راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقوط ارزش بازار رمزارزها در پی حمله روسیه به اوکراین

کسری حسنی / تنها دقایقی پس از نیمه شب چهارشنبه، ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد روسیه قصد اشغال اوکراین را ندارد و از نظامیان این کشور خواست سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند. حال پس از گذشت ساعاتی از این سخنرانی، به گفته وزیر خارجه اوکراین، دیمیترو کولبا، روسیه جنگی تمام عیار را علیه کشورش آغاز کرده است. طبق اظهارات این مقام اوکراینی در توییتر، حمله روسیه تنها متوجه شرق اوکراین نیست و یک حمله همه‌جانبه در حال رخ دادن است. کولبا تاکید کرده است که اوکراین به دفاع از خود ادامه می دهد و از مردم می خواهد تا این حقیقت را در رابطه با پوتین به اشتراک گذارند تا سایر دولت‌ها سریعا وارد عمل شوند. به گفته رئیس اتحادیه اروپا این اقدام پوتین، بازگرداندن جنگ به اروپاست.

در ادامه تمامی این حوادث، تاثیرات چشمگیری در اقتصاد جهانی از جمله افزایش قیمت نفت و طلا، سقوط روبل روسیه و فرانک سوئیس، اعمال تحریم‌های شدید آمریکا و بریتانیا بر علیه روسیه و همچنین سقوط 12 درصدی ارزش بازار رمزارزها مشاهده می شود. با حمله روسیه به اوکراین، ارزش بازار رمزارزها به 1.5 تریلیون دلار کاهش یافت و یک افت 9 درصدی را در 24 ساعت تجربه کرد. بیت‌کوین در 24 ساعت افت ارزش 9 درصدی را از سر گذراند و به 33.725 دلار رسید و شاخص ترس و طمع که ابزاری برای محاسبه احساسات عمومی در بازار رمزارزهاست، با 2 امتیاز کاهش به سطح ترس 23 دست یافته است. در کنار بیت‌کوین، ارزهایی چون اتریوم 12 درصد، کاردانو و سولانا تا 16 درصد،  ارزش خود را از دست دادند.

به گفته الکس کوپتسیکویچ، تحلیلگر مالی در FxPro، کاهش ارزش بازار رمزارزها نشان دهنده نوپا بودن این بازار به نسبت سایرین است. در ساعات اولیه حمله روسیه، زیان‌های معاملات آتی در آسیا به بیش از 250 میلیون دلار و انحلال معاملات آتی ردیابی شده توسط بیت‌کوین به 72 میلیون دلار، اتریوم 70 میلیون دلار، سولانا 6.46 میلیون دلار و دوج‌کوین به 6.81 میلیون دلار رسید که به سبب واکنش بازار نسبت به عملیات ویژه نظامی روسیه بود. اتفاقات صبح پنجشنبه سبب شد 411 میلیون دلار و بیش از 114هزار معامله‌گر در عرض 24 ساعت گذشته دارایی خود را از دست دادند. داده‌های ابزار تحلیلی Coinglass نشان می‌دهد که بیش از ۸۷ درصد از تمام معامله‌گرانی که دارایی خود را از دست دادند در بازار معامله‌گرانی بودند که روی قیمت‌های بالاتر شرط‌بندی می‌کردند.

با وجود این افت ارزش در بازار رمزارزها، سرمایه گذاران همچنان به نگهداری بیت‌کوین بر اساس معیارهای ردیابی شده در ابزار تحلیلی Glassnode ادامه می‌دهند. والت‌های سرمایه‌گذاران بلندمدت با وجود کاهش قیمت‌ها، تا صبح پنج‌شنبه با ۷۶.۵ درصد حجم بیت کوین رکورددار هستند، که نشان می‌دهد برخی از سرمایه‌گذاران همچنان به ظرفیت‌های بزرگترین رمزارز دنیا اعتماد دارند.

در حال حاضر نیز از صبح جمعه بازار رمز ارزها پس از چند روز سقوط رشد قابل توجهی را تجریه کرد و بیت‌کوین عدد ۳۸ هزار دلار را تجربه کرد. حال باید دید جنگ اوکراین تا چه حد می‌تواند اثرات منفی خود بررروی این بازار را حفظ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.