راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مراقب «فومو» باشیم / وحشت جاماندن از بقیه را به تجربه‌ای دردناک تبدیل نکنیم

نسل ما در حال تجربه ترس‌ها و نگرانی‌های جدیدی نسبت به نسل‌های گذشته است. تجربه‌ای که محصول سرعت بالای تغییرات است. هشت، نه سال پیش دوره‌ای چندماهه را تجربه کردم که به دلایلی فرصت حضور در فضایی غیر از دنیای واقعی را نداشتم. آن روزها پیام‌رسان‌ها پدیده‌های نوظهوری بودند که استقبال مردم از آنها زیاد شده بود و هر کسی گوشی هوشمندی داشت، حتماً یک پیام‌رسان هم در آن نصب کرده بود؛ محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها هم وایبر و لاین بودند. به‌عنوان یکی از نسل میلینیال از نوآوری و فناوری‌های جدید استقبال می‌کردم و جزء پیشروان استفاده از گجت‌های جدید بودم، اما در آن دوره کوتاه احساس انسان غارنشینی را داشتم که از تمدن دور افتاده و می‌ترسیدم این وضعیت ادامه داشته باشد و برای همیشه از هم‌نسلان خود جا بمانم.

بعد از آن دوره طبعاً و به‌تدریج به وضعیت سابق بازگشتم. امروز با تجربه‌ای که از سر گذرانده‌ام و با علم به اینکه دنیای فناوری و نوآوری به‌سرعت در حال تغییر است و این سرعت از 10 سال پیش هم بیشتر شده، دیگر ترسی از اینکه چند ماه تا چند سال از این فضا دور باشم، ندارم. ترسی که به‌طور کلی به آن «فومو» گفته می‌شود و به معنای ترس از جاماندن است، یعنی ما در شرایطی قرار می‌گیریم که احساس می‌کنیم دچار سکون شده‌ایم و از بقیه دنیا عقب مانده‌ایم.

در دنیای رمزارزها به‌عنوان پدیده‌‌ای نوظهور نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. چه برای کسانی که تا امروز هیچ فعالیتی در این بازار نداشته‌اند و چه کسانی که در چند رمزارز مانده‌اند. ممکن است شما تا امروز به هر علتی وارد بازار رمزارزها نشده باشید. واقعاً نیازی نیست نگران باشید و تصور کنید دیگران سال‌ها از شما جلوتر هستند. در دنیای واقعی تعداد کسانی که در این زمینه خیلی خیلی بیشتر از بقیه می‌دانند، زیاد نیست و با خواندن یک کتاب و چند هفته وقت‌گذاشتن به‌راحتی می‌توانید اصول اولیه ورود به بازار رمزارزها را یاد بگیرید. چند ماه دیرتر قدم‌گذاشتن در این دنیا هیچ خطری ندارد، اما ورود کورکورانه و بدون مطالعه می‌تواند خطرناک باشد.

فومو در بازار کریپتو شکل دیگری هم دارد. ممکن است شما در چند رمزارز شناخته‌شده سرمایه‌گذاری کرده باشید، اما از دیگران یا رسانه‌ها درباره رشدهای عجیب‌وغریب توکن‌هایی بشنوید که چیزی درباره آنها نمی‌دانید. ممکن است دچار این ترس شوید که در حال از دست دادن سود سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها هستید. این ترس می‌تواند خطر ورود بدون شناخت به بازار رمزارزهای جدید را داشته باشد. نمودارها نشان می‌دهند که همه رمزارزها دوره‌هایی از رشد و سقوط را تجربه کرده‌اند و اگر توکنی امروز رشد عجیب‌وغریبی کرده، ممکن است به‌زودی سقوط وحشتناکی را هم تجربه کند.

این روزها که پدیده‌هایی مانند متاورس – با اعلام حضور فیس‌بوک (متا) در آن – بیش از گذشته جدی شده، باز ممکن است دچار این احساس شوید که چیزی خلق شده که شما از آن اطلاعی ندارید و با عجله بخواهید تجربه‌اش کنید. مراقب باشید گرفتار سودجویان متاورس نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.