راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری اسکای‌روم مطرح شد / بقا در شرایط سخت

احسان محمودی / امروزه به دلیل وجود شرایط همه‌گیری کرونا در دنیا و همچنین ایران، برای مدیریت کارها، بیزینس‌، آموزش و مسائلی از این قبیل وجود سرویس برقراری ارتباطات تصویری آنلاین به صورت غیرحضوری و از راه دور برای مدیریت و برنامه‌ریزی کارها بیش از پیش احساس می‌شود. وجود پلتفرم بومی اسکای‌روم از آن دست از این سرویس‌هاست که امکان برگزاری رویدادهای مختلف را در فضایی آنلاین و غیرحضوری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد از این روی کنفرانس خبری آنلاینی با موضوع «بررسی دستاوردهای اسکای‌روم در صنعت ارتباطات تصویری آنلاین» با حضور برادران مجید و محسن خواهانی به عنوان هم‌بنیان‌گذران اسکای‌روم، در جمع خبرنگاران در پلتفرم اسکای‌روم برگزار شد.

به گفته مدیرعامل اسکای‌روم هم اکنون دو دفتر یکی در تهران و دیگری در نیشابور با 90 نفر نیروی کار مشغول فعالیت است که در تلاش است تا پایان سال جاری 50 نفر دیگر را نیز به مجموعه خود اضافه کنند. همچنین این پلتفرم توانسته 400 میلیون نفر ساعت ارتباطات تصویری آنلاین را پوشش دهد. از دیگر اقدامات اسکای روم می‌توان برگزاری رویدادهای مجموعه‌های مختلف، با حضور بیش از 45 کشور دنیا از طریق بستر اسکای‌روم اشاره کرد.


آغاز شکل‌گیری ایده‌های اولیه در زمینه آموزش آنلاین از سال 1392


مجید خواهانی، مدیرعامل و هم بنیان‌گذار اسکای‌روم با اشاره به اینکه از سال 92 این بیزینس فعالیت خود را در این زمینه با وجود کسب تجربه‌هایی که به شکست منتهی شده بود، آغاز کرد، گفت: «بعد از بررسی ایده‌ها، پیکان این کسب‌وکار به سمت آموزش آنلاین حرکت کرد و در سال 93 با شکل‌گیری ایده اولیه آن محصولی تولید شد که برندی غیر از اسکا‌ی‌روم نام داشت. با این حال این روند تا سال 95 با تلاش بر روی ایده اولیه به صورت پاره‌وقت با همکاری برادرم به ارائه نسخه اولیه منتهی شد.»


اسکای‌روم از سال 1395 وارد مسیر جدیدی از فعالیت خود می‌شود


به گفته او در سال 95 اسکای‌روم با شکل‌گرفتن هویت حقوقی و ثبت پذیرش در مرکز رشد دانشگاه علم‌وصنعت ایران با در اختیار قرار گرفتن دفتری 12 متری، فرآیند team up خود را آغاز کرد و اینگونه بود که فعالیت اسکای‌روم مسیر تازه‌ای را به خود گرفت. خواهانی با اشاره به اینکه در مدت این یکسال گام‌های اولیه در زمینه ارائه محصول و ورود به بازار برداشته شد، ادامه داد: «در سال 96 موفق شدیم تا با توجه به حوزه فعالیت پلتفرم که در زمینه تکنولوژی هایتک قرار داشت، به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان بپیوندیم با این حال این روند تا سال 98 ادامه یافت با این وجود که اسکای‌روم یک استارتاپ کوچک با حدود 12 نفر نیروی کار و متمرکز بر روی توسعه محصول بود که به صورت آهسته و پیوسته تجاربی را در این حوزه کسب می‌کرد.»


میزبانی مناسب برای جلسات غیرحضوری


او همچنین ادامه داد: «همزمان با اسفند 98 و فراگیری پاندمی کرونا در ایران، اسکای روم نیز به عنوان یک استارتاپ و در راستای مسئولیت اجتماعی خود سرویس رایگانی را با ارتقای ظرفیت و توسعه آن در همین بستر برای دسترسی عموم قرار داد تا در شرایط ناشی از پاندمی کرونا دانشگاه‌ها، مدارس، شرکت‌های خصوصی و دولتی، سازمان‌های مختلف و کسب‌وکارهای کوچیک و بزرگ که ناچار می‌شدند از حضور افراد در مجموعه خود بکاهند، بتوانند برای مدیریت کارهای مرتبط خود را در این شرایط از طریق این بستر کارها را دنبال کنند.»


