راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر چه قابلیت‌هایی در زمینه سامانه‌های جامع خود دارد؟

احسان محمودی / شرکت «پرداخت الکترونیک سپهر» یکی از ۱۲ شرکت دارنده مجوز PSP از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۸۶ متولد شد. فلسفه تأسیس این شرکت در آغاز ارائه راهکارهای جامع فناوری موردنیاز بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی و اعتباری، طراحی و اجرای اتوماسیون‌های بانکی، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و بانکی (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری)، واردات و فروش کارت‌های الکترونیک هوشمند، پیاده‌سازی سامانه‌های امنیتی مرتبط به حوزه پرداخت، شخصی‌سازی کارت‌های هوشمند و دیگر فعالیت‌های مرتبط در این حوزه بود.

مهم‌ترین دستاوردهای سال‌های اخیر این شرکت را می‌توان طراحی و ارائه اپلیکیشن «پاس»، دریافت مجوز شرکت دانش‌بنیان، دریافت گواهی‌نامه‌های مختلف ایزو و اخذ گواهینامه صلاحیت رتبه یک از شورای عالی انفورماتیک و مجوز تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار دانست. از این رو در این گزارش به برخی از قابلیت‌های «کیف پول سپهر»، «اپلیکیشن موبایلی پاس» و سامانه‌های جامع «انبارداری» و «مدیریت پذیرندگان» می‌پردازیم که طی کارگاهی توسط مدیران شرکت پرداخت الکترونیک سپهر ارائه شد.


آشنایی با خدمات کیف پول سپهر


در حال حاضر کیف پول‌های حلقه بسته و فراگیر در صنعت پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند که سامانه کیف پول سپهر نیز می‌تواند به صورت آنلاین و آفلاین از طریق این دو مدل کیف پول ارائه سرویس دهد. این کیف پول از طریق اپلیکیشن‌های صاپ و پاس نیز قابل استفاده است. لازم به ذکر است که کیف پول‌ حلقه بسته، کیف پولی است که صادرکننده و پذیرنده آن یک فرد، اعم از حقیقی و یا حقوقی است و کیف پول فراگیر، کیف پولی است که صادرکننده می‌تواند تعداد نقاط مختلفی را در مکان حضور پذیرنده در نظر بگیرد.

امکاناتی از قبیل ثبت کاربران بر اساس شماره تلفن همراه و احراز هویت آنان از طریق کد ملی را می‌توان از طریق کیف پول سپهر استفاده کرد. همچنین شارژ کیف پول از طریق درگاه‌های مختلف پرداخت اینترنتی (IPG)، برداشت لحظه‌ای از کیف پول به حساب‌های متصل به بانک صادرات و نیز برداشت مستقیم از کیف پول به حساب بانک‌های دیگر از طریق سامانه‌های RTGS دیگر امکانات این سرویس است.

در سامانه بک‌آفیس این کیف پول، موارد عملیاتی از جمله تعریف دسترسی‌های مختلف برای تست، ایجاد کردن QR کد و انواع گزارش‌گیری‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین به لحاظ زیرساخت‌های امنیتی و مدیریت ریسک راه‌حل‌های کشف تقلب و « fraud detection» نیز شناسایی شدند.

امکان خرید شارژ و بسته‌های اینترنتی و نیز پرداخت‌های مبتنی بر QR کد که قابل ارائه در اپلیکشین موبایلی و دستگاه‌های کارتخوان از طریق اپلیکشین‌هایی که کیف پول مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود دارد که به ‌زودی پرداخت قبوض خدماتی نیز به آن اضافه خواهد شد. همچنین کاربران کیف پول سپهر می‌توانند از طریق QR کدهای موجود در تاکسی‌های شهر تهران هزینه سفر خود را با این امکان پرداخت کنند.

