راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از عملکرد 10ساله / سامانه‌های داتین در پرتراکنش‌ترین روز بانک‌ها 570 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کردند

داتین به مناسبت تولد 10سالگی خود، یک گزارش یا بهتر است بگوییم روایتی از دهه اول زیست خود را منتشر کرده است. داتین بزرگ‌ترین زیرمجموعه هلدینگ فناپ است که راهکارهای نرم‌افزاری، مالی و بیمه را در اختیار بانک‌ها، مؤسسات اعتباری و سازمان‌های مرتبط می‌گذارد. داتین در این گزارش فلسفه وجودی خود را در توسعه فراگیری مالی عنوان کرده است.

نمی‌توان شرکت داتین را از هلدینگ فناپ جدا دانست؛ روزی در فناپ، واحد راهکار مالی که از گروه جوانی تشکیل‌ شده بود، مأمور شد سیستم یکپارچه بانکی بومی و مبتنی بر وب را تولید کند تا در نهایت مقدمات مهاجرت نرم‌افزاری بانک پاسارگاد به راهکار جامع بانک پاسارگاد فراهم شود.

مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در این‌باره گفته است: «این جوانان پس از دو سال اولین نرم‌افزار کربنکینگ را نوشتند. بعد از این ما یک شعبه مجازی ایجاد کردیم و ساختار اصلی نرم‌افزار را در آن شعبه پیاده‌سازی کردیم و همزمان سایر بخش‌هایش را هم ارتقا دادیم. ما با در اختیار داشتن یک‌ونیم میلیون سهام‌دار و بیش از چهار میلیون مشتری و سپرده‌گذار در آن زمان، باید مانع کوچک‌ترین آسیب به خدمات و اعتبار بانک می‌شدیم. ظهر روز پنجشنبه، البته فقط به مدت یک ساعت، سیستم دچار اشکال شد که آن‌ هم سخت‌افزاری بود و بلافاصله رفع شد. بعضی از بانک‌ها به سراغ نرم‌افزارهای خارجی رفتند و سعی کردند آن را بومی‌سازی کنند. در این راه هزینه‌های زیادی هم متحمل شدند، اما نتوانستند به نتیجه برسند.»


عملکرد هلدینگ به تفکیک سال


فناپ در سال 1384 با مأموریت تولید راهکار جامع بانکی گروه پنج‌نفره خود را تشکیل داد و سال بعد تولید کربنکینگ خود را آغاز و بعد از آن شروع به تولید سوئیچ  پرداخت الکترونیک (ETF SWITVH) و سامانه مدیریت کارت (cms) کرد. در چهارمین سال فعالیت فناپ اولین تراکنش بانکی به‌وسیله سوئیچ بومی فناپ پردازش شد و سامانه‌های بانکداری مدرن اعم از تلفن‌بانک، اینترنت‌بانک و درگاه پرداخت اینترنتی عملیاتی شدند. همزمان با این رویدادهای موفقیت‌آمیز، بهره‌برداری تدریجی از راهکار جامع بانکداری در بانک پاسارگاد هم آغاز شد و در نهایت  پس از دو سال مهاجرت بانک پاسارگاد به راهکار جامع بانکی فناپ به‌درستی انجام گرفت.

پس از وقوع این مراحل؛ سال 1390 شرکت داتین تأسیس شد و دو سال بعد سامانه ERP داتین در بانک پاسارگاد مورد استفاده قرار گرفت. شرکت داتین چهار سال بعد از تأسیس‌اش از میان شرکت‌های برتر کشور  رتبه 477  را دریافت و سال بعد 58 پله صعود کرد. روند روبه‌رشد داتین در سال‌های بعد هم متوقف نشد؛ چنان که سال 1396 داتین در جایگاه 368 در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران قرار گرفت و سال بعد در رتبه 335. سال 1398 هم‌ رتبه 309 را دریافت کرد.

ارتقای جایگاه داتین در این سال‌ها  از رویدادهایی مانند بهره‌برداری از سامانه‌های تسهیلات و اعتباری داتین در بانک رفاه کارگران، دریافت گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات ISO27001، انعقاد قرارداد تأمین، استقرار و مهاجرت سیستم نرم‌افزاری بانکداری متمرکز بانک سپه، بهره‌برداری از راهکار جامع بیمه‌گری داتین در بیمه کوثر و اضافه‌شدن بیمه باران به‌عنوان چهارمین شرکت بیمه به جمع مشتریان نشئت‌ گرفته است.  ( رویدادها و اقدامات در تصویر زیر آمده است.)

