راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون سازمان امور مالیاتی: از تراکنش دستگاه‌های کارت‌خوان مالیات مستقیم دریافت نمی‌کنیم

محمد مسیحی، معاون درآمدی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: «قصد نداریم به‌صورت مستقیم از کارت‌خوان‌های بانکی مالیات دریافت کنیم. دستگاه‌های کارت‌خوان ابزارهای تجاری هستند و اینکه مستقیماً از تراکنش‌های این دستگاه‌ها مالیات‌ستانی صورت بگیرد مورد نظر نیست.»

به گزارش تسنیم، مسیحی با بیان اینکه از کارت‌خوان‌های بانکی مستقیماً مالیات گرفته نمی‌شود، توضیح داد: «بر اساس دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی هر تراکنش بانکی به معنای یک معامله اقتصادی نیست و ابتدا باید اقتصادی‌بودن آن مشخص شود. دستگاه‌ کارت‌خوان یک ابزار تجاری است و اینکه مستقیماً از تراکنش‌های این دستگاه‌ها مالیات‌ستانی صورت بگیرد، مورد نظر نیست و در دستورالعمل سازمان امور مالیاتی توصیه‌ شده از این موضوع جلوگیری شود.»

او در ادامه با اشاره به معافیت‌های مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: «در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده ما تابع قوانین کشور هستیم، در حال حاضر و در قانون بودجه سال 1400 مناطق آزاد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده نیستند و در صورتی‌ که تغییری در قانون بودجه سال آینده رخ دهد، ما تابع آن خواهیم بود.»


برخورد با شرکت‌های کاغذی


مسیحی در مورد مالیات بر مجموع درآمد نیز گفت: «بر اساس قانون هیچ مالیاتی وضع نمی‌شود، مگر اینکه قانون آن تصویب شود. لایحه مالیات بر مجموع درآمد تدوین‌ شده و امیدواریم طی ماه‌های آینده به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.» به گفته او، مالیات بر مجموع درآمد به‌عنوان یک‌ پایه مالیاتی هدفمند لازمه یک نظام مالیاتی روبه‌پیشرفت است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در مورد فرارهای مالیاتی نیز گفت: «فرار مالیاتی در همه کشورها وجود دارد، اما در کشور ما این موضوع از متوسط بیشتر است، البته تلاش ما بر این است که این رقم را کاهش دهیم، از جمله اقدامات استفاده از سامانه مؤدیان، برخورد با شرکت‌های کاغذی است. بعضاً ارقامی از سوی برخی اشخاص در مورد فرار مالیاتی اعلام می‌شود که هیچ‌کدام قابل استناد نیست و در برخی موارد فرار مالیاتی با ظرفیت دریافت مالیات در اقتصاد کشور اشتباه گرفته می‌شود؛ چراکه 40 درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است. برآورد ما این است که حدود صد هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.