پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل ناواکو از محصولات جدید این شرکت میگوید / بانکداری دیجیتال در ایران مانند یک زمین بکر است
مرضیه نوری / سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در گفتوگو با راه پرداخت از رونمایی محصولات جدید در هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران خبر داد. او همچنین سال 1400 را سال تحول و شکوفایی ناواکو و بانک مسکن اعلام کرد.
شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، یکی از شرکتهای نامآشنا در حوزه فناوری اطلاعات کشور است. طی 13 سالی که از شروع فعالیت این شرکت میگذرد، توانسته فعالیتهای تأثیرگذاری مانند نصب و راهاندازی سامانههای بانکی، طراحی و ساخت سختافزارهای حوزه پرداخت، طراحی و پیادهسازی و پشتیبانی تجهیزات عوارض بزرگراهی (ETC) را انجام دهد.
به گفته خاوری سال 1400، سال تحول این شرکت بوده و وارد فاز جدیدی از اهداف و اقدامات جدید شده و با رونمایی از سه محصول جدید امسال را به پایان میرساند. راه پرداخت در ادامه گفتوگوی خود با مدیرعامل شرکت، محصولات و چشمانداز جدید این شرکت را بررسی کرده است.
مسیر جدید بانک مسکن در حوزه فناوری اطلاعات
تمامی سهام شرکت فناوری اطلاعات ناواکو متعلق به بانک مسکن بوده و از این رو شرکت، بانک مسکن را نیز در مسیر جدید و نوینی قرار داده است. هرچند افکار عمومی بانک مسکن را صرفاً در حوزه تخصصی مسکن و ارائه تسهیلات میشناسند، ولی با همت عالی شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، بانک مسکن در حوزه فناوری اطلاعات، هر روز قدم بزرگتری به سمت پیشرفت و توسعه برمیدارد.
شرکت فناوری اطلاعت ناواکو تأسیس شد تا صرفاً به بانک مسکن خدمات ارائه دهد، اما امروز هیئتمدیره این شرکت رویکردهای جدیدی را ترسیم کرده و حرکت به سمت توسعه بازار و ارائه سرویس به فراتر از بانک مسکن را در چشمانداز خود دارد. مصداق این مسیر جدید را میتوان در رونمایی از محصولات جدید شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در هفتمین نمایشگاه تراکنش مشاهده کرد.
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در گفتوگو با راه پرداخت در اینباره توضیح میدهد: «ناواکو سه محصول جدید دارد، اولین محصول جدید شرکت در حوزه نئوبانک است؛ این محصول در مقایسه با دو نئوبانک که بهطور خاص در ایران ارائه شده، متفاوت است. البته همین که مخاطبان گزینههای بیشتری برای انتخاب سرویس دارند، برای ما کفایت میکند و ما را به این ضرورت میرساند که در این بازار حضور داشته باشیم؛ اما محصول ما ویژگیهای متمایزی با سایر نمونههای مشابه موجود در بازار دارد. اولین ویژگی متمایز آن، قابلیتهای جدیدی است که در احراز هویت وجود دارد؛ کاملاً برخط است و تقریباً به هیچ حضور فیزیکی انسانی نیاز ندارد. قابلیت امضای الکترونیک نیز محصول ما را متفاوت کرده است، ضمن اینکه با این محصول کاربران نیازی به سوئیچکردن بین چند پلتفرم ندارند.»
او در ادامه اظهار داشت: «بانکداری دیجیتال در ایران مانند یک زمین بکر است. هرچند انتظار مرسوم و سنتی از بانک مسکن این بوده که شرکت فناوری اطلاعات ناواکو فقط برای همین بانک خدمات ارائه کند، ولی ما در رویکرد توسعهای جدید پا را فراتر از بانک مسکن نهاده و محصولاتمان قابلیت استفاده برای سایر بانکها و مشتریان را نیز دارد. هرچند قاعدتاً ما در این مسیر سیاست بانک مسکن را دنبال میکنیم، اما خود بانک مسکن هم یک بانک توسعهای است و طبیعی است که فعالیت شرکت فناوری اطلاعات ناواکو هم بر محور توسعه بچرخد.»
شاید مهمترین اتفاق در شروع قرن جدید شمسی برای بانک مسکن را هم بتوان همین تغییر رویکرد توسعهای دانست. به گفته خاوری بانک مسکن در اردیبهشت امسال با راهاندازی مرکز نوآوری راه و مسکن، قدم جدی در زمینه نوآوری برداشته و اقدامات امسال شرکت فناوری اطلاعات ناواکو هم این چرخه نوآوری را تکمیل کرده است.
