راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موبایل بنکینگ و رسانه‌های اجتماعی در بانکداری

Ian Bright، مؤلف اصلی تحقیقات بین‌المللی ING و اقتصاددان ارشد این شرکت درباره برخی از موضوعات تحقیق جدید دوازده هزار نفری درباره موبایل بنکینگ و رسانه‌های جمعی سخن گفته است.

.

به نظر شما دلیل اهمیت تحقیق بین‌المللی ING چیست؟

ما طی یک سال، چند مرتبه درباره نحوه خرج کردن؛ پس انداز کردن و احساس مردم درباره پول، تحقیقاتی انجام می‌دهیم. به شکل منظم به موضوعات مربوط به پس انداز، مسکن و همچنین موضوع موبایل بنکینگ و رسانه‌های اجتماعی می‌پردازیم. این تحقیقات یک همکاری میان گروه مطالعاتی ING (مربوط به بخش اقتصادی بانک ING)، پشتیبانی مشتری و بخش بانکداری عمومی در ۱۲ کشور است. در این شرکت‌ها از مهارت‌های کارشناسی و دانش منطقه‌ای برای خلق یک چشم‌انداز قابل‌اطمینان استفاده شده است. موبایل بنکینگ و رسانه اجتماعی بخشی از موضوعات همیشگی ما بوده است و تیم تحقیقاتی ما در این زمینه به نتایج قابل‌توجهی نیز دست یافته‌اند.

.

کدام یافته‌ها بیش از همه برای شما جالب توجه بود؟

ما در تحقیقمان به نتایج قابل‌توجهی دست یافتیم؛ از همه مهم تر آن بود که بیش از نصف پاسخگویانی که از این خدمت استفاده می‌کنند؛ در واقع هنگامی که در منزل هستند بیش‌ترین استفاده را از موبایل بنکینگ دارند و موبایل بنکینگ یکی از خدماتی است که می‌توان در هر مکانی از آن استفاده کرد. اگر سرعت خدمات موبایل بنکینگ یک عامل انگیزشی در روند استفاده از آن در خانه بود (شاید استفاده از نرم‌افزار موبایل، راحت تر از روشن کردن دستگاه PC و استفاده از خدمات آنلاین باشد)؛ و در واقع این یافته قابل‌قبول تر به نظر می‌رسید. در تحقیقمان به یافته‌های مثبتی نیز دست یافتیم؛ دو سوم پاسخگویان احساس می‌کردند پولشان را بیشتر و بهتر کنترل می‌کنند و ۸۴ درصد نیز بیش از گذشته، توازن حساب بانکی‌شان را کنترل می‌کردند. بنابراین موبایل بنکینگ به نوعی رفتارهای مدیریت پول را بهبود بخشیده است. پاسخگویانی که از موبایل بنکینگ استفاده نمی‌کردند اغلب اعلام می‌داشتند که نمی‌دانند کجا و چطور باید از آن استفاده کنند؛ به عقیده من آن‌ها به موبایل بنکینگ توجهی نشان نمی‌دهند و حتی درباره آن فکر هم نکرده‌اند.

.

در آینده موبایل بنکینگ در چه مناطقی اوج می‌گیرد؟

نیوزلند یکی از پیشرفته‌ترین بازارهای موبایل بنکینگ میان ۱۲ کشوری است که در تحقیق ما شرکت کردند. تعداد پاسخگویانی که از موبایل بنکینگ استفاده می‌کردند در این کشور چند برابر کشورهای دیگر بود. یکی دیگر از کشورهایی که روند استفاده از موبایل بنکینگ در آن اوج خواهد گرفت؛ ترکیه است. این کشور دارای بیش‌ترین کاربران اینترنتی است که از خدمات موبایل بنکینگ هم استفاده می‌کنند. این امر نشان‌دهنده یک پتانسیل عظیم برای رشد است؛ زیرا دسترسی به اینترنت هر روز گسترده‌تر می‌گردد؛ در همین راستا، اسپانیا و لهستان نیز پتانسیل زیادی برای رشد موبایل بنکینگ در آینده دارند.

.

آیا میان گروه‌هایی که از این خدمت استفاده می‌کنند؛ تمایزی وجود دارد؟

حین تحقیق متوجه شدیم مردان بیشتر از زنان از موبایل بنکینگ استفاده می‌کنند و این خدمت میان گروه‌های سنی بالاتر محبوبیت بیشتری دارد (۲۴ تا ۳۴ سال و افرادی که بالاتر از ۴۰ سال دارند). شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها گران‌قیمت هستند. اگر دوباره این تحقیق را انجام دهیم آن را تخصصی تر انجام خواهیم داد تا متوجه شویم رشد استفاده از موبایل بنکینگ میان افراد مسن تر (۵۵ ساله و بالاتر) به چه صورت است؛ زیرا این مورد هم یک شاخص جالب توجه است.

.