مفهوم مهاجرت را می‌توان عامل رشد و پیشرفت داتین در دو سال اخیر معرفی کرد: مهاجرت بیگ‌بنگ بانک سپه به سامانه‌های داتین و انتقال داده‌های 83 سامانه این بانک، مهاجرت داده‌های مؤسسه اعتباری کوثر به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه، مهاجرت همزمان داده‌های دو بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه، مهاجرت داده‌های بانک قوامین به راهکار جامع بانکی داتین و ادغام در بانک سپه.


کجای زندگی مردم هستیم؟


داتین در گزارشی که از دهه اول فعالیتش منتشر کرده، اعلام کرده می‌خواهد همه افراد جامعه به خدمات مالی هوشمند دسترسی آسان داشته باشند. محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین هم گفته سؤالی که همیشه در ذهن من وجود دارد، این است که به‌عنوان یک شرکت فین‌تک تأثیر ما در جامعه چیست، کجای زندگی مردم تأثیرگذار هستیم و بودونبود ما چه فرقی ایجاد می‌کند. او در ادامه پاسخ سؤال خود را مطرح کرده است.

قرار است با توسعه شاخص‌هایی در سطح جوامع، فقر کاهش پیدا کند و سطح اقتصادی جامعه بالا برود. ما زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که فردی بتواند در کمتر از ۱۰ دقیقه برای تحصیل فرزند دبستانی خود که در شرایط کرونا به تبلت نیاز دارد، تسهیلات دریافت کند. برای همین توسعه فراگیری مالی را چشم‌انداز خود قرار داده‌ایم.

فراگیری مالی اولین بار توسط سازمان ملل عنوان شد. فراگیری مالی یعنی موانع هم در سمت مشتری و هم در سمت بانک کاهش پیدا کند تا خدمات به‌صورت عادلانه برای همه در دسترس باشد. بروز فرصت‌های جدید برای مشتریان، تأثیرات بسیار مثبتی روی کاهش فقر و بالا بردن سطح رفاه دارد و بهترین ابزار برای توسعه فراگیری مالی، فناوری است. منظور از فناوری اینجا فین‌تک است؛ در همین راستا داتین در حال تولید فناوری‌هایی است که به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه کمک می‌کند تا سطح فراگیری مالی را بالا ببرند. داتین می‌خواهد کمک کند تا خدمات مالی سریع، کم‌هزینه و قابل‌ ردیابی شود. داتین با بازنگری سند استراتژی خود، توسعه فراگیری مالی را چشم‌انداز خود قرار داده و می‌خواهد در این مسیر حرکت کند.


مشتریان بانکی داتین


داتین در حال حاضر با هشت بانک و مؤسسه مالی ـ اعتباری، چهار شرکت حوزه پرداخت، چهار شرکت بیمه و سه شرکت و نهاد همکاری می‌کند.

بانک پاسارگاد یکی از مشتریان داتین است که از خدمات ذیل استفاده می‌کند:

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • سامانه‌های تحلیلی راهکار جامع سازمانی اپلیکیشن «ویپاد» به‌عنوان بستر بانکداری دیجیتال؛
  • سامانه مدیریت سهام و مجامع آنلاین داتین؛
  • خدمات مهاجرت داده و سامانه.

بانک سپه

بانک‌های سابق انصار، مهر اقتصاد، حکمت، کوثر و قوامین به بانک سپه و سامانه‌های آنها نیز در یک برنامه زمان‌بندی‌شده به راهکار جامع بانکی داتین که در بانک سپه پیاده‌سازی شده است، مهاجرت داده شدند. پروژه مهاجرت بانک سپه به‌عنوان جدیدترین و بزرگ‌ترین پروژه بانکی داتین، از ابتدای سال ۱۳۹۸ رسماً آغاز شد. پس از اتمام فازهای تحلیل شکاف، بومی‌سازی و استقرار، عملیات مهاجرت و بهره‌برداری از سامانه‌های داتین در بانک سپه از ساعت ۱۳ روز پنجشنبه ۱۹ تیر 1399 با توقف ارائه خدمات بانک، رسماً آغاز شد.

بانک قرض‌الحسنه رسالت

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • سامانه‌های تحلیلی زیرساخت بانکداری دیجیتال.

