راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یار غار رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به نفع او کناره‌گیری کرد / پیتر تیل از هیئت‌مدیره فیس‌بوک خارج شد تا از ترامپ حمایت کند

پیتر تیل، عضو هیئت‌مدیره متا پلتفرم (فیس‌بوک) که طی تقریبا دو دهه مشاور اصلی و دست راست مارک زاکربرگ بود، از سمت خود در این کمپانی استعفا داده است تا اهداف سیاسی خود را، که همان حمایت از دونالد ترامپ است، ادامه دهد.

نسیم بنایی / یک خبر پرسروصدا باز هم جهان سیاست و فناوری را به هم گره‌ زده است. پیتر تیل، سرمایه‌گذاری مشهور در دنیای فناوری که تقریباً دو دهه مشاور مارک زاکربرگ بود، با خروج از هیئت‌مدیره هلدینگ متا پلتفرمز (.Meta Platforms Inc) قصد تمرکز بر دنیای سیاست دارد.

به گزارش بلومبرگ، تیل که اکنون 54 ساله است، در سال 2005، پس از سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه پیدایش فیس‌بوک، در این شرکت جایگاه مدیریتی را از آن خود کردT اما این کارنامه طولانی را باهدفی سیاسی کنار گذاشت؛ حمایت سیاسی از برنامه انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2022. گویا تیل نمی‌خواهد فعالیت‌های سیاسی‌اش تمرکز لازم برای فعالیت در فیس‌بوک را بر هم بزند.

زاکربرگ طی بیانیه‌ای درباره این موضوع چنین گفته است: «پیتر ایده‌های بکری دارد و شما می‌توانید دشوارترین مشکلات را نزد او ببرید و راه‌حل‌هایی منحصربه‌فرد دریافت کنید. او تقریباً دو دهه در هیئت‌مدیره ما فعالیت کرد و ما همواره می‌دانستیم که بالاخره روزی از راه خواهد رسید که او زمان خود را روی دیگر دل‌مشغولی‌هایش متمرکز کند.»


تاریخچه عجیب پیتر تیل و فیس‌بوک


خروج تیل از مِتا پلتفرم پایان دوره‌ای حیاتی را رقم می‌زند که هم بیشترین بهره‌وری را داشت، هم به‌شدت مورد انتقاد بود؛ دوره‌ای از همکاری بین یک مدیرعامل و یک سرمایه‌گذار شناخته‌شده. تیل و زاکربرگ برای اولین‌بار طی ملاقاتی با هم آشنا شدند که توسط شان پارکر، یکی از بنیان‌گذاران نَپستر (Napster) میسر شده بود و در حالی اتفاق می‌افتاد که فیس‌بوک هنوز تنها یک شبکه اجتماعی کوچک برای افراد حاضر در کالج‌ها بود. تیل نقشی مهم در شکل‌دادن به ذهنیت زاکربرگ از همان روزهای اولیه فیس‌بوک و تشنگی همیشگی رشد در این کمپانی، بازی کرده است.

این رابطه حتی در شرایطی که تیل بیش‌ از پیش به چهره‌ای جنجالی در صنعت فناوری تبدیل می‌شد، ادامه داشت. طی این سال‌ها او بارها و بارها هدف منتقدان فیس‌بوک و کارکنان ناخرسند این کمپانی بوده است.

تیل یکی از اولین سرمایه‌گذاران خطرپذیری بود که پتانسیل موجود در ایده زاکربرگ را درک کرد. او اولین سرمایه‌گذار بیرونی فیس‌بوک بود و در سال 2004، مبلغ 500 هزار دلار را به این فارغ‌التحصیل هاروارد وام داد.

تیل با این کار خود نشان داد در زمینه سرمایه‌گذاری چشمی تیزبین دارد. با این‌ حال، با فروش بخش عمده سهام خود در سال 2012 و دریافت پولی در حدود 1.1 میلیارد دلار، نشان داد که بی‌نقص هم نیست، زیرا اگر آن سهم‌ها را تا امروز نگه‌ داشته بود، می‌توانست 10 برابر این رقم پول به دست بیاورد.


