راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محصول جدید فناپ‌تک به‌نام AQR100 رونمایی شد / پرداخت بدون تماس دست

ریحانه هاشمی / شرکت فناپ‌تک در جریان برگزاری هفتمین دوره از نمایشگاه تراکنش ایران از محصول جدید خود به‌نام AQR100 رونمایی کرد.

امیرعلی حبیبی مدیر سخت‌افزار شرکت فناپ‌تک و مدیر پروژه تولید و بهره‌برداری دستگاه AQR100 در گفت‌وگو با راه پرداخت گفت: «در دنیا دو ترند برای پرداخت‌های بدون کارت وجود دارد، cardless paymentو contactless payment که به‌معنای پرداخت بدون تماس دست است. از سال ۲۰۱۹ مردم تمایل بیشتری به پرداخت‌های بدون کارت پیدا کردند.»

به گفته او، ویزا کارت نیز اعلام کرده که ۶۳ درصد از مشتریان فعلی‌اش دوست دارند که پرداخت‌هایشان بدون کارت انجام بگیرد. شیوع کووید19 هم درخواست همگانی برای این شیوه از پرداخت را بیش‌تر کرد.»

حبیبی ادامه داد: «ما به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، نمی‌توانستیم پرداخت‌های بدون کارت را به همان شیوه‌ای که در خارج از کشور رواج دارد پیاده کنیم. تنها راهی که برای پرداخت بدون کارت برای ما باقی ماند، سیستم پرداخت بر اساس QR Code بود. این شیوه هم یک شیوه پرداخت کاملاً آسیایی است و در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که امکان پرداخت بدون کارت با استفاده از گوگل پی، اپل پی، مستر کارت و ویزا کارت وجود دارد از این روش استفاده نمی‌شود. اما در چین ۱۸ درصد پرداخت‌ها به‌صورت QR code انجام می‌شود و در هند این درصد، بیشتر است.»

حبیبی در مورد ایده شرکت فناپ‌تک برای ساخت دستگاه AQR100 گفت: «نبود امکان پرداخت بدون کارت در کشور و همه‌گیری کرونا باعث شد به ساخت دستگاهی که به تماس دست نیازی ندارد فکر کنیم. درنهایت طراحی‌های موردنظر انجام شد و امروز موفق شدیم آن را رونمایی کنیم.»

مدیر سخت‌افزار شرکت فناپ‌تک در مورد این دستگاه گفت: «این دستگاه، دو سو دارد، یکی سمت پذیرنده که رقم را وارد می‌کند و سوی دیگر آن که سمت خریدار است و او می‌تواند مبلغ را ببیند و QR Code نمایش داده‌شده روی ال‌سی‌دی را با نرم‌افزار بانکی تلفن همراهش اسکن کند.» او در مورد نحوه پرداخت، پس از اسکن کردن کد گفت: «بسته به نوع دستگاه، امکان پرداخت به دو روش پرداخت از طریق کیف پول و پرداخت مستقیم از حساب بانکی وجود دارد.»

امیرعلی حبیبی ادامه داد: «اولویت دوم ما در طراحی این دستگاه، این بود که پرداخت، به شیوه‌ای کاملاً امن و بدون نیاز به اعلام رمز به فروشنده اتفاق بیفتد. هنگام استفاده از این دستگاه، پرداخت در حقیقت در داخل گوشی و توسط دارنده کارت صورت می‌گیرد و فروشنده فقط مبلغ را روی دستگاه وارد می‌کند. این دستگاه کاربری ساده و راحتی دارد و به صندوق‌های فروشگاهی هم متصل می‌شود.»

مدیر پروژه تولید و بهره‌برداری دستگاه AQR100 در مورد مشتریان هدف این دستگاه گفت: «عمده مشتریان ما باید کیف پول‌ها باشند. ما از صاحبان کیف پول‌ها دعوت می‌کنیم تا باهمکاری و تعامل باهم، اطلاعات پرداخت QR کیف پولشان را به ما بدهند که ما اطلاعات مربوط به تمام کیف پول‌ها را روی دستگاه‌ها پیاده‌سازی کنیم و مشتری، بسته به نوع کیف پولش، بتواند پرداخت بدون کارت انجام دهد.»

به گفته او، دستگاه AQR100 چون با باتری کار می‌کند می‌تواند در ناوگان حمل‌ونقل و همچنین کسب‌وکارهای خانگی هم مورداستفاده قرار بگیرد.


راه‌حلی برای مشکلات PSPها


حبیبی با اشاره به کارت‌خوان‌های تولیدی شرکت فناپ‌تک گفت: «این دستگاه‌ها در سری‌های هفت‌هزار، هشت‌هزار، هشت‌هزار و دویست و نه هزار هستند و تمامی آن‌ها در مجموعه اروند تولید می‌شوند. کلیدگذاری‌ها در اتاق امن صورت می‌گیرد و تست شرایط محیطی هم به مدت ۲۴ برای تمام محصولات انجام می‌شود. ظرفیت تولید ما در حال حاضر، ۲۰۰ هزار دستگاه در سال و ظرفیت تعمیرات هم ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است.»

