راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین برای صنعت بیمه اعتماد و شفافیت می‌آورد

بردیا جوادی، مدیر اجرایی هلدینگ رایین‌تک و بنیان‌گذار آپولو / امروز بلاکچین به‌عنوان یکی از فناوری‌های به‌روز و مباحث داغ در صنایع مختلف، در صنعت بیمه و بین اینشورتک‌ها نیز به‌شدت موردتوجه قرارگرفته، اما بلاکچین چطور می‌تواند به صنعت بیمه کشور  کمک کند؟ با فرض این‌که می‌دانیم بلاکچین با ایجاد شبکه‌ای از اطلاعات (مرتبط با فرآیند‌های بیمه‌ای) و توزیع آن بین دیگران در راستای اعتمادسازی بیشتر قدم برمی‌دارد، آیا این مدل برای صنعت بیمه سازگار است؟

استفاده از فناوری بلاکچین به‌شدت در کاهش هزینه‌های عملیاتی فرآیندهای بیمه‌ای کمک می‌کند و با خودکار شدن این فرآیندها در وقت، هزینه، سوخت و … صرفه‌جویی می‌شود. فناوری‌ها برای همین به وجود آمدند، برای کمک به زندگی. در صورت اصلاح فرآیندها و تطبیق آن‌ها با فناوری‌هایی مانند بلاکچین و با استفاده از پتانسیل موجود در قراردادهای هوشمند می‌توان بسیاری از فرآیندهای بیمه‌ای را اتوماتیک کرد. همچنین با ایجاد بستر اعتماد و اشتراک داده بین شرکت‌های بیمه‌ای، احتمال تقلب و تشخیص آن را کاهش می‌دهد.

نکته‌ قابل‌توجهی که صنعت بیمه کشور دارد و به نظر باید به آن پرداخته شود، این است که اطلاعات بیمه‌گزاران برای شرکت‌های بیمه‌ای بسیار اهمیت دارد و تمامی شرکت‌ها سعی در حفظ و حراست از این اطلاعات دارند، اما این ایزولاسیون و جزیره‌ای عمل کردن باعث به وجود آمدن مشکلاتی در تقلبات بیمه‌ای شده است به‌طوری‌که شاهد تقلب‌های تکراری از گروه‌های مشخص در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف هستیم. البته در این زمینه اقداماتی در خصوصی ایجاد اعتلاف ضد کلاه‌برداری بیمه‌ای انجام داده‌ایم ولی با استفاده از پتانسیل فناوری بلاکچین و ایجاد زنجیره‌ بلوکی از اطلاعات تقلبات، این مشکل به‌راحتی برطرف می‌شود.

اما چطور در سطح عملیات می‌توان از این فناوری در صنعت بیمه کشور استفاده کرد. حالا زمان آن رسیده که بیمه در بلاکچین پیاده‌سازی شود، هزینه فرهنگ‌سازی چطور؟ زمان ارائه محصول به مارکت از دست نمی‌رود؟ به‌طور حتم مسائلی از این قبیل باید بررسی شود. بدیهی است بابت فرهنگ‌سازی استفاده از این فناوری در بین بازیگران اصلی این صنعت، باید هزینه شود که این هزینه با پیش‌قدم شدن استارتاپ‌های اینشورتکی و همکاری شرکت‌های بیمه شروع می‌شود. رشد استارتاپ‌ها، تحولات دیجیتالی در کل دنیا و اتفاقاتی مانند بیماری‌های فراگیر موقعیت استفاده از تکنولوژی‌های روز را پررنگ‌تر می‌کند و به‌راحتی می‌توان دریافت که ایده‌پردازی و صحبت کافی است و وقت کار است.


پتانسیل‌های استفاده از بلاکچین در بیمه


صنعت بیمه کشور هنوز در حال تطبیق با تحول دیجیتال است و ممکن است نیازی که از سمت شرکت‌های بیمه در خصوص استفاده از فناوری بلاکچین اعلام شود زمان‌بر باشد اما هم‌اکنون استارتاپ‌هایی داریم که این زمینه اقدامات جالبی داشته‌اند و شروع به توکنایز کردن فرآیندهای بیمه‌ای کرده‌اند که می‌توان گفت لازمه استفاده از فناوری بلاکچین در صنعت بیمه است.

با درک بهتر بلاکچین می‌توان فرآیندهایی مانند صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت را بهبود بخشید، در نظر بگیرید در خصوص بیمه کرونا می‌توان فرآيند صدور را توکنایز کرد و برای بیمه‌گزاران قراردادهای هوشمندی را در نظر گرفت که با ابتلا به بیماری و انجام اتوماتیک‌ تست‌های ارزیابی، فرآیندهای کارشناسی خسارت و پرداخت خسارت را به‌راحتی انجام داد و در نهایت این اطلاعات روی زنجیره بلوکی باقی بماند تا شرکت‌های بیمه و سایر بازیگران نیز در جریان این اتفاق قرار بگیرند. مثال نمونه برای بیمه کرونا که به آن اشاره شد ایجاد محصولات جدید بیمه و اقیانوس‌های آبی در عرضه آن‌ها را نوید می‌دهد.

زمان آن رسیده که تمرکز شبکه‌ فروش از ارائه محصولاتی مانند بیمه اجباری شخص ثالث کمتر شود به سمت ارائه محصولات جدید بیمه سوق پیدا کند.

با استفاده عملیاتی از بلاکچین و قراردادهای هوشمند، موارد زیردست یافتنی است:

  • توکنایز کردن فرآیندهای سنتی بیمه، مانند کارشناسی صدور یا ارزیابی و پرداخت خسارت می‌تواند هزینه‌های عملیاتی بیمه را به‌شدت کاهش دهد.
  • بستر جدید اشتراک اطلاعات مؤثر، تقلبات بیمه‌ای را کاهش می‌دهد.
  • محصولات جدیدی را در صنعت بیمه می‌توان شاهد بود.
  • توکن‌های متنوع و رمزارز بیمه‌ای ایجاد کرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه راه انداخت.

 پتانسیل‌های موجود در فناوری بلاکچین زیاد است که با توجه به استقبال شرکت‌های بیمه از این فناوری، پیش‌بینی می‌شود در سال جدید شاهد استفاده عملیاتی از این فناوری در صنعت بیمه کشور به‌موازات سایر کشور‌ها باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.