کارنامه سیاسی پیتر تیل


تیل با کمک مالی به کارزار انتخاباتی ترامپ در سال 2016 و سخنرانی در مجمع ملی جمهوری‌خواهان به انتخاب او کمک کرد. زمانی که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شد، تیل در تیم او فعالیت کرد و بعضی از همکاران خود را برای پر کردن جایگاه‌های دولتی پیشنهاد داد. از بین این افراد می‌توان به مایکل کراتسویس، رئیس ستاد کمپانی سرمایه‌گذاریِ تیل کَپیتال (Thiel Capital) اشاره کرد که تا سال گذشته در نقش مدیر فناوری کاخ سفید فعالیت می‌کرد. تیل طی سال‌های اخیر در ملاقات با اعضای حزب جمهوری‌خواه و فعالان شناخته‌شده راست افراطی همواره از ترامپ حمایت کرده است.

بسیاری از کارکنان فیس‌بوک بابت حمایت تیل از ترامپ در انتخابات سال 2016 ناراحت بودند، اما زاکربرگ طی نامه‌ای داخلی از نقش او در هیئت‌مدیره فیس‌بوک دفاع کرد: «نمی‌توانیم فرهنگی بسازیم که مدافع تمام اقشار جامعه است، اما می‌خواهد نیمی از یک کشور را به خاطر حمایت از یک کاندیدای سیاسی نادیده بگیرد.»

تیل در انتخابات سال 2022 قصد حمایت از بلیک مسترز و جی‌دی وَنس را دارد. مسترز که پیش‌ از این دانشجوی تیل بوده و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های شخصی او را بر عهده دارد، قصد شرکت در انتخابات مجلس سنا از سوی ایالت آریزونا را دارد. وَنس هم که پیش‌تر زیر نظر تیل به سرمایه‌گذاری می‌پرداخت، قصد شرکت در همین انتخابات از سوی ایالت اوهایو را دارد. یکی از اهداف وَنس مبارزه با قوانین کنترلی الکل، تنباکو، اسلحه و مواد منفجره است.


باورهای سیاسی و اجتماعی تیل


تیل شباهت زیادی به ترامپ دارد و مانند او، گرچه حامی حزب جمهوری‌خواه است، اما نمی‌توان تمام اندیشه‌اش را در دل باورهای محافظه‌کارانه جای داد. مجله پولیتیکو سال گذشته طی گفت‌وگویی با مَکس چافکین، با عنوان «جعبه سیاه باورهای پیتر تیل»، سعی کرد ابعادی از این مجموعه باورها را روشن‌تر کند. مکس چافکین نویسنده زندگی‌نامه پیتر تیل با عنوان «مخالف‌خوان: قدرت‌خواهی پیتر تیل و سیلیکون‌ولی» توجه زیادی را به خود جلب کرد. در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های چافکین را به‌صورت خلاصه می‌خوانیم:

«نمی‌توان گفت تیل ایدئولوژی منسجمی دارد، بلکه بیشتر مجموعه‌ای از نظرهای مخالف جریان اصلی در ذهنش وجود دارند. همیشه حجم زیادی از باورهای لیبرترین در سیلیکون‌ولی وجود داشته است، اما باورهای تیل جنبه‌هایی دارد که به‌هیچ‌وجه لیبرترین نیستند و بیشتر جنبه اقتدارگرایی پیدا می‌کنند. برای مثال او به‌شدت ملی‌گراست و در ذهنش تصویر ایده‌آلی از یک مدیرعامل بسیار قدرتمند وجود دارد که می‌توان گفت بیشتر شبیه دیکتاتورهاست.

برای مثال به نظر من سخنرانی زاکربرگ در دفاع از آزادی بیان و سانسور نکردن تبلیغات سیاسی، بیشتر زیر سایه باورهای تیل شکل‌ گرفته بود. به عبارتی اینکه فیس‌بوک تنها یک پلتفرم است و نباید جلوی دروغگویی سیاست‌مداران را بگیرد، شباهت زیادی به چارچوبِ ولو مبهم ذهنی تیل دارد. از سوی دیگر بارها تیل از سناتورهایی حمایت کرده که در صف اول مبارزه با غول‌های فناوری، از جمله فیس‌بوک، بوده‌اند. به نظر من تیل با این کار به فیس‌بوک فشار آورده که در مسیر مورد نظر او حرکت کند و در عین‌ حال نقش بازوی قدرتمند محافظه‌کار زاکربرگ را هم بازی کرده است.

یکی از موارد جالب و مبهم برای خود من، مذهب تیل است. گرچه او هرازگاهی گفته است که به مسیحیت ایمان دارد، اما هرگز این مسئله را به‌صورت کامل بسط نداده است. خود این ابهام در مورد مسئله مذهب بین او و محافظه‌کاران سنتی تفاوتی را رقم می‌زند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.