راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه گام‌به‌گام برای رسیدن به بانکداری دیجیتال با آبانک

انتظار شما از یک موبایل‌بانک و یک اپلیکیشن پرداختی چیست؟ این سؤالی است که شاید در میان افراد گوناگون پاسخ یکسانی دریافت نکنید، اما در این میان یک نکته وجود دارد؛ همه می‌خواهند از یک اپلیکیشن به‌راحتی استفاده کنند و وقت خود را صرف پیدا کردن پیچیدگی‌های مختلف آن برای انجام یک فرایند ساده مالی نکنند.

از طرفی در حال حاضر و به‌خصوص از زمان همه‌گیری ویروس کرونا انتظارات از سرویس‌های بانکی متفاوت شده است. کمتر کسی علاقه‌ دارد برای کارهای بانکی که قبلاً حتی تصور بانک‌نرفتن برای انجام آن وجود نداشت، به شعب بانک مراجعه کند. حتی بسیاری دیگر علاقه‌ای به استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد در یک بانک ندارند و دوست دارند تمامی سرویس‌های مورد نیاز خود را از یک اپلیکیشن دریافت کنند و مجبور نباشند دائماً برای سرویس‌های مختلف به اپلیکیشن‌های مختلف مراجعه کنند.

بانک آینده یکی از بانک‌هایی به‌شمار می‌آمد که از این مسئله رنج می‌برد. اپلیکیشن‌های مختلف برای سرویس‌های مختلف باعث سردرگمی مشتریان در استفاده از سرویس‌های این بانک شده بود، اما حالا اپلیکیشن آبانک قصد دارد تمامی سرویس‌های مورد نیاز مشتریان بانک آینده را در قالب یک اپلیکیشن ارائه دهد تا مشتریان این بانک با سهولت بیشتری از سرویس‌های آن بهره‌مند شوند.

سرویس آبانک محصولی از شرکت ارتباط فردا است که به سفارش بانک آینده آماده عرضه به مشتریان این بانک شده است؛ چراکه مجموعه شرایط نشان می‌داد که این بانک نیازمند سرویسی یکپارچه برای ارائه خدمات خود به مشتریان بر بستر دیجیتالی است.

اما اگر بخواهیم به اپلیکیشن آبانک بپردازیم به چند نکته مثبت و چند نکته منفی برخواهیم خورد که در ابتدا به نکات مثبت آن می‌پردازیم.


کاربری آسان و ورود راحت


اگر مشتری بانک آینده باشید، ورود راحتی به اپلیکیشن آبانک خواهید داشت. با وارد کردن یک کد ملی و ثبت یک رمز می‌توانید به حساب‌های بانک آینده خود دسترسی پیدا کنید. اگر گوشی شما قابلیت استفاده از شناسایی اثرانگشت را داشته باشد، پس از یک بار ثبت رمز می‌توانید از این پس تنها با اشاره اثر انگشت وارد این اپلیکیشن شوید و دردسرهای استفاده از اینترنت‌بانک آینده و همچنین فراموشی رمز عبور را نخواهید داشت. در قدم بعدی وقتی وارد فضای کاربری این اپلیکیشن می‌شوید، حساب‌ها و کارت‌های فعال شما در بانک آینده قابل مشاهده است.

با این حال بخش کارت تنها محدود به بانک آینده نیست، بلکه می‌توانید کارت‌های فعال دیگر خود را نیز به این اپلیکیشن اضافه کنید و عملیات‌های پرداختی در کارت‌هایی به غیر از کارت بانک آینده را نیز انجام دهید.

در حال حاضر عمده‌ترین سرویسی که شما در آبانک دریافت می‌کنید، مختص سرویس کارت‌ و سپرده بانکی از جمله انتقال وجه و مشاهده تراکنش‌های مربوط به حساب است. شما در حال حاضر می‌توانید اطلاعات کامل حساب بانک آینده خود را در آبانک به‌آسانی مشاهده کنید. همچنین در صفحه اصلی این اپلیکیشن حساب‌های منتخب داشته باشید تا در زمان انتقال وجه به‌آسانی در دسترس شما باشند. همچنین برای دسترسی آسان، تراکنش‌های پرتکرار به شما در این سرویس نمایش داده می‌شود.

