیتکس را به خود اختصاص داده، هرچند سهم معاملات دوج‌کوین در بازارهای ریالی بیشتر است. در بازار ریالی، شیبا و ترون با سهم 9 و 8 درصدی در رتبه دوم و سوم بعد از دوج‌کوین قرار گرفته‌اند، اما در بازارهای تتری، بعد از دوج‌کوین، بیت‌کوین و اتریوم با سهم 9 درصدی بیشترین تعداد معاملات را داشته‌اند. 


ترکیب جنسیتی کاربران نوبیتکـس


همان‌طور که حضور زنان در بازارهای تجاری بورسی بین‌المللی معمولا پایین‌تر از مردان است، در حوزه رمزارز نیز 84 درصد کاربران نوبیتکس، مرد و 16 درصدشان زن هستند. از نظر میزان دارایی نیز 85 درصد دارایی‌ها در اختیار مردان و 15 درصد در اختیار زنان است.

سبد دارایی خانم‌ها و آقایان با یکدیگر متفاوت است، 17 درصد سبد دارایی مردان دوج‌کوین، 14 درصد بیت‌کوین و 13 درصد اتریوم است، اما در سبد دارایی‌ زنان،  18 درصد اتریوم، 17 درصد بیت‌کوین و 15 درصد دوج‌کوین قرار دارد که نشان می‌دهد زنان، کمتر ریسک میم‌کوین‌هایی مثل دوج را می‌پذیرند.

آمارها نشان می‌دهد که 44 درصد کسانی که وارد دنیای کریپتو در نوبیتکس شده‌اند، 31 تا 40 سال سن دارند. 19 درصد کاربران نوبیتکس،  42 تا 50 ساله هستند، 17 درصد بین 25 تا 30 سال سن دارند، 14 درصد 18 تا 24 ساله، 5 درصد 51 تا 60 ساله، یک درصد 61 تا 70 و کمی بیشتر از صفر درصد 71 تا 80 ساله هستند.

این در حالی است که شاخص دارایی کاربران ۷۱ تا ۸۰ ساله سه‌برابر میانگین کل کاربران است. دلیل این موضوع این است که کاربران در این سن، کمتر دارایی خود را به کیف پول‌های شخصی انتقال می‌دهند و عموماً دارایی‌شان را در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند. 

از نظر میانگین سنی نیز این گزارش نشان می‌دهد که میانگین سنی کاربران نوبیتکس، 34.8 سال است که این آمار به تفکیک جنسیتی حاکی از آن است که میانگین سنی مردان، 34.6 و میانگین سنی زنان 35.9 سال است.

بر اساس گزارش سال نوبیتکس می‌توان نتیجه گرفت، سرمایه‌گذاران ایرانی هرچه سن بیشتری داشته باشند، کمتر سراغ ارزهای دیجیتال پرریسک مثل میم‌کوین‌ها می‌روند. در گروه‌های سنی پایین‌تر، دوج‌کوین بیشترین سهم از سبد دارایی رمزارزی کاربران نوبیتکس را در اختیار دارد، اما در سنین بالاتر، بیت‌کوین و اتریوم بیشترین سهم از سبد دارایی رمزارزی را به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌طوری که در بین 18 تا 24 ساله‌ها، 17 درصد دارایی به دوج‌کوین اختصاص یافته و 13 درصد به بیت‌کوین، اما در میان 71 تا 80 ساله‌ها، 26 درصد سبد دارایی کاربران به بیت‌کوین و 6 درصد به دوج‌کوین تعلق دارد.

بررسی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد که ۴۵/۳ درصد از کل دارایی‌های موجود در کیف پول صرافی مربوط به گروه سنی ۳۱ تا ۴۰سال است و گروه سنی ۴۱ تا ۵۰ سال با سهم ۲۶/۶درصدی در رتبه دوم قرار دارند. گفتنی است؛ گروه سنی ۳۱ تا ۴۰سال پرجمعیت‌ترین گروه میان کاربران نوبیتکس هستند؛ به همین دلیل سهم آنها از دارایی‌های موجود در کیف‌ پول صرافی بیشتر است.

