راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روزهای پرتلاطم بیمه در دولت سیزدهم / آیا بیمه روزگار خوش به خود می‌بیند؟

روی کار آمدن دولت سیزدهم به‌حتم برای تمامی صنایع پیام واضح و روشنی داشت؛ چنان که همواره در طول سال‌ها تغییر هر دولتی با رویکردهای مختلف، فعالان عرصه صنعت و اقتصاد را با روندها و چشم‌اندازهای متفاوتی رو‌‌به‌رو می‌کند. ولی می‌توان مدعی شد که در کمتر زمانی صنعت بیمه به اندازه سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن وزیر اقتصاد تازه هیجانی چنین عجیب را تجربه کرده باشد. احسان خاندوزی که خود تحصیل‌کرده علم اقتصاد است و سابقه حضور در کمیسیون اقتصاد مجلس را هم دارد، در جلسه رأی اعتماد به موضوعی اشاره کرد که کمتر کسی از  او انتظار داشت؛ «اصلاح ساختار و عملکرد بیمه مرکزی».

او با نقد صریح صنعت بیمه به سبب ضریب نفوذ پایین، وعده اصلاحات در پیکره بیمه مرکزی را داد و از همکاری گسترده‌تر با فعالان عرصه نوآوری و تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور گفت. البته تعریفی که خاندوزی از گسترش روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه داشت، همان نقطه تعارض استارتاپ‌های بیمه‌ای با بیمه مرکزی است. خاندوزی بر فروش بیشتر بیمه‌نامه‌های آنلاین تأکید کرد. حال آنکه فعالان صنعت بیمه بر این باورند که روند تحول دیجیتال مسئله‌ای بسیار عمیق‌تر از فروش و مقایسه است.

خاندوزی نقد روال کنونی صنعت بیمه را در جلسه معارفه مجید بهزادپور، رئیس‌کل جدید بیمه مرکزی نیز ادامه داد و از اعمال نظارت بیشتر و پیگیری‌های دوره‌ای خودش از روال عملکرد صنعت بیمه خبر داد. او در این مراسم که روز ۱۵ اسفندماه در ساختمان بیمه مرکزی برگزار شد، از بیمه‌گری دیجیتال حرف زد و اصلاح پرتفوی کل صنعت بیمه را یکی دیگر از محورهای مطالبات خود از صنعت بیمه و یکی از شاخص‌هایی عنوان کرد که اهمیت آن از شاخص‌های دیگر مثل ضریب نفوذ بیمه، به هیچ‌وجه کمتر نیست؛ رویکردی که در صنعت پیچیده و لایه‌لایه بیمه با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو خواهد بود.


اختلاف‌ها بالا گرفت


نقاط اختلاف و نگرانی فعالان صنعت بیمه از دیدگاه‌های وزیر امور اقتصادی جدید ادامه داشت و زمزمه‌هایی از تغییر در ساختار عریض و طویل بیمه به گوش می‌رسید که در نهایت در شامگاه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۰ پایگاه‌های خبری به یکباره از اتفاق بزرگ صنعت بیمه خبر دادند. غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی استعفا داد. آن هم به سبب مسائلی که سلیمانی از آنها به‌عنوان پاره‌ای اختلاف‌نظر و عدم هماهنگی با وزیر اقتصاد یاد کرد.

گویا سلیمانی در نامه‌ای به وزیر اقتصاد نسبت به برخی تغییرات لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ در خصوص صنعت بیمه انتقاد کرد و خواستار کاهش سهم عوارض بیمه‌ای به ۴۰۰ میلیارد تومان شد. او در نامه جنجالی‌اش نسبت به برخی تغییرات لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ در خصوص صنعت بیمه در هیئت دولت و پیش از تقدیم لایحه به مجلس انتقاد داشت و خواستار اصلاح بخش‌هایی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور شد و بندهای پیشنهادی برای جایگزینی در لایحه ارائه کرد. گویا او در نامه‌اش به افزوده‌شدن نام هلال احمر و صداوسیما به دریافت‌کنندگان درآمدهای دولت از محل فروش حق بیمه شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه‌گر معترض بود. سلیمانی در نهایت با کنار کشیدن از مسند ریاست کل زمام امور را به جانشین بعدی‌اش سپرد.


غلامرضا سلیمانی آرام رفت


از غلامرضا سلیمانی اغلب به‌عنوان چهره محافظه‌کار صنعت بیمه یاد می‌شود. او از تغییر ساختارها حرف می‌زد، ولی کمتر زمانی نتیجه‌ای ملموس و محسوس از تغییر در سازوکار عملیاتی بیمه مرکزی دست می‌داد. او از فعالیت برای افزایش ضریب نفود بیمه صحبت می‌کرد، اما در نهایت زمانی که مسند ریاست بیمه مرکزی را تحویل داد، فقط صدم درصدی ضریب نفوذ بیمه تغییر کرده بود.

