راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگویی با مدیران شرکت ویراسیستم / فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مشتریان صندوق‌های فروشگاهی ویرا اضافه خواهند شد

ریحانه هاشمی / شرکت ویراسیستم پویا که با نام «ویرا» شناخته می‌شود، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است که در زمینه خدمات مالی، به‌ویژه فروش صندوق‌های فروشگاهی فعالیت دارد. در مورد فعالیت‌ها و خدمات این شرکت با مدیران آن به گفت‌وگو پرداختیم تا آشنایی بیشتری با فعالیت‌های این شرکت، به‌ویژه پس از دوران کرونا داشته باشیم.  

گروه صنعتی گلرنگ چند سال پیش یک هلدینگ مالی تأسیس کرد که سه شرکت از شرکت‌های خودش را زیرمجموعه این هلدینگ قرار داد؛ شرکت‌های انیاک، تارا و ویرا. هر کدام از این شرکت‌ها، قابلیت‌هایی دارند که می‌توانند در مجموع و در کنار هم به یک شرکت پرداخت تبدیل شوند. شرکت تارا در زمینه «کیف پول» و شرکت ویرا در زمینه فروش «سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق‌های فروشگاهی» فعالیت می‌کند. تارا شریک تجاری ویراست و این دو شرکت در کنار هم در زمینه توسعه بازار فعالیت می‌کنند.

«امیدرضا پایمرد»، مدیرعامل شرکت ویرا، در ابتدای معرفی خود و شرکت گفت: «شرکت ویرا در حوزه تجارت الکترونیک و تولید نرم‌افزار و فروش سخت‌افزار صندوق‌های فروشگاهی فعالیت می‌کند. کار شرکت ویرا در حوزه فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار صندوق‌های فروشگاهی است که این صندوق‌ها را به فروشگاه‌های خرده‌فروش به دو شیوه (فروش و بانکی) عرضه می‌کنیم. قبل از اینکه با شرکت‌های پرداخت الکترونیک همکاری کنیم، از فروشگاه‌ها مبلغی را بابت فروش صندوق دریافت می‌کردیم، ولی پس از اینکه همکاری‌مان با پی‌اس‌پی‌ها را آغاز کردیم، صندوق‌ها را به آنها می‌فروشیم، آنها صندوق را به‌صورت رایگان به فروشگاه‌ها می‌دهند و در ازای آن، کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان درآمد دریافت می‌کنند.»

پایمرد توضیحاتش را در مورد فعالیت‌های شرکت این‌طور ادامه داد: «سیستم‌عامل صندوق‌های فروشگاهی در حال حاضر تحت ویندوز است که طی چند ماه آینده، سیستم‌عامل اندروید را هم وارد بازار می‌کنیم که به جهت ظاهر و عملکرد، فرقی با ویندوز ندارد، ولی به لحاظ تکنیک‌های فنی تفاوت دارد. اندروید یکسری محدودیت‌هایی دارد و ما تلاش کرده‌ایم محدودیت‌های اندروید را کاهش داده و آن را با ویندوز مطابقت دهیم تا بتوانیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم اندروید را ارائه دهیم.»


مزیت‌ صندوق‌های شرکت ویرا


پایمرد در مورد مزیت رقابتی محصولات شرکت ویرا گفت: «یکی از مزیت‌های شرکت ویرا این است که هم نرم‌افزار داریم و هم سخت‌افزار و این به نفع مشتری است و مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود. علاوه بر این، قیمت دستگاه‌های ما در مقایسه با رقبا پایین‌تر است.»

مدیرعامل شرکت ویرا در مورد گستردگی استفاده از محصولات این شرکت در ایران گفت: «چهار هزار و ۸۵۰ دستگاه صندوق فروشگاهی از کل صندوق‌های موجود در کشور متعلق به شرکت ویراست که ظرف چهار سال این تعداد فروش صورت گرفته است. تمام تلاش‌مان بر این است که در سال آینده این تعداد را به 10 هزار صندوق افزایش دهیم. این آمار مختص فروش سخت‌افزاری بوده و فروش نسخه نرم‌افزاری بالاتر از ۱۲ هزار نسخه است.»