طی تحقیق به چه موضوعات جالب دیگری برخورد کردید؟

دلایل افراد برای عدم استفاده از موبایل بنکینگ نیز جالب بود؛ مهم‌ترین دلیل آن دسترسی نداشتن به فناوری مورد نیاز بود (تلفن هوشمند یا تبلت). با این وجود بی‌اعتمادی به امنیت موبایل بنکینگ در ۵ کشور رتبه نخست را داشت (آلمان، اتریش، لوگزامبورگ، انگلیس و اسپانیا). در این کشورها قدرت خرید موبایل یک مشکل نیست اما باید آموزش بیشتری درباره نحوه کارکرد موبایل بنکینگ و اقدامات امنیتی در این اماکن انجام شود؛ همچنین متوجه شده‌ایم افرادی که رسانه‌های اجتماعی کمتری در اختیار دارند؛ دانششان درباره این خدمت کمتر است.

.

درباره رسانه‌های اجتماعی و بانک‌ها به چه مواردی دست یافتید؟

مجموعه‌ای از سؤالات را طراحی کردیم تا بدانیم آیا رسانه‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری استفاده می‌شود یا خیر. تصمیمات متفاوت بودند؛ از تصمیم برای انتخاب یک رستوران تا گزینه‌های بزرگ تر، مانند خرید خودرو. تصمیمات مالی مربوط به باز کردن یک حساب بانکی یا دریافت وام مسکن نیز در این سؤالات گنجانده شده بود. در پایان متوجه شدیم هنوز هم توصیه‌های دوستان و خانواده هنوز هم تأثیری بزرگ‌تر و عمیق‌تر از رسانه‌های اجتماعی دارد؛ اما رسانه‌های اجتماعی هم نقش مهمی دارند: یک چهارم از دوازده هزار پاسخگو اعلام کردند هنگام افتتاح یک حساب بانکی و فعالیت‌های مشابه (مانند تغییر بانک) برای تصمیم‌گیری به رسانه مراجعه می‌کنند؛ وبلاگ‌ها میان مردم اروپا که از رسانه‌های اجتماعی برای مشاوره استفاده می‌کنند؛ محبوبیت زیادی داشتند.

.

نظر مردم درباره همکاری بانک‌ها با رسانه اجتماعی چیست؟

در حال حاضر به طور مکرر از بانک‌ها تقاضا می‌شود با استفاده از رسانه‌های جمعی درباره سرمایه‌گذاری و پس انداز مشاوره دهند. در مجموع، ۷۰ درصد پاسخگویان معتقد بودند مشتریان بانکی چنین انتظاری از موسسه مالی‌شان دارند. آمار این بخش بسیار بیشتر از آمار مشتریانی بود که از بانک‌ها تقاضا داشتند؛ پرداخت در رسانه اجتماعی را میسر کنند یا محصولات و خدماتی را در این رسانه‌ها ارائه کنند. این امر نشان می‌دهد رسانه اجتماعی فقط برای تبلیغات کاربرد ندارد و افراد خواهان ارتباطی دو سویه و فعال با بانکشان هستند.

.

انجام پرداخت با رسانه اجتماعی موضوع مهمی است؛ دراین‌باره به چه نتایجی دست یافتید؟

یک سوم دوازده هزار پاسخگوی این تحقیق همگی از بانک‌ها انتظار داشتند؛ پرداخت در رسانه‌های جمعی فعال شوند. تقاضا برای این خدمت میان کاربران فعال رسانه‌های جمعی و همچنین افراد زیر ۳۵ سال بسیار بالا بود؛ علایق و تمایلات این گروه اغلب روندهای آتی را نشان می‌دهد. چنین روندی نشان می‌دهد تقاضا برای این خدمت در آینده رشد خواهد داشت و در حال حاضر موسسات مالی که در رسانه‌های اجتماعی نیز فعال‌اند؛ در ترکیه و نقاط دیگر رشد کرده‌اند. نگاهی به پاسخ‌ها نشان می‌دهد مردم ترکیه و رومانی بسیار مشتاق خدمات پرداخت با رسانه اجتماعی هستند (بیش از نصف پاسخگویان این ۲ کشور از بانک‌ها انتظار داشتند این خدمت را فراهم کنند)؛ اما این روند در هلند و فرانسه بر عکس بود و در این ۲ کشور کمتر از ۲۰ درصد مردم خواهان خدمت پرداخت در رسانه اجتماعی بودند.

.

درباره پرداخت‌های بی تماس به چه نتایجی دست یافتید؟ آیا مردم به آن‌ها اعتماد دارند؟

مردم با کمک پرداخت بی تماس می‌توانند فقط با تکان دادن کارت‌هایشان بالای یک کارت خوان خرید نمایند و این روش نیاز به واردکردن رمز PIN ندارد. چند اقدام مختلف نیز برای ایمن شدن این نوع پرداخت در نظر گرفته شده است. با این وجود تحقیق ما نشان داد بسیاری از افراد نگران بخش امنیتی پرداخت بی تماس هستند و فقط ۴۵ درصد پاسخگویان احساس می‌کردند در پرداخت بی تماس سرمایه‌شان ایمن هستند. به نظر من این روش آخرین گام در مسیر طولانی تحولات وجه است؛ ما از پرداخت‌های نقدی به خودپرداز و کارت‌های نقدی رسیده‌ایم و اکنون نرم‌افزارهای مختلف، خدمات موبایل و آنلاین را در اختیارداریم که البته پرداخت‌های بی تماس را نباید فراموش کرد.

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.