راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اختتامیه بخش «تجلی اراد‌ه ملی» اعلام شد / «نگهبان شب» فیلم برگزیده چهلمین جشنواره فیلم فجر از منظر سواد مالی

در اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» چهلمین جشنواره فیلم فجر، از فیلم برگزیده از منظر سواد مالی تقدیر شد. هیئت‌داوران آکادمی هوش مالی پس از بررسی فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر با عینک سواد مالی، فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را برترین فیلم از نگاه سواد مالی معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی آکادمی هوش مالی، کمیل رودی، عضو هیئت‌علمی آکادمی هوش مالی، ضمن اعلام این خبر گفت: «از میان 22 فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر، 12 فیلم، دارای موضوعات مرتبط با سواد مالی بودند و در مجموع 54 بار به مفاهیم سواد مالی اشاره‌شده بود؛ شش بار در گره اصلی، 12 بار در گرۀ فرعی و 36 بار هم در سطح اشاره.»

او افزود: «پس از ارزیابی‌های کمی فیلم‌ها، چهار فیلم «نگهبان شب»، «شب طلایی»، «شادروان» و «بیرو» نامزد دریافت «نشان فی» معرفی شدند. سپس به تحلیل کیفی فیلم‌ها پرداخته شد. برای انتخاب فیلم برگزیده علاوه بر معیار اشارۀ درست و عمیق مفاهیم سواد مالی دو معیار جذابیت و بیان سینمایی و مخاطب‌پسندی و احترام به سلیقۀ مخاطب نیز در نظر گرفته شد. در نهایت فیلم «نگهبان شب» ساختۀ رضا میرکریمی به عنوان فیلم برگزیده از نگاه سواد مالی انتخاب شد.»

مدیر آکادمی هوش مالی گفت: «نگهبان شب نشان می‌دهد که سواد مالی مهم است، اما امور مالی آن‌قدر مهم نیست که ارزش‌های انسانی زیر سؤال برود. چنین ارزش‌های اصیل زندگی در بُعد مالی نقش پررنگی دارد و به بیان دقیق‌تر، بُعد مالی زندگی جای حکمرانی این ارزش‌ها و زمینه ملموس‌تر تبلور آن‌هاست. فیلم به خوبی از پس این آموزۀ متعالی در سواد مالی برمی‌آید. زندگی یکپارچه آنچنان نیست که زندگی مالی جدا از کل زندگی باشد. با این وصف، «نگهبان شب» به غایتِ سواد مالی، یعنی آزادی مالی، نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.»

کمیل رودی در ادامه به فراوانی مفاهیم مالی اشاره‌شده در هر سرفصل سواد مالی اشاره کرد و توضیح داد: «در میان فیلم‌هایی که آموزه‌های سواد مالی را در بر داشتند، 28 درصد به تصمیم‌گیری مالی، 25 درصد به کاریابی و درآمد، 20 درصد به سرفصل خرج و پس‌انداز، 9 درصد به اعتبار و بدهی، 9 درصد به سرمایه‌گذاری و 9 درصد به مدیریت ریسک و بیمه پرداخته‌اند. از نگاه سواد مالی، این میزان اشاره به تصمیم‌گیری مالی مطلوب است زیرا تصمیم‌گیری مالی فرآیندی است که در همۀ سرفصل‌ها وجود دارد؛ اما میزان پرداخت کم به دو سرفصل مدیریت رسیک و بیمه و سرمایه‌گذاری جای تأمل دارد؛ زیرا در دو سال اخیر نوع سرمایه‌گذاری مردم و ناتوانی آن‌ها در مدیریت ریسک اثرات منفی بسیاری در سطح فردی و بازتاب‌هایی در سطح اجتماعی داشته است اما این مهم در میان فیلم‌ها انعکاس کمتری داشته است.»

کمیل رودی همچنین در خصوص مشارکت آکادمی هوش مالی در بخش تجلی اراده ملی گفت: «در میان همۀ نهادها و ارگان‌های دولتی حاضر در این بخش، ما تنها نهاد بخش خصوصی هستیم. یک مدیر دولتی بر اساس اولویت‌ها بودجۀ در اختیارش را به این مسائل فرهنگی اختصاص می‌‌دهد، یعنی برای تصمیم‌گیری تنها لازم است که بودجه را تخصیص دهد، اما ما به عنوان یک نهاد خصوصی، با توجه به اهمیت اساسی موضوع سواد مالی برای کشور، از گردش مالی فعالیت اقتصادی شرکت دانش‌بنیان پارت برای ترویج یک مسئله عمومی و انجام مسئولیت اجتماعی هزینه کردیم.»

عضو هیئت‌داوران نشان فی، با اشاره به ضرورت سواد مالی گفت: «مهم‌ترین مسئله کشور چه در سطح مدیریت کلان، چه در سطح شرکت‌ها و چه در سطح خانواده‌ها، مسئلۀ مدیریت مالی است. به این مدیریت مالی در سطح فردی و خانوادگی، سواد مالی گفته می‌شود. بهبود وضعیت مالی افراد و خانواده‌ها، صرفاً در گروی بهبود ساختارها و سیستم‌ها و افراد نیست و خود ما هم با یادگیری سواد مالی می‌توانیم نقش مهمی ایفا کنیم.»

او در پایان گفت: «نمایشگاه کتاب و جشنوارۀ فیلم فجر، مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور هستند و نقش پررنگی در فضای فرهنگی کشور ایفا می‌کنند. ما برای ترویج سواد مالی در کشور، تلاش کرده‌ایم در هر دو رویداد نقش‌آفرینی کنیم. در نمایشگاه کتاب هرساله حضور داشته‌ایم و سه سال در جشنوارۀ فیلم فجر، فیلم‌های برتر از منظر سواد مالی را انتخاب و اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. جشنوارۀ فیلم فجر یک رویداد مهم فرهنگی با حوزۀ نفوذ بالاست. از آن جهت که ما مسئله سواد مالی را فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و ترویجی می‌دانیم تلاش کردیم با سینما همراه شویم و از این منظر به این مشکل کلان، خرد و میانۀ جامعه بپردازیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.