ایجاد آشفتگی ناگهانی در اسکای‌روم با آغاز همه‌گیری کرونا در کشور


خواهانی معتقد است که همه‌گیری کرونا فصل جدیدی را برای اسکای‌روم رقم زد به گونه‌ای که بعد از چند روز از گذشت ایام سال 99 به دلیل حجم بالای مراجعه کننده به این سرویس سایت اسکای‌روم از دسترس خارج شد و اسکای‌روم به دلیل رشد ناگهانی از حجم تقاضا از سوی مخاطبین خود در فضای آشفتگی قرار گرفت به گونه‌ای که قسمت‌های مختلف این کسب‌وکار به چالش کشیده شده بود. تیم مالی شرکت که متشکل از دو نفر بود، به دلیل حجم بالای تقاضا توان رسیدگی به درخواست مشتریان را نداشت همچنین مرکز تماس و خطوط پشتیبانی نیز با شرایط  یکسانی مواجه بودند. با وجود اینکه این شرایط ما را غافلگیر کرد اما چیزی که ما را در این زمینه کمک کرد و سبب شد تا این بیزینس زمین نخورد، وجود پشتکار و حضور هم‌تیمی‌های قدیمی بود که در چنین شرایط دشواری به ما ملحق شدند به طوری که تعداد اعضا در نیمه اول سال 99 از حدود 12 نفر به 35 نفر افزایش پیدا کرد.


با وجود شرایط پاندمی در کشور توانستیم بقای خود را حفظ کنیم


به گفته او در نیمه اول سال 99 درحالی که آشفتگی بسیاری را در این حوزه تجربه کردیم و این موضوع برای ما مطلوب نبود، توانستیم بقای خود را حفظ کنیم به طوری که در همین ایام حجم زیادی از مشتریان جدید به سرویس بومی اسکای‌روم اعتماد کردند و می‌توان گفت از حوزه‌های مختلفی همچون بانک‌ها، بیمه‌ها، صنایع بزرگ و کوچکی از جمله صنعت نفت و پتروشیمی، شرکت‌های کوچک‌ و بزرگ و مدارس و دانشگاه‌ها و دیگر موارد جهت مدیریت کارها با برگزاری رویدادهای غیر حضوری  میزبانی کردیم.


پشتیبانی از 540 هزار کاربر به‌صورت همزمان


خواهانی با بیان اینکه از نیمه دوم سال 99 تا امروز در فضای سازمان‌دهی و تکمیل زیرساخت‌ها جدای از موارد فنی قرار داریم، گفت: «برای گسترده شدن ابعاد یک کسب‌وکار لازم است تا با مدیریت حجم عملیات بسیار زیاد، سرویس با کیفیتی را در اختیار مخاطبین قرار داد که در همین راستا و براساس آمار موجود تا به امروز 27 میلیون کاربر ایرانی به صورت مستقیم با پلتفرم اسکای‌روم در تعامل بودند با میزبانی حدود 400 میلیون ساعت رویداد آنلاین که این حجم از رویداد شامل 16 میلیون رویداد می‌شود. همچنین تعداد کاربرهمزمان از آن دست آماری است که در این حوزه از رشد یک پلتفرم خبر می‌دهد با این توضیح که در یک لحظه چه تعداد کاربر می‌توانند بر روی زیرساخت و مجموع سرورهای یک سرویس‌دهنده حضور پیدا کنند که 540 هزار کاربر به صورت همزمان در بیش از 33 هزار رویداد آنلاین در یک لحظه رکوردی است که تا کنون بر روی پلتفرم اسکای‌روم به ثبت رسیده است.همچنین اسکای‌روم توانسته بیش از سه هزار کاربر را در یک رویداد به صورت همزمان میزبانی کند.»