به عقیده کارشناسان نداشتن یک مسیر راه روشن همراه با استراتژی مدون ولو در جانب قانون‌گذاری و قاعده‌گری حاکم از نقاط ضعف بیمه مرکزی در دوران ریاست غلامرضا سلیمانی بوده است. البته نمی‌توان عدم تحول در بیمه مرکزی را بسته به عملکرد دوران مدیریتی محدود به یک رئیس‌کل دانست. ساختار بیمه مرکزی همه پیچیدگی‌ها و ضعف‌هایش را از ساختار صلب و سخت خود دارد. با این وجود می‌توان در کارنامه سلیمانی به تأکید او بر دیجیتالی‌شدن فرایندهای عملیاتی در ساختارهای بیمه‌گری اشاره کرد و اصرارش بر توسعه بیمه‌های زندگی؛ چنان که در روز تودیع خود نیز همچنان بر افزایش سهم بیمه‌های زندگی تأکید داشت و از شکستن مقاومت‌ها در برابر روند تحول دیجیتال بیمه گفت.


رئیس‌کل جدید و خوش‌بینی‌های جدید


مجید بهزادپور که تا پیش از این مدیریت صندوق خسارت‌های بدنی را به عهده داشت، روز گذشته در آیین تودیع و معارفه رؤسای کل بیمه مرکزی از روزهای روشن صنعت بیمه گفت و چشم‌اندازی که در برنامه توسعه هفتم باید برای آن متصور بود. او از استقرار حاکمیت شرکتی صحبت کرد و درباره پرهیز از مداخله‌گری در امور غیرمرتبط سخن گفت. به عقیده او ضرورت نوآوری در ارائه محصولات، هوشمندسازی خدمات و بیمه‌گری مبتنی بر تنوع ریسک‌ها از مسائلی است که در دوران ریاست او در بیمه مرکزی باید انتظار داشت. او اولویت اصلی برنامه‌های خود را حمایت از بیمه‌گران اعلام کرد و از  استقرار سامانه هوشمند بیمه‌گری، مبارزه با فساد و تبانی و حمایت از شبکه فروش بیمه صحبت کرد.

بهزادپور در میان صحبت‌هایش از رویکرد جدیدی در صنعت بیمه کشور سخن گفت که جای تأمل دارد. او بر لزوم بهره‌گیری از مؤلفه‌های شریعت اسلام برای توسعه بیمه‌گری در جامعه تأکید کرد و یادآور شد که با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی و بهره‌گیری از قابلیت مشاوره و کارشناسی، راه‌اندازی کمیته فقهی و تأسیس شرکت بیمه تکافل در دستور کار بیمه مرکزی قرار خواهد گرفت.

مجید بهزادپور، رئیس‌کل تازه‌وارد بیمه مرکزی که روز گذشته به‌طور رسمی با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی و در حضور او سکان این نهاد را به دست گرفت، ضریب نفوذ بیمه در کشور را نقطه روشنی می‌داند که در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در جایگاه مطلوبی قرار دارد.

این در حالی است که در جریان تصویب جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه، نمایندگان مجلس الزاماتی برای بیمه مرکزی ایران مشخص کردند که بر اساس آن بیمه مرکزی موظف شد تا اهدافی از قبیل رساندن ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی به هفت درصد تا سال 1400 را محقق کند، اما بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام‌شده ضریب نفوذ بیمه در کشور به 2/5 درصد رسیده است. البته پس از تصویب و ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه، برخی کارشناسان به اعلام این رقم در برنامه توسعه انتقاد کرده و بر این اعتقاد بودند که برای طرح و تصویب این ارقام و چشم‌اندازها در صنعت بیمه لازم است مطالعات بیشتری درباره شرایط موجود و چگونگی تحقق این اهداف صورت گیرد.

برنامه هفتم توسعه همچنان در حال تغییر و تدوین است و اهداف و چشم‌اندازهای آن برای صنعت بیمه معلوم نیست، ولی با محقق‌نشدن اهداف مهم صنعت بیمه در دوره پنج‌ساله گذشته و تأکیدی که وزیر امور اقتصادی و دارایی به تغییر رویکرد بیمه مرکزی دارد، باید منتظر بود و دید که این بار برنامه توسعه تا چه اندازه واقع‌گرایانه و منطبق با شرایط و وضعیت موجود و هماهنگ با سیاست‌های بازیگرانش پیش می‌رود و رئیس‌کل بیمه مرکزی تا چه اندازه می‌تواند بازیگر بزرگ این کارزار باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.