از طرفی مشتریان ایران کارت نیز می‌توانند ریزتراکنش‌ها و کارت خود را در این اپلیکیشن مشاهده کنند و دیگر نیازی به سرویسی جداگانه نخواهند داشت.

از جمله قابلیت‌های دیگر این اپلیکیشن تعیین رنگ کارت به دلخواه است و سعی شده طیف رنگی کارت‌ها متناسب با کارت بانکی باشد که شما به آن اضافه می‌کنید. همچنین شما می‌توانید به دلخواه چیدمان سرویس‌ها در صفحه اول را تغییر دهید.

همچنین اگر سری به بخش پروفایل خود بزنید به لحاظ امنیتی می‌توانید مشاهده کنید از طریق چه دستگاه‌هایی وارد این اپلیکیشن شده‌اید و اگر با مورد مشکوکی مواجه شدید، سریعاً آن را مورد بررسی قرار دهید.


نیاز به به‌روزرسانی


آبانک در حال حاضر در مراحل ابتدایی توسعه خود قرار دارد و قدم‌به‌قدم در اختیار مشتریان خود قرار گرفته است. اولین نصب‌های آبانک در شهریورماه آغاز شد و از ماه آبان برای استفاده کارکنان بانک آینده در دسترس قرار گرفته و از دی‌ماه نیز رفته‌رفته در اختیار عموم و مشتریان بانک قرار خواهد گرفت. اما ایرادات اولیه این اپلیکیشن با توجه به سرویس‌هایی که اکنون ارائه می‌دهد، محدود به نظر می‌رسد. در یکی از بخش‌های آن که مربوط به ساخت پروفایل کاربری است، امکان بریدن عکس را به کاربر نمی‌دهد. همچنین در برخی از بخش‌ها نیز نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات وجود دارد. مانند لوگوی بانک‌هایی که به اپلیکیشن اضافه می‌شوند.


سرویس‌های آینده


مجموعه شرایط نشان می‌دهد که توسعه‌دهندگان آبانک برنامه‌های متعدد و گسترده‌ای برای این سرویس خود دارند. آنها نمی‌خواهند نئوبانک باشند، اما قصد دارند بانکداری دیجیتال را به معنای واقعی کلمه اجرایی کنند. آبانک در آینده نزدیک سرویس پرداخت خود را باز خواهد کرد و مشتریان می‌توانند از جمله پرداخت قبوض و پرداخت تسهیلات خود را از این طریق انجام دهند. همچنین افتتاح حساب و دریافت کارت بانکی به‌صورت غیرحضوری از دیگر سرویس‌هایی است که به آبانک اضافه خواهد شد. علاوه بر این مسدودسازی کارت و دریافت رمز اول و دوم به‌صورت یک بار مصرف نیز به این سرویس اضافه می‌شود. همچنین این اپلیکیشن در نظر دارد کارتابلی مجزا برای مشتریان حقوقی ایجاد کند تا آنها نیز بتوانند از این سرویس استفاده کنند.

راه‌اندازی سرویس پرداخت مستقیم، راه‌اندازی درگاه دارندگان کارت‌خوان ارتباط فردا و همچنین ارائه سرویس چک‌های صیادی از دیگر برنامه‌های این اپلیکیشن به‌شمار می‌آید.

توسعه‌دهندگان این سرویس حتی به کاربران زیر 18 سال نیز فکر کرده‌اند و قصد دارند سرویس‌های جداگانه‌ای را با قابلیت‌های مختص نسل جدید ارائه دهند و در نقشه‌راه توسعه محصول، این موارد نیز به چشم می‌خورد.

هرچند برخی سرویس‌های آبانک را می‌توانید در سایر پلتفرم‌ها نیز مشاهده کنید، ولی واقعیت آن است این اپلیکیشن قدم‌به‌قدم در دوره تکامل خود سعی دارد هر نیازی را که احساس می‌کنید از طریق آن یک بانکداری دیجیتال کامل را تجربه خواهید کرد، به شما ارائه دهد.

1 دیدگاه
  1. مهرداد مهدوي می‌گوید

    سلام. با توجه به اینکه ظاهرا آبانک تمامی سرویس هایی را که در یک نئوبانک انتظار داریم فراهم آورده، چرا هنوز می گویند که نمی خوهند نئوبانک باشند؟! آیا منظور استقلال کامل از بانک آینده است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.