راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت خطاب به کسب‌وکارهای حوزه رمزارز / اگر قانون ننویسید برایتان قانون می‌نویسند

ریحانه هاشمی / رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، در اولین دورهمی کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران که به میزبانی مجموعه راه پرداخت برگزار شد، در مورد رویکرد حاکمیت نسبت به رمزارزها و بلاکچین، صحبت‌ کرد که شرح آن را می‌خوانید.

رضا باقری، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت، در ابتدا به نحوه تعامل با حاکمیت برای رسیدن به توافق بر سر قانون‌گذاری اشاره کرد و گفت: «کشور ما قانونش بر اساس شیوه قانون‌نویسی مکتوب شکل گرفته است، بنابراین زبان حاکمیت زبان عجیبی نیست. در کشوری که قانون مکتوب دارد، زبان حاکمیت به یک مقرره تبدیل می‌شود. اگر شما که فعالان اکوسیستم هستید، مشارکتی در تدوین قوانین نداشته باشید، آنها که بلد نیستند، برایتان قانون می‌نویسند. این مسئله برای هر کسب‌وکاری هم وجود دارد.»

او مسئله مهم در زمینه فناوری بلاکچین و رمزارز را، ترس حاکمیت از به خطر افتادن منافعش عنوان کرد و گفت: «مسئله مهم، تکنوفوبیایی است که حاکمیت به آن دچار است. تنظیم‌گری و رگولاتوری یعنی ایجاد تعادل بین بازیگران و ذی‌نفعان؛ مشخص است که حاکمیت از این مسئله می‌ترسد چون ممکن است با فعالیت یکسری افراد در این اکوسیستم، نفع خودش زیر سؤال برود و دچار ضرر و زیان بشود. حاکمیت دغدغه‌هایی در این زمینه دارد و چه کسی باید به این دغدغه‌ها پاسخ بدهد؟ هیچ‌کس جز خودش. بنابراین حقوق مکتوبی ایجاد می‌شود که پاسخگوی دغدغه‌های خود حاکمیت باشد.»

او ادامه داد: «مسئله بعدی این است که حاکمیت می‌خواهد اقتصاد را شکوفا کند، من معتقدم که حاکمیت این مسئله را کمتر بلد است، چون شکوفایی اقتصاد نیازمند ریسک‌پذیری است که حاکمیت کمتر با آن آشناست.»

باقری، شکوفایی اقتصادی را وابسته به چند پیش‌شرط دانست و گفت: «حضور فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی می‌تواند چرخش‌های تحول‌ساز ایجاد کند. اولین چرخش هم می‌تواند این باشد که از یک نظام تمرکزگرا به سمت نظام غیرمتمرکز برویم. نظامی که اساسش بر تمرکزگرایی بوده، سخت به سمت تمرکززدایی چرخش می‌کند و این چرخش را به‌راحتی نمی‌پذیرد. دومین چرخش، حرکت از نگاه تهدیدمحور نسبت به فناوری به سمت دیدگاه فرصت‌محور است. این تحول، سخت است و باید با حاکمیت همراهی کرد. چرخش سوم هم باید در اکوسیستم اتفاق بیفتد، چون تمرکز اکوسیستم بیشتر در زمینه بلاکچین بوده و تمام قوانین و مقرراتی که دارد نوشته می‌شود، در این سمت و سو است.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به یک خبر هم اشاره کرد و گفت: «دولت، ۳۷ سند تحول مشخص کرده که یکی از آنها مربوط به رمزارزش‌هاست که نشان می‌دهد دولت، این مسئله را به‌عنوان یکی از ۳۷ مسئله مهم کشور پذیرفته است. کارگروه اقتصاد دیجیتال نیز با اختیارات رئیس‌جمهور و هیئت وزیران و به ریاست وزیر ارتباطات، اخیراً تشکیل شد و نماینده‌هایش را معرفی کرد و اگر شروع به کار کند، می‌تواند زمینه‌ساز وقوع اتفاقات خوب باشد.»

او در انتهای صحبت‌هایش خطاب به فعالان کسب‌وکارهای بلاکچین گفت: «پیشنهاد من این است که در روند قانون‌گذاری مشارکت کنید و برای دست‌اندرکاران قانون‌گذاری، پیشنهاد بنویسید. اگر ننویسید، دیگران به اندازه دانشی که ندارند برای شما قانون می‌نویسند. اکوسیستم ما ناقص خلق شده و تمرکزش سمت بلاکچین است. باید کمک کنیم اکوسیستم گسترده‌تر شود و با رویکردهای تحول‌سازی که دولت تأیید کرده، قالب جدیدی برای حکمرانی فضای مجازی تعریف کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.