از دیگر خدمات این کیف پول، انتقال وجه بین دو کیف پول و تسویه با پذیرندگان در سیکل‌های مشخص است که این امکان را به وجود می‌آورد که به صورت پارامتریک بتوان عوامل مؤثر در توافقات تجاری را بر اساس هر مدل کسب‌وکار تغییر داد.

در حال حاضر حدود 700 هزار کاربر و 200 هزار کاربر دیگر، سرویس کیف پول سپهر را در اپلیکشن‌های صاپ و پاس ریجستر کردند و از آن استفاده می‌کنند. همچنین با وجود 132 هزار پایانه فروش در سطح کشور، امکان استفاده بیشتر از مزیت‌های این کیف پول، با ایجاد نقاط فروش از طریق کیف پول در بستر دستگاه پوز، وجود دارد.

هم پذیرندگی در حوزه کیف پول به فراگیری بیشتر آن در بین جامعه کمک می‌کند از این رو مقدمات اولیه برای پذیرش کیف‌ پول‌های شرکت پرداخت الکترونیک سامان روی پوزهای کیف پول سپهر و بالعکس فراهم شده، همچنین پیاده‌سازی مراحل فنی این هم‌پذریشی با کیف پول‌های ریالو و تارا نیز انجام شده است. با این حال این امکان وجود دارد که بتوان سامانه را در اختیار اپلیکشین‌های فناوران مالی و ستاپ‌های فاقد کیف پول قرار داد.


امکانات قابل ارائه در اپلیکیشن «پاس»


اپلیکیشن پاس محصول شرکت پرداخت الکترونیک سپهر مبتنی بر شبکه پرداخت شاپرک است. این اپلیکشین بر اساس «پرداخت امن ساده» و به صورت اختصار «پاس» نام‌گذاری شده است و در حال حاضر 200 هزار نصب فعال دارد. برخی از خدمات این اپلیکیشن خرید شارژ، پرداخت قبض، بسته اینترنتی، امتیازگیری، سهام عدالت و توزیع سوخت است.

نسل دوم این اپلیکشین در زمینه‌های UI و backend مورد بازطراحی قرار گرفته و کلیه الزامات و موارد امنیتی نیز در آن لحاظ شده است.

  • برخی امکانات اپلیکیشن پاس
  • ثبت پذیرنگی، احراز هویت و پشتیبانی
  • گزارش‌گیری نامحدود
  • ثبت درخواست پشتیبانی
  • اعتبارسنجی بانکی
  • ثبت و استعلام وضعیت چک
  • لیست تراکنش‌ها

همچنین پاس اولین اپلیکشین در میان شرکت‌های PSP است که قابلیت اعلام موجودی توکنی را نیز داراست به گونه‌ای که با پوشش تمامی کارت‌های عضو شتاب، می‌توان از این سرویس توکن محور در بستر سامانه شاپرک استفاده کرد.

امکان پرداخت عوارض آزادراهی، سرویس سامانه سجام، کارت به کارت، خرید و امکان کمک به خیریه‌های معتبر از طریق منو نیکوکاری اپلیکیشن پاس با امکان ایجاد فیلترهای کاربردی از دیگر خدمات قابل ارائه این اپلیکشین است. همچنین در زمینه خدمات بیمه‌ای نیز می‌توان به صورت یکپارچه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، درمان، مسافرتی، موتورسیکلت، بدنه خودرو، زلزله، آتش‌سوزی، کرونا و تجهیزات الکترونیکی را از شرکت‌های بیمه دریافت کرد‌.

در زمینه کیف پول امکان انتقال کیف‌پول به کیف‌پول و امکان برداشت از کیف پول حساب‌های متصل به یک کد ملی نیز در این اپلیکیشن وجود دارد همچنین ایجاد هم‌پذیرندگی با سایر کیف پول‌ها نیز در دست اقدام قرار دارد.