بانک گردشگری

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • راهکار جامع سازمانی سامانه‌های تحلیلی.

بانک توسعه تعاون

  • سامانه‌های بانکداری متمرکز؛
  • سامانه‌های پردازش تراکنش؛
  • سامانه‌های بانکداری مدرن؛
  • سامانه‌های تحلیلی.

بانک رفاه کارگران

  • سامانه بانکداری متمرکز اعتباری (تسهیلات، ضمانت‌نامه و…)؛
  • سامانه تسهیلات الکترونیک.

بانک شهر

  • سامانه مدیریت منابع انسانی HRM.

بانک سرمایه

  • سامانه مدیریت منابع انسانی HRM.

آمار و ارقام


اطلاعات این بخش از آخرین گزارش آماری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مهرماه 1400 و همچنین آمار استخراج‌شده از سامانه‌های داتین تا پایان آذرماه 1400 است.

سامانه‌های داتین در پرتراکنش‌ترین روز بانک‌ها 570 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کردند. از هر پنج دستگاه خودپرداز در کشور یک دستگاه به سوئیچ بانکی داتین متصل است. تعداد کل دستگاه‌های خودپرداز متصل به سامانه‌های سوئیچ بانکی داتین بیش از 12 هزار دستگاه بوده است.

بر اساس اطلاعات استخراج‌شده از سامانه‌های داتین تا پایان آذرماه 1400، تعداد کل شعب بانکی متصل به سامانه بانکداری متمرکز داتین بیش از شش هزار شعبه بوده که معادل 25 درصد شعب کل بانک‌های کشور است. یک‌چهارم شعب بانکی کشور به سامانه جامع بانکداری متمرکز داتین متصل هستند. کاربران سامانه بانکداری متمرکز داتین در بانک‌های مختلف بیش از 64 هزار نفر همکار بانکی بوده است. جمعیت مشتریان بانک‌های داتینی، بیستمین کشور جهان است. 71.595.631 نفر، مشتریان بانک‌های استفاده‌کننده هستند.

18 درصد کارت‌های فعال کشور در سامانه مدیریت کارت داتین قرار دارند. 73/601.175 کارت در سامانه مذکور تعریف‌ شده‌اند. بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مهرماه 1400، مجموع کارت‌های فعال تعریف‌شده در سامانه‌های مدیریت کارت داتین بیش از 73 میلیون کارت معادل 18 درصد کل کارت‌های کشور است. بیش از پنج میلیون کاربر از همراه‌بانک و هشت میلیون کاربر از اینترنت‌بانک داتین استفاده می‌کنند. حجم کل اطلاعات پایگاه‌های سامانه جامع بانکی داتین سه پتابیت است. همچنین 100.347.774 سـپرده در سامانه بانکداری داتین متمرکز شده‌اند.

حوزه خدمات توسعه سرمایه‌های انسانی داتین از سال 1396 موفق به کسب گواهی 2015:ISO9001 شده است، به این ترتیب داتین برای توسعه برند کارفرمایی خود، از همه استان‌ها سرمایه‌های متخصص جذب می‌کند. داتین در ابتدای شروع کارش 66 نفر نیروی انسانی جذب کرده بود، اما همگام با افزایش مشتریانش نیروی انسانی خود را طی این سال‌ها به 1110 نفر رساند. 568 نفر از همکاران خانم و 542 نفر از آنها آقا هستند.

یکی از بخش‌های شرکت داتین، مدرسه داتین است. مدرسه داتین با هدف پوشش شغل‌های مربوط به تولید و نگهداری نرم‌افزار و جذب کارشناس عملیات، مهندس تست نرم‌افزار و پشتیبان محصولات بانکی از سال 1399 فعالیتش را آغاز کرد. مدرسه داتین تاکنون 116 نفر ورودی داشته که 61 نفر از آنها در داتین استخدام‌ شده‌اند. بیشترین نیروهای استخدامی داتین از استان تهران، شهر پردیس و مشهد هستند.

گزارش بالا، گزیده‌ای از آمار رسمی، داده‌های استخراج‌شده از سامانه‌های داتین و روایت‌هایی از گذشـته تا به امروز ایـن شرکت بود؛ مسیری که شش سال پیش از تأسیس شرکت مستقل داتین، با راه‌اندازی فناپ و تولید نرم‌افزار کربنکینگ تماماً بومی آغاز شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.