مدیر سخت‌افزار شرکت فناپ‌تک در مورد معضل مهم PSPها در سال‌های اخیر توضیح داد: «پوزهای قاچاق، پوزهایی که اپلیکیشن آن‌ها عوض می‌شد و پذیرنده‌هایی که از یک PSP به PSP یا پرداخت‌یار دیگر می‌رفتند، عمده مشکلات PSPها در سال‌های اخیر بوده است. تمهید ما این بود که کارت‌خوان‌های تولیدی ما در کارخانه توسط خودمان فعال شود. این دستگاه‌ها تا زمان فعال نشدن توسط خود ما، قابل‌استفاده نیستند. علاوه بر این، هرکدام از دستگاه‌ها تنها با یک عدد یا رمز خاص که آن را به مشتری تحویل می‌دهیم، قابلیت تغییر نرم‌افزار دارد. ما سعی کردیم با این تمهیدات، برای مشکلاتی که PSPها با آن درگیر بودند، چاره‌اندیشی کنیم.»


هرکسی خودش را متولی حوزه خودش می‌داند


امیرعلی حبیبی، مدیر سخت‌افزار شرکت فناپ تک، گفت‌وگویی نیز با محمد صبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و رئیس کارگروه احراز هویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، در غرفه فناپ‌تک داشت. او از صبری پرسید که چرا احراز هویت باکارت ملی هوشمند فعال نشده است و صبری پاسخ داد: «البته این سؤال باید از ثبت‌احوال پرسیده شود، اما جواب من این است که حرکت به سمت دولت الکترونیک دچار چالش‌هایی است که باعث شده روند حرکت به سمت آن کند شود.»

حبیبی در ادامه از رئیس کارگروه احراز هویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای سؤال کرد که تولیدکننده‌های سخت‌افزار و دیگر کسب‌وکارهای حوزه مالی و پرداخت، تا کی باید منتظر باشند که رگولاتور به آن‌ها برسد و قوانین و چارچوب‌های موردنیاز برای کار آن‌ها را تدوین کند. صبری در پاسخ سؤال حبیبی توضیح داد: «پیشنهاد من این است که رگولاتور حاکمیتی راهی را پیشنهاد بدهد که پرداخت‌یارها، لندتک‌ها، استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف بتوانند بدون مشکل به کارشان ادامه داده و همه بتوانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند و یا روش‌های جایگزین ارائه دهد.»

مدیر سخت‌افزار فناپ‌تک در ادامه گفت‌وگو به صبری گفت: «ما مایلیم که پرداخت را با سامانه احراز هویت انجام دهیم و پرداخت‌کارتی را حذف کنیم. اما این شیوه هنوز کامل پیاده‌سازی نشده است. در چنین شرایطی که این سامانه درست‌کار نمی‌کند اساساً چه نیازی به احراز هویت دیجیتال وجود دارد؟»

صبری در مورد لزوم پیاده‌سازی روش‌های احراز هویت دیجیتال گفت: «هزینه تأسیس شعبه‌ برای بانک‌ها بسیار بالاست و ترند دنیا به این سمت است که سهم بانکداری دیجیتال افزایش پیدا کند. حتی بعضی بانک‌ها تمام شعباتشان را جمع کرده‌اند. ضریب نفوذ تلفن‌های همراه هم به‌شدت در حال افزایش است، بنابراین بانکداری دیجیتال و بانکداری نوین در کشور ما هم باید سهم زیاد در تراکنش‌ها داشته باشند. مثل گذشته لازم نیست مردم به شعبه‌ها مراجعه کنند. علاوه بر این، چون شرکت‌ها متقاضی دریافت خدمات احراز هویت بایومتریک هستند به نظرم این اتفاق حتماً در آینده نزدیک خواهد افتاد.»

صبری در مورد اینکه چرا احراز هویت دیجیتال آن‌طور که باید جدی گرفته نشده است گفت: «بیش از ۱۲ سال است که برای استفاده از امضای دیجیتال، قانون مصوب هیئت‌وزیران وجود دارد اما به نتیجه نرسیدن آن شاید به خاطر این باشد که رگولاتورها در حوزه‌های مختلف، تصدی‌گری هم انجام می‌دهند. این مشکل مهمی است که در کشور وجود دارد و من فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها حل شود. این مسئله را ما در زمینه احراز هویت هم می‌بینیم. سامانه‌های همتا، سماوا، ثنا و هدا توسط سازمان‌های مختلف شکل‌گرفته‌اند و هرکسی خودش را متولی حوزه خودش می‌داند. پیرو این اتفاق هم شرکت‌های زیادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند شکل‌گرفته‌اند. اصلاً سهم بازار آن‌قدر نیست که بخواهد بین این‌همه شرکت تقسیم شود. این اتفاق باعث می‌شود هم فرصت سوزی اتفاق بیفتد و هم‌توان علمی بخش خصوصی از بین برود و هم‌افزایی بین شرکت‌ها اتفاق نیفتد.»

صبری در انتهای این گفت‌وگو گفت: «در تمام دنیا، سازمان‌های مشخصی متولی رگولاتوری هستند. این سازمان‌ها باید چابک باشند و بتوانند دستورالعمل‌های موردنیاز کسب‌وکارها را با سرعت زیاد تدوین کنند تا فعالیت شرکت‌ها دچار وقفه و مشکل نشده و فضای انحصاری هم به وجود نیاید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.