از نظر تعداد، گروه سنی ۳۱ تا ۴۰سال حدود ۴۴ درصد جمعیت کاربران را تشکیل می‌دهند. شاخص ثروت نیز برای گروه سنی ۷۱ تا ۸۰ سال معادل ۳۰۳ است. این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران ۷۱ تا ۸۰ساله تقریباً سه‌برابر میانگین دارایی کل فعالان بازار، دارایی رمزارزی در کیف پول نوبیتکس خود دارند. مبنای محاسبه شاخص ثروت در این گزارش میانگین دارایی کل کاربران است؛ رقم میانگین کل کاربران معادل شاخص 100 در نظر گرفته شده است.

خلاصه‌ای از آمارها نشان می‌دهد که 44 درصد کسانی که وارد دنیای کریپتو در نوبیتکس شده‌اند، 31 تا 40 سال سن دارند. 19 درصد کاربران نوبیتکس،  42 تا 50 ساله هستند، 17 درصد بین 25 تا 30 سال سن دارند، 14 درصد 18 تا 24ساله، 5 درصد 51 تا 60ساله، یک درصد 61 تا 70 و کمی بیشتر از صفر درصد 71 تا 80ساله هستند.


تهران؛ پیشرو در بازار ارزهای دیجیتال


28 درصد فعالان ارزهای دیجیتال نوبیتکسی در استان تهران هستند و استان خراسان رضوی با 9/6 درصد در رتبه دوم قرار دارد؛ آذربایجان شرقی و اصفهان نیز هر کدام با هفت درصد در رتبه سوم بیشترین تعداد کاربر در بین استان‌ها قرار دارند. استان‌های ایلام، سیستان‌و‌بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد با کمترین تعداد کاربر در نوبیتکس، در انتهای فهرست استان‌ها قرار گرفته‌اند. مجموع دارایی‌های موجود در نوبیتکس نشان می‌دهد که حدود یک‌سوم کل دارایی موجود در کیف پول کاربران نوبیتکس در اختیار سرمایه‌گذاران تهرانی است و همان‌طور که قابل پیش‌بینی است، فعالان این استان بیشترین تأثیر را بر معاملات ارز دیجیتال ایران دارند. کاربران استان‌های خراسان رضوی با 9/9 درصد و اصفهان با 6/6 درصد، بعد از استان تهران بیشترین میزان دارایی رمزارزی را در اختیار دارند. 

در مجموع چه از نظر تعداد کاربران جدید که وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده‌اند و چه از نظر میزان معاملات و حجم سرمایه، شاهد روند شتابان و رو‌به‌‌رشدی هم در جهان و هم در ایران بوده‌ایم. گزارش سال نوبیتکس می‌تواند تحلیلی از روحیات و رویکرد کاربران ایرانی و همچنین چشم‌اندازی از آینده، پیش روی فعالان این بازار قرار دهد؛ بازار در حال توسعه‌ای که برخی معتقدند آینده در اختیار آن خواهد بود.

به‌طور کلی سال 2021 برای رمزارزها، سال مهمی محسوب می‌شود؛ چراکه برخی شرکت‌ها و نهادهای مهم مالی، رمزارزها را به‌عنوان دارایی معرفی کردند. این موضوع در کنار سایر عوامل، باعث شد دولت‌ها موضوع نظارت، قانون‌گذاری و رگوله‌کردن رمزارزها را جدی‌تر پیگیری کنند.

عبور ارزش بازار بیت‌کوین از یک تریلیون دلار، داغ‌شدن پدیده توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT)، توسعه اقتصاد غیرمتمرکز (Defi)، مورد توجه قرار گرفتن متاورس، پذیرش بیت‌کوین در السالوادور، گسترش شبکه لایتنینگ در بلاکچین بیت‌کوین، راه‌اندازی اولین ETF بیت‌کوین و ارزشمندتر شدن بین‌کوین از فرانک سوئیس از اتفاقات مهم حوزه رمزارز هستند که در سال 2021 رخ داده‌ و نشانگر آینده روشن این صنعت هستند. محبوبیت رمزارزها در کنار این ماجراها، باعث شده آمارهای جالبی از میزان بازدید سایت نوبیتکس منتشر شود.

یکی از اولویت‌های نوبیتکس کاربران است، به همین دلیل بیشترین نیروی انسانی خود را در بخش پشتیبانی و احراز هویت مستقر کرده است. تعداد نیروهای مشغول به کار در این دو بخش، حتی از تعداد نیروهای فنی نوبیتکس بیشتر است. همچنین این صرافی همیشه تلاش کرده تا فاکتور جنسیت را از فرایند جذب نیرو کنار بگذارد.

متن کامل گزارش سال صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس از طریق این لینک در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.