60 درصد مشتریان اسکای‌روم مدارس و دانشگاه‌ها هستند


به گفته او دردوران پاندمی کرونا بیش از 10 هزار واحد مدارس و دانشگاه‌ها از پلتفرم اسکای‌روم استفاده کردند. او در ادامه با بیان آماری از نسبت حوزه افرادی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، گفت: «مدارس و دانشگاه‌ها 60 درصد افرادی هستند که از این پلتفرم استفاده می‌کنند و 40 درصد مابقی نیز شامل کسب‌وکارها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و دیگر موارد می‌شوند با این وجود اسکای‌روم در این بازه زمانی با رشد 100 برابری روبه رو بوده است این درحالیست که این محصول با نواقص و کاستی‌هایی همراه است که تمام تلاش این مجموعه بر این است که شایستگی خود را در این زمینه افزایش دهیم.»


ظرفیت برگزاری رویدادهای اینستاگرامی و کلاب‌هاوس در بستر اسکای‌روم وجود دارد


همچنین براساس گفته خوهانی، اسکای‌روم توانایی برگزاری رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… که دربسترهای لایو اینستاگرام و کلاب‌هاوس در جریان است را دارد که به زودی این بخش نیز تسهیل خواهد شد. به گفته او یکی از برنامه‌های آتی این کسب‌وکار تازه نفس ورود به بازار منطقه و سپس جهانی است که در این زمینه حدود 9 ماهی است که واحد بین‌الملل خود را راه‌اندازی کرده است با در نظر گرفتن این نکته که رقبای حرفه‌ای و بزرگی با سابقه طولانی‌تری نسبت به اسکای‌روم در این زمینه مشغول فعالیت هستند.


آشنایی با مدیر فنی و دیگر هم‌بنیان‌گذار اسکای‌روم


محسن خواهانی، مدیرفنی و هم بینان‌گذار اسکای‌روم متولد سال 1359 و متخصص در حوزه IT و نرم‌افزار در بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی و حتی خارجی در این زمینه حدود 15 سال تجربه کسب کرده است و همین تجربه‌ها توانست به شکل‌گیری روند اسکای‌روم در سال 1392 منتهی شود.


نسخه تحت وب در سطح فراگیری اسکای‌روم تاثیر گذار بود


به گفته او اولین نسخه اسکای‌روم تحت ویندوز در سال 92 ارائه شد و تا سال 95 چهار نسخه از این برنامه عرضه شد که در همین سال به این نتیجه رسیدیم که عرضه این پلتفرم به صورت کراس پلتفرم در گسترش و سطح فراگیری آن بسیار تاثیرگذار است از این رو نسخه تحت وب اسکای روم با قابلیت اجرایی شدن بر روی اکثر پلتفرم‌ها و مرورگرها نیز در همین سال عرضه شد که تحت وب بودن آن سبب شد تا بتوانیم سریع‌تر فیچرها را دولوپ (develop) کنیم بنابراین همین مسئله نقطه عطفی شد تا اسکای‌روم توسعه بیشتری پیدا کند.


کرونا چالشی بزرگ برای تیم کوچ اسکای‌روم ایجاد کرد


او همچنین در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از سال 95 به مدت سه سال 13 نسخه از این نرم‌افزار با فیچرهای مختلفی منتشر شد گفت: «این لحظه فرصت مناسبی بود که نرم‌افزار به حالت پایداری برسد. پلتفرم از نظر فیچر ملکرد مناسبی داشت ولی اسکیل پذیر نبود. با این حال با شیوع پاندمی دراواخر سال 98 و با آغاز پاندمی، اسکای‌روم با رشد ناگهانی مواجه شد به گونه‌ای که هزار کاربر آنلاین بعد از چند ماه چندین برابر شد؛ این اتفاق با وجود تیم  کوچکی که در مجموعه بود، چالش بزرگی برای اسکای روم به حساب می‌آمد.»  

به گفته مدیر فنی اسکای‌روم در مدت پاندمی امکان ارائه فیچر به دلیل ایجاد فرصت برای رسیدگی به حجم تقاضا وجود نداشت و این زمان و انرژی در مسیر پایداری و توسعه سرویس و team up گذاشته شد. او همچنین معتقد است که اسکای‌روم درحال برنامه ریزی برای گامی بلند قرار دارد تا موضوعات توسعه‌ای خود را برای 1401 بیش‌تر از گذشته شتاب دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.