راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به کارگاه اینترنت ماهواره‌ای فن‌آوا / پروژه استارلینک چه تهدیدها و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند؟

در روز دوم نمایشگاه تلکام 1400، کارگاه اینترنت ماهواره‌ای با سخنرانی مهدی مظفری، کارشناس شبکه و امنیت ماهواره‌ای در غرفه گروه فن‌آوا برگزار شد. تاریخچه اینترنت ماهواره‌ای، پروژه استارلینک و کاربردهای آن از مهم‌ترین محورهای اصلی این کارگاه بود.

مظفری با اشاره به فلسفه وجود اینترنت ماهواره‌ای سخنرانی خود را آغاز کرد. به گفته او، قرار دادن دکل در سطح دریاها، جنگل‌ها و مکان‌های صعب‌العبور امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل اینترنت‌های ماهواره‌ای به وجود آمدند تا دسترسی به اینترنت را برای همه افراد از جمله افرادی که در مکان‌های صعب‌العبور قرار دارند با سرعت‌ بالا فراهم کنند.

او در تکمیل صحبت‌هایش توضیح داد: «هر ماهواره مانند آینه عمل می‌کند، یعنی امواج دریافتی در ارتفاعات را به مناطق مشخصی منعکس می‌کند.» به گفته او، این فرایند در اصطلاح متخصصان مخابراتی رله‌کردن، نامیده می‌شود.

او در ادامه درباره  پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک صحبت کرد. به گفته او، ایده استارلینک با ویژگی‌های منحصربه‌فردش، در سال 2016 توسط ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا مطرح شد و بعد از طی مراحل حقوقی و دریافت مجوزها به عرضه عمومی درآمد. استارلینک قصد دارد علاوه بر سرویس ارتباطی پهن‌باند بی‌سیم با دسترسی اینترنت پرسرعت، سرویس‌های دیگری را هم اضافه کند.

مظفری با بیان اینکه رویکرد استارلینک نامحدود و بدون فیلترینگ است، اضافه کرد: «استارلینک سراسر کره زمین را پوشش می‌دهد، قدرت پوشش‌دهی استارلینک تا حدی است که باعث اعتراض اخترشناسان شده است.»

او با اشاره به قیمت اجاره استارلینک بیان کرد: «بهای اجاره و اشتراک استارلینک 99 دلار است و اکنون کشورهای ایالات‌ متحده آمریکا، کانادا، بریتانیا، آلمان نیوزیلند، استرالیا، فرانسه، لهستان، هند، بلژیک، جمهوری ایرلند، دانمارک، شیلی، پرتغال، سوئیس، ایتالیا، جمهوری چک، مکزیک، کرواسی، سوئد و لیتوانی از این ماهواره استفاده می‌کنند.»

او در خصوص ویژگی‌های استارلینک گفت: «سرعت استارلینک 25 برابر سرعت اینترنت‌های کنونی است که دانلود سریع فایل‌های صوتی، تصویری و نوشتاری را امکان‌پذیر و شرایط مشاهده فیلم‌ها و فایل‌های ویدئویی 4k را  ایجاد می‌کند.» مظفری افزود: «بازی‌های آنلاین گرافیک‌سنگین (حتی در سطح دریاها) در این سامانه بدون تأخیر انجام می‌شود.»

به گفته او، این سامانه همزمان که اینترنتی با سرعت‌ بالا و تأخیر کم را برای کشتی‌ها و هواپیماها فراهم می‌کند، تهدیدها و چالش‌هایی را هم برای حاکمیت‌ها به وجود می‌آورد. مظفری در راستای صحبت‌های خود توضیح داد: «باوجود اینترنت ماهواره‌ای، حاکمیت‌ها نمی‌توانند با سلیقه خود سایت‌ها را فیلتر کنند، اتصال و قطع اینترنت از دست دولت‌ها خارج می‌شود، ممکن است جریان‌های هدایت‌شده‌ معاند در سطح عمومی نفوذ کنند، همچنین با توجه به پایین‌بودن ارتفاع مداری و وجود قابلیت کارگزاری سلاح‌های هدایت‌شونده بر ماهواره‌ها، احتمال حمله به اماکن مهم از این طریق افزایش پیدا می‌کند و احتمال ارتباط پهن‌باند با شبکه‌های جاسوسی خارج از پوشش مخابرات بیشتر می‌شود.»

مظفری در پایان در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر اینکه وجود اینترنت‌ ماهواره‌ای برای کسب‌وکارهای فعال در این حوزه فرصت است یا تهدید، بیان کرد: «قطعاً فرصت است؛ زیرا استاندارد جهانی اینترنت تغییر خواهد کرد. کسب‌وکارها و مجموعه‌ها هم برای راضی نگه‌داشتن کاربران و عقب‌نماندن از رقبایشان تلاش بیشتری خواهند کرد.»

1 دیدگاه
  1. سامان رضائی می‌گوید

    به نظر شما تحریم شرکت‌های آمریکایی روی استارلینک اثر داره؟ آیا ایرانی‌ها میتونن به راحتی اشتراک ماهانه بخرن؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.