به گفته پایمرد؛ «ما دستگاه‌ها را تا دو سال گارانتی و تا 10 سال به خریداران، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهیم. گارانتی ما شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار صندوق‌های فروشگاهی است.»

همچنین شرکت ویرا، دارای سامانه ICRM هوشمند است که خدمات پشتیبانی را به‌صورت ۲۴ساعته برای مشتریان فراهم کرده است.


کرونا و اثرات آن بر کسب‌وکار شرکت ویرا


امیدرضا پایمرد در مورد مسائلی که کرونا برای شرکت ویرا به ‌وجود آورد، گفت: «در دوران کرونا، کسب‌وکار ما هم مانند سایر کسب‌وکارها دچار مشکلات و تغییراتی شد. کرونا هم از جهت مالی ما را دچار مشکل کرد و هم از این جهت که با افت تعداد مشتریان حضوری، فروش فروشگاه‌ها و به تبع آن درآمد ما کاهش پیدا کرد. برای خروج از این بحران‌ تدابیری اندیشیده شد و جریان کار شرکت کمی تغییر کرد تا بتوانیم آسیب واردشده را به حداقل برسانیم.»

امیرحسین زرین، مدیر کسب‌وکار شرکت ویرا نیز توضیح داد: «در دوران کرونا در استان‌های توریست‌پذیری مثل مازندران، خراسان، اصفهان و آذربایجان شرقی، حجم تراکنش‌ها به‌شدت افت پیدا کرد. برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک، استان مازندران دیگر اهمیت سابق را نداشت، چون تراکنش‌ها فقط به تراکنش‌های مردم محلی تقلیل پیدا کرده بود.»

او ادامه داد: «بنابراین از سمت شرکت‌های پرداخت الکترونیک، تقاضا برای خرید صندوق فروشگاهی کم و جریان توسعه هم کُند و تقریباً متوقف شد و هدف شرکت‌های پی‌اس‌پی به سمت‌وسوی دیگری مثل درگاه‌های پرداخت آنلاین رفت، چون فروش‌های حضوری کم شد و فروش اینترنتی رونق پیدا کرد. هدف دوم شرکت‌های پرداخت فروش دستگاه‌های کارت‌خوان سیار بود، به همین علت دریافت و پرداخت در محل عمومیت زیادی پیدا کرد و همین امر باعث شد ماهیت صندوق فروشگاهی از بین برود. ما این را به‌عنوان یک فرصت تلقی کردیم تا نرم‌افزار اندروید فروشگاهی را ایجاد کرده و بتوانیم این نرم‌افزار را روی دستگاه‌های کارت‌خوان  اندرویدی پیاده‌سازی کنیم و از فروش نرم‌افزارهای دستگاه‌های کارت‌خوان کسب درآمد کنیم.»

به گفته زرین؛ «اساساً دستگاه کارت‌خوان، دستگاه ارزان‌تر و در دسترس‌تری است و پذیرنده‌ها نسبت به آن احساس نیاز بیشتری می‌کنند تا صندوق فروشگاهی که بیش از ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.»

آسیب دیگری که شرکت ویرا دید، از جانب کسب‌وکارهای اجاره‌نشین در شهرستان‌ها بود: «این کسب‌و‌کارها آنچنان آسیب دیدند که بسیاری از آنها مجبور به تعطیلی یا جابه‌جایی شدند. در نتیجه دیگر به صندوق نیازی نداشتند؛ بنابراین یا تصمیم به پس‌دادن آن گرفته بودند یا اگر نمی‌خواستند پس بدهند، فروش و تراکنشی هم نداشتند. امیدواریم در سال آینده، تراکنش‌های استانی و شهرستانی دوباره حرکت صعودی پیدا کند.»