ناواکو از بانک مسکن به سمت جذب گسترده مشتریان
در ادامه مدیرعامل این شرکت بیان میکند: «ما کار ریبرندینگ پرنا (همراه پرداخت) به ناپ (Navaco Application Payment) را آغاز کردهایم. پرنا تا پیش از این مهمترین محصول ناواکو بوده، اما با ارتقای آن و ریبرندینگ این محصول، محصول جدیدی به نام ناپ خلق شد و اکنون کمترین ردپایی از پرنا را در آن میبینیم. شرکت فناوری اطلاعات ناواکو زیرمجموعه بانک مسکن است و بانک مسکن نیز زیرمجموعه وزارت راه، مسکن و شهرسازی است؛ بنابراین از پرمخاطبترین حوزههای کشور یعنی مسکن و راه صحبت میکنیم. مسکن و همچنین راه اعم از ریلی، جادهای، آبی و هوایی سهم جدی و بسزایی در سبد خانوار دارد و تغییرات در این حوزه بر تمامی آحاد جامعه تأثیرگذار است. با توجه به اینکه تکلیف اقدام مسکن ملی از سوی دولت بر عهده بانک مسکن است، ضرورت توسعه فعالیتها و اقدامات شرکت ما هم جدیتر شده است.»
او ادامه میدهد: «از دیگر محصولات شرکت فناوری اطلاعات ناواکو کیف پول الکترونیک است که البته ارائه این خدمت چالشهای خاص خود را دارد. رویکرد شرکت فناوری اطلاعات ناواکو معرفی کیف پول الکترونیک مبتنی بر خدمات باشگاه مشتریان است. پلتفرم باشگاه مشتریان ناواکو (OClub) یکی دیگر از محصولات ماست که موجب اعتمادسازی و جذابیت در استفاده از کیف پول الکترونیک خواهد شد.»
از ظرفیت ETC بهطور کامل استفاده نشده است
از دیگر خدمات شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ETC است و خاوری درباره این خدمت معتقد است که ناواکو آنطور که باید و شاید، هنوز از ظرفیتهای موجود استفاده نکرده است.
خاوری بیان میکند: «بیش از 12 سال است ناواکو در این خصوص فعال است، اما هنوز بهطور کامل از ظرفیتها استفاده نکرده است. بهعنوان مثال من شخصاً رویکرد نوع تعامل با مردم در ETC را نمیپسندم. به نظرم به جای اینکه با جریمه مردم را به سمت استفاده از ETC سوق دهیم، باید کاری کنیم که خود مردم با کمال میل از این خدمات الکترونیک استفاده کنند.»
ناواکو برای ETC امسال 60 لاین تکلیفی داشت، اما بهدلیل تغییر و تحول اداری با توجه به تغییر دولت، عملیاتیکردن آن به تأخیر افتاد. به گفته خاوری در حال حاضر ناواکو با بزرگراههای مهمی در کشور وارد مذاکره شده است. ETC قرار است حملونقل را هوشمند کند و در فاز نخست دوربینهای ترافیکی سطح شهر و جریمه جادهای را مجهز به سختافزار و نرمافزارهای آن کرده که این اقدام یعنی هوشمندکردن جادهها، میتواند پیامدهای مثبت زیستمحیطی داشته باشد و همچنین به فرهنگ رانندگی کمک کند.
محصول جدید دیگر ناواکو هم «اوکانکت» است. خاوری در اینباره توضیح میدهد: «بنده قبل از اینکه عهدهدار مدیرعاملی شرکت شوم، معاونت فنی شرکت را بر عهده داشتم. در آنجا آسیبی را شناسایی کردم. ما در لایه انتقال شبکه از خطوط E1 استفاده میکنیم، در حالی که این فناوری بهدلیل محدودیتهای فنی در حال منسوخشدن است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم به سمت جایگزینکردن با بسترهای خیلی بهتر و کاراتر برویم. در نتیجه به سمت پروتکل دینامیک SIP Trunk حرکت کردیم و همکاران بسیار خوبمان در این زمینه موفق به ساخت یک تجهیز شدند که در نمایشگاه از آن رونمایی میکنیم. این محصول نهتنها برای ما، بلکه برای شبکه بانکی کل کشور کمک بزرگی است. این محصول آنقدر توانا و کارآمد است که حتی رقبای ما هم نمیتوانند از قابلیتهای آن بگذرند. ما اگر شرکت رقیبمان محصولی ارائه دهد که به ارتقای کیفی ما منجر شود، قطعاً از آن استقبال خواهیم کرد. آموزه اصلی ما این است که انحصاری نباشیم و به هر آنچه باعث توسعه دانش در این حوزه میشود، کمک کنیم و متقابلاً از آن بهرهمند شویم.»
مدیرعامل ناواکو، آینده این شرکت را مثبت پیشبینی میکند و معتقد است موضوع سفته و برات الکترونیک هم در حوزه مسکن قابلیت پیادهسازی و عملیاتیشدن را دارد.
به گفته خاوری در حوزه مالی و همچنین در حوزه اجرایی ساختمان در شرکت ناواکو اتفاقات خوبی در راه است که میتواند بر کل بازار مسکن تأثیر مثبتی بگذارد.