راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری صنعت لندتک و اینشورتک و چالش‌های پیش رو

کژال هنرپرور، مدیر محتوای ازکی‌وام / با یک سؤال شروع می‌کنیم. ترکیب لندتک و اینشورتک چه منافعی برای حوزه‌ مالی دارد؟ می‌توان شرکت‌های متعددی را نام برد که در صنایع لندتک یا اینشورتک فعالیت می‌کنند؛ اما تلفیق این دو حوزه چه چالش‌هایی در پی دارد و به چه نتایجی خواهد انجامید؟ برای رسیدن به جواب این سؤالات ابتدا به تعریف این دو صنعت می‌پردازیم و در ادامه تأثیراتی را که روی هم دارند، بررسی می‌کنیم. برای دستیابی به نتایج درست‌تر گریزی هم به شروع و نحوه فعالیت دو شرکتِ ازکی و ازکی‌وام خواهیم زد که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.


ترکیب بیمه و تکنولوژی


در صنعت مالی سه پایه اساسی وجود دارد؛ بانک، بیمه و بورس. لایه بیمه شامل حوزه‌های پرداخت خسارت و مدیریت ریسک است. پیش از این صنایع پایه مالی در حوزه‌ تکنولوژی رشد زیادی نکرده بودند؛ این موضوع باعث ایجاد برخی شرکت‌ها در صنعت بیمه شد که به‌واسطه استفاده از تکنولوژی، دسترسی مردم را به این خدمات راحت‌تر کنند. در واقع امروزه تکنولوژی باعث ساده‌سازی بخش فروش شده است. این مسیر در نهایت به بهبود کیفیت خدمت‌رسانی به مشتری منجر می‌شود.


ورود تکنولوژی به بانک


تکنولوژی در بخش بانکی هم می‌تواند به ابعاد مختلفی ورود کند. به‌عنوان مثال ساختار بانکی برای فراهم‌کردن اعتبار مشتری‌های خرد، متحمل هزینه‌های زیادی خواهد شد. در اینجا تکنولوژی، شرکت‌ها و سرویس‌ها به کمک پرداخت و بحث‌های اعتباری می‌آیند و باعث بهبود چالش‌ها می‌شوند؛ چالش‌هایی مثل مسائل مرتبط با ریسک، بازپرداخت اقساط، تشخیص محل مصرف اعتبار و نحوه اختصاص‌ میزان اعتبار به فرد.

با کنار هم قرار گرفتن تمام این موارد مشتری می‌تواند علاوه بر دریافت بیشترین میزان اعتبار ممکن، راهکارها و گزینه‌های متنوع‌تری هم پیش رو داشته باشد.


چالش‌های اینشورتک


قیمت بیمه و ارزش خودرو در چند سال اخیر به طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. برآیند این تغییرات به خریداران و مشتریان بیمه آسیب وارد می‌کند. خرید بیمه شخص ثالث علاوه بر اجباری‌بودن، پوشش‌های متنوعی هم دارد، ولی در شرایط مذکور تهیه پوشش‌های مناسب برای بیشتر افراد ممکن نیست. از طرفی بیمه بدنه که گزینه‌ای اختیاری اما بسیار کاربردی است، به ارزش خودرو بستگی دارد. پس طبیعی است که در این شرایط سبد خرید بیمه مشتریان کوچک‌تر شود.

شرکت ازکی بیشتر از سه سال است که در صنعت بیمه و اینشورتک فعالیت می‌کند و در این مدت تلاش کرده به نیازمندی‌های مشتری کاملاً آگاه شود. این کسب‌وکار در تلاش است با کمک این شناخت، از امکانات و ابزارهای مختلفی برای برطرف‌کردن این نیازمندی‌ها استفاده کند. به‌طور مثال می‌توان از مقایسه بیمه‌ها، انتخاب بهینه بیمه برای پروفایل افراد و برآورد ساده قیمت بیمه با کمترین میزان اطلاعات نام برد. در نتیجه با کمک ازکی مشتری می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن، به ساده‌ترین شیوه، بهترین انتخاب را داشته باشد.

