راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مقایسه هزینه آبونمان دریافتی بانک‌ها برای ارسال پیامک‌های تراکنشی

بانک‌ها مانند دیگر مؤسسات درآمدها و هزینه‌هایی دارند که بررسی و مدیریت آنها می‌تواند بر عملکرد اقتصادی یک بانک و رضایت مشتریان نهایی تأثیرگذار باشد. در این گزارش به بررسی آبونمان ارسال پیامک‌های تراکنشی به‌عنوان یکی از بحث‌برانگیزترین هزینه‌های بانک‌ها می‌پردازیم. 

هزینه ارسال پیامک‌های تراکنشی، هزینه‌ای متداول در سیستم بانکی کشور است که هرساله از سوی مشتریان به بانک‌ها و از سوی بانک‌ها به اپراتورهای تلفن همراه پرداخت می‌شود. در این میان هر یک از بانک‌ها سیاست‌های خاص خود را در پرداخت بخشی از این هزینه‌ها از سوی خود دارند، به همین علت هزینه دریافتی آبونمان از سوی بانک‌ها متفاوت است.

به‌طور خلاصه، اپراتورها برای ارسال پیامک‌های تراکنشی درخواست مبلغ مشخصی را به‌ ازای هر پیامک از بانک دارند، بانک‌ها نیز طبق فرمولی مشخص، بخشی از هزینه را خود پرداخت می‌کنند و بخشی از این هزینه را از مشتریان خود با عنوان «آبونمان ارسال پیامک‌های تراکنشی» دریافت می‌کنند و در نهایت، مبلغ درخواستی اپراتور پرداخت و پیامک‌ها ارسال می‌شود. 

جالب اینجاست که در این فرایند تصور اغلب مشتریان بانک این است که این مبلغ به‌طور مستقیم در اختیار بانک قرار می‌گیرد، در حالی‌ که بانک‌ها نه‌تنها از این مبلغ منتفع نیستند و آن را به اپراتورها پرداخت می‌کنند، بلکه بعضی از بانک‌ها با پایین‌ نگه‌داشتن هزینه ارسال پیامک برای مشتریان، بخش بیشتری از این هزینه را خود پرداخت می‌کنند. این مسئله باعث شده افزایش هزینه ارسال پیامک‌های تراکنشی یکی از بحث‌برانگیزترین هزینه‌های بانک از سوی مشتریان باشد؛ هزینه‌ای که درآمد انگاشته می‌شود.

طبیعی‌ است با افزایش هزینه از سوی اپراتورها، بانک‌ها نیز ناگزیرند هزینه آبونمان بیشتری را از مشتریان خود دریافت کنند. 

در این میان برخی بانک‌ها راهکار دیگری را نیز ارائه کرده‌اند و آن عدم ارسال پیامک‌های خرد است؛ برای مثال برخی بانک‌ها با وجود دریافت هزینه آبونمان از مشتریان، پیامک‌ تراکنش‌های زیر ۱۰ هزار تومان را ارسال نمی‌کنند. 

جدول زیر مقایسه هزینه آبونمان بانک‌ها در سیستم بانکی کشور است. در این جدول علاوه بر هزینه دریافتی از مشتریان، محدودیت یا عدم محدودیت در ارسال پیامک‌های تراکنشی نیز مورد توجه قرار گرفته است. طبیعی‌ است هرچه تعداد مشتریان یک بانک کمتر باشد، هزینه‌های بانک برای ارسال تراکنش مشتریانش کمتر خواهد بود و مقایسه بانک‌های بزرگ کشور با بانک‌ها و مؤسسات مالی‌ و اعتباری باید با در نظر گرفتن این موضوع انجام شود. لازم به ذکر است اطلاعات این جدول مربوط به بهمن ۱۴۰۰ است.

3 دیدگاه
  1. کاربر راه پرداخت می‌گوید

    سلام خسته نباشید .
    اطلاعات خوبی هست اما بروز بشه بهتر هست
    بانک ملی تراکنش زیر 30 هزار تومان ، بانک سامان زیر 10 هزار تومان و بانک آینده زیر 10 هزار تومان را ارسال نمی کنند.
    بانک دی رو هم اضافه کنید.

  2. ناشناس می‌گوید

    بس کدوم بانک‌ها هرچقدر تراکنش داشت باشی بدون محدویت پیامک میادد

  3. علیرضا نوروزی می‌گوید

    سلام علیکم تان شما بر چه مبنایی پیامک می‌فرستید و هزینه‌های این پیامک و بانک توسعه و بانک اینا من اصلاً حسابی ندارم چه جوریه از ایمیل مشخص هیچگونه کسب و کاری راه‌اندازی نکردم هرکی سوء استفاده داره می‌کنه من جلوشو مسدود می‌کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.