خدمات خاص شرکت ویرا


مزیت رقابتی شرکت ویرا نسبت به شرکت‌های دیگری که صندوق‌های فروشگاهی را به شرکت‌های پرداخت الکترونیک عرضه می‌کند، علاوه بر مواردی که قبل‌تر گفته شد، هم از جانب مشاوره‌هایی است که این شرکت در زمینه بازاریابی به پی‌اس‌پی‌ها ارائه می‌دهد و هم سابقه طولانی‌تر این شرکت در مقایسه با شرکت‌های رقیبش است. مشتریان زیادی ویرا را می‌شناسند و به آن اطمینان دارند. زرین توضیح داد: «برنامه اندروید ما نسبت به رقبا خیلی کاربرپسندتر است و به سبک و نوع کار سوپرمارکت‌ها نزدیک‌تر است. گفتنی است در سال آینده، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم به دسته مشتریان صندوق‌های ما اضافه خواهند شد؛ در ابتدا فروشگاه‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ که هدف اول ما هستند و در فاز بعدی به سراغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر خواهیم رفت.»

امیرحسین زرین در مورد نرم‌افزارهای شرکت ویرا هم توضیح داد: «ما جزء معدود شرکت‌هایی هستیم که نرم‌افزار و سخت‌افزار را با هم می‌فروشیم. علاوه بر این، نرم‌افزار ما راحت‌تر شخصی‌سازی و پیاده‌سازی می‌شود. نرم‌افزارهای ما همه تحت ویندوز و صندوق‌های موجود در کشور ما هم ویندوزی هستند. از جمله مزیت دیگر نرم‌افزار شرکت ویرا این است که ویژگی‌های لازم برای استفاده در زمینه انبارداری را هم دارد و دوم اینکه با توجه به امکان متصل‌شدن صندوق‌های فروشگاهی به ترازوهای دیجیتال، نرم‌افزار ما برای استفاده در این زمینه هم بسیار کارآمد است که به‌ویژه برای فروشگاه‌های پروتئینی و میوه‌فروشی‌ها انتخاب بسیار مناسبی است. تمام مدل‌های ترازوی موجود در بازار، قابلیت اتصال به صندوق ما را دارد.»

امیرحسین زرین، مدیر کسب‌وکار شرکت ویرا

او در مورد نگرانی‌های ویرا و کسب‌وکارهای مشابه گفت: «این ترس همیشه در ما وجود دارد که اگر درآمد پی‌اس‌پی‌ها از تراکنش‌ها از بین برود یا مدلش تغییر کند، شرکت‌هایی مانند ما خیلی آسیب‌پذیر خواهند بود و ما فقط مشتریان B2C را خواهیم داشت و باید به‌صورت اجباری به سمت فروش B2C برویم و به این شیوه، افزایش فروش و درآمد داشته باشیم. چون اگر اتفاقی برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک بیفتد و فروش ما به آنها قطع شود، ما راهی جز فروش B2C نخواهیم داشت.»


اجرایی‌نشدن الزامات در مورد صندوق‌های فروشگاهی


مجلس در سال 1394 یکسری از کسب‌و‌کارها را ملزم به داشتن صندوق فروشگاهی کرد، ولی از آن زمان تاکنون این مسئله فقط به‌صورت یک الزام باقی مانده و اجرایی نشده است.

زرین توضیح داد: «معتقدم حتی اگر این مصوبه اجرایی شود، اجرای آن به عهده پی‌اس‌پی‌ها یا شرکت‌های خاص خواهد بود و شرکت باسابقه‌ای مانند ویرا و نظیر آن، شانسی برای اجرای طرح ندارند. امیدوارم الزامی‌شدن صندوق فروشگاهی، قدمی برای جلوگیری از بسیاری از تخلفات مالی و مالیاتی باشد.»

افق کوروش، هایپرفمیلی، گندم‌مارکت و سورنا از دیگر شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ هستند. این فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نیازهایی دارند مانند صندوق، نرم‌افزار، کیف پول و غیره. تمام این نیازها را قرار است این سه شرکت (انیاک، تارا و ویرا)، در قالب یک هلدینگ به فروشگاه‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ ارائه دهند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.