تا به امروز نیز ازکی موفق شده نیازهای دسترسی‌پذیری و انتخاب قیمت مناسب و… را برای مشتریان برآورده کند. این روزها مسئله‌ای که ممکن است مشتری با آن درگیر باشد، پرداخت است. در بحث پرداخت هم می‌توان به یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها یعنی قیمت بیمه‌ها اشاره کرد. افراد نمی‌توانند به‌دلیل هزینه بالا بهترین انتخاب را خریداری کنند و به راهکارهای مناسب تقسیط پرداخت نیاز دارند. این مورد هم به‌دلیل سخت‌بودن دسترسی به وثایقی چون چک، برای عموم مردم به چالش تبدیل‌ شده است.


ازکی‌وام راهکاری برای حل مسائل اینشورتک


در طرف دیگر این داستان، قیمت بیمه کماکان بالاست، ولی راهکارهای مناسب خرید اقساطی و اعتباری می‌تواند چالش موجود را برطرف کند. ترکیب اینشورتک و لندتک باعث می‌شود مشتری بتواند با دریافت اعتبار از بانک، بیمه‌اش را اقساطی خریداری کند.

شرکت ازکی‌وام با پشتوانه‌ برند ازکی در حوزه لندتک فعالیت می‌کند. در واقع ازکی‌وام با شبکه و زنجیره‌ای که در بیمه دارد، محصولی را ایجاد کرده که لندتک را به اینشورتک ارتباط می‌دهد. ازکی‌وام با کمک بانک می‌تواند به افراد راهکارهای پرداخت اعتباری ارائه دهد. از طرف دیگر به واسطه همکاری با پذیرندگان، امکان خرید اقساطی محصولات (در اینجا بیمه) را برای مشتریان و امكان فروش اقساطی را برای پذیرندگان (در اینجا شرکت‌های بیمه) فراهم می‌کند. با کمک گزینه‌ای مثل ازکی‌وام چالش بهینه‌کردن کیفیت بیمه، ریسک‌سنجی و دسترسی‌پذیری برای شرکت‌های بیمه نیز فراهم می‌شود.

در حال‌ حاضر نیز با توجه به تجربه‌ای که ازکی در صنعت بیمه داشته است، مشاهده می‌کنیم یکی از اصلی‌ترین موانع افراد برای استفاده از بیمه در همه جنبه‌های زندگی بحث هزینه و پرداخت است؛ بنابراین وجود راهکار پرداخت اعتباری می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اکنون با کمک ازکی‌وام مشتریان می‌توانند به ساده‌ترین شیوه، نه‌فقط بیمه؛ بلکه هر محصول یا خدماتی را به‌صورت اقساطی خریداری کنند.


برطرف‌کردن چالش‌های اعتباردهی


در اینجا مسئله ریسک نکول مطرح می‌شود؛ ریسک نکولی که می‌تواند ارائه‌ اعتبار را برای کسب‌وکاری مانند ازکی‌وام دشوار کند. ازکی‌وام برای حل این چالش تکنولوژی را وارد بازی کرد. با کنار هم قرار گرفتن تکنولوژی و اعتباردهی می‌توان بررسی کرد که مشتری پیش از این چه تاریخچه و رفتاری در سیستم بانکی داشته است. از طرف دیگر به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کمک می‌شود تا با سرعت و ضریب اطمینان بيشتری اعتبار اعطا کنند.

در این مسیر ابتدا با کمک هوش مصنوعی، احراز هویت دیجیتال و… می‌توان تعیین کرد افراد امکان دریافت چه میزان اعتباری را دارند. در قدم بعدی می‌توان این اعتبار را به‌صورت کاملاً آنلاین با در دسترس‌ترین میزان وثایق برای مشتری، به آنها اختصاص داد. در نهایت این مشتریان می‌توانند هر کالا یا خدماتی از جمله بیمه را به‌صورت اقساطی خریداری کنند.

در این فرایند با کمک اطلاعاتی که از خرید مشتریان و رفتار پرداخت آنها به دست می‌آید، اعتبار مشتریان نزد بانک‌ها بالاتر می‌رود و ‌می‌توانند با سرعت بیشتری اعتبار بگیرند. به این صورت می‌توان دفعات بعدی اعتبارهایی با ارقام بالاتر و با ریسک نکول پایین به افراد ارائه داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.