سامانه شمس یا سرویس‌های خدمات بانکداری دیجیتال بانک صادرات با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در سطح جامعه امکانات پایه‌ای را از طریق این سامانه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که می‌توانند بدون نیاز به حضور در شعب بانک، آن‌ها را در اپلیکیشن پاس دریافت کنند.

این اپلیکیشن از طریق درگاه اینترنتی قابل دریافت است. همچنین از طریق کافه بازار، اپلیکیشن‌های google play و مایکت برای اندروید؛ اناردونی، سیب اپ، سیبچه، سیب ایرانی برای IOS قابل دانلود است.

در این زمینه آرش عسگری، مدیر محصول اپلیکیشن پاس معتقد است که سامانه پُل که از سوی بانک مرکزی در حال پیاده‌سازی قرار دارد شرکت‌های PSP را در فاز نخست در بخش کارت به کارت درگیر نمی‌کند با این حال رویکرد اتخاذی سازمان استفاده از بسترهای شاپرک به عنوان نهاد نظارتی در این حوزه است و عقد قرارداد همکاری برای اتصال به بانک‌ها نیز در همین راستا قرار دارد. سایر اقدامات لازم در خصوص سامانه پُل بعد از پیاده‌سازی آن و منوط به تصمیم‌گیری‌های مدیران ارشد سازمان خواهد بود.


ویژگی‌های سامانه جامع انبارداری


سامانه جامع انبارداری برای شرکت‌های PSP و کلیه شرکت‌هایی است که با مفهوم پوز در تعامل هستند از این رو این سامانه با برخورداری از زیرساخت میکروسرویس خود و طراحی بر پایه پلتفرم جاوا و اوراکل، می‌توان نیاز PSPها را در این بخش مرتفع کند.

در این سامانه کلیه PSPها می‌توانند به صورت داینامیک و در هر زمان، انباری را بدون نیاز به توسعه نرم‌افزار، به سامانه خود اضافه یا کم کنند. همچنین یکی از قابلیت‌های این سامانه مشاهده کلیه سوابق جابه‌جایی پوز و متعلقات آن است به طوری که هوش مصنوعی به کار رفته در آن اجازه هرگونه انجام تخلف در این زمینه را می‌گیرد.

به‌کارگیری بارکدخوان برای تسهیل بارگذاری سریال‌برداری‌ها، کنترل هوشمند حواله‌ها و رسیدها و گزارش‌گیری به صورت هوشمند به صورت نمودارهای مدیریتی در هر زمان از دیگر قابلیت‌های این سامانه بشمار می‌رود همچنین این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان ایجاد ارتباط با هرگونه شریک سوم دیگری را دارد.


معرفی سامانه جامع اطلاعت پذیرندگان


شرکت‌های PSP برای ثبت اطلاعت پذیرندگان خود به یک سامانه مدیریتی پذیرنگان نیاز دارند که سامانه جامع اطلاعت پذیرندگان شرکت پرداخت الکترونیک سپهر که بر پایه پلتفرم جاوا و اوراکل و برمبنای میکروسرویس مطابق بر آخرین الزامات و استانداردهای شاپرک طراحی شده است، می‌تواند این نیاز را مرتفع کند.

با استفاده از این سامانه اطلاعات ورودی در زمینه بازاریابی برای شرکت‌های PSP در سرویسی مجزا در سامانه ثبت اطلاعات پذیرندگان قرار می‌گیرد که این ماژول به صورت مستقل و بدون در نظرگیری نوع سوئیچ شرکت PSP قابل تهیه است. همچنین سرویس‌های ارسال اطلاعات به شاپرک، اتصال به سوئیچ‌ها و ثبت اطلاعات پرداخت‌یاری، امکان تخصیص حساب بر اساس انواع مد‌های تسهیمی و چند حسابی، ارتباط با سامانه مدیریت ترمینال (TMS)، کنترل هوشمند مدیریت مدارک پذیرندگان و تخصیص ترمینال به دستگاه پوز نیز از دیگر ماژول‌های مستقل در این زمینه بشمار می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.