راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری آذرماه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح شد / نیاز جدی سازمان نصر به اصلاح اساسنامه

ابوالفضل رجبی / در نشست خبری آذرماه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، گزارشی از مجمع عمومی و جلسه تصمیم‌گیری برای تغییر و اصلاح اساسنامه سازمان و همچنین برگزاری نمایشگاه الکامپ مورد بررسی قرار گرفت.


در اصلاح اساسنامه به‌دنبال تغییرات اساسی نبوده‌ایم


مجید اورعی، عضو هیئت‌مدیره در ابتدا در رابطه با فعالیت کارگروه اصلاح اساسنامه سازمان نصر گفت: «در آذرماه سال گذشته، در اولین جلسه هیئت‌مدیره تشکیل کارگروه اصلاح اساسنامه سازمان در دستور کار قرار گرفت و تاکنون 20 کارگروه برای انجام این مهم و ساعت‌های کار کارشناسی صورت گرفت تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.»

او در ادامه در تبیین ضرورت اصلاح اساسنامه سازمان نصر گفت: «حدود دو دهه است که این اساسنامه در دستور کار است و از آن زمان تاکنون فناوری ITC تغییرات عمده‌ای داشته است و دامنه فعالیت اعضا گسترده شده است و اساسنامه جاری ما توان پاسخگویی به نیاز این بخش را ندارد. ما اعضایی در سازمان داریم که اصلاً در اساسنامه درباره کار آن‌ها اشاره نشده است. همچنین با افزایش تعداد اعضا دیگر شیوه مرسوم و قدیمی اساسنامه در  اطلاع‌رسانی که به شکل مکتوب اشاره دارد دیگر پاسخگو نیست. درحالی‌که، این فرایند باید به‌روز شود و شکل الکترونیکی و مجازی به خود بگیرد. مسئله بعدی تغییر قانون است. در حال حاضر شورای انفورماتیک که نهاد نظارتی سازمان بوده، منحل شده است و بخشی از این وظایف به سازمان فناوری اطلاعات و بخشی دیگر به شورای عالی فضای مجازی و قسمتی نیز به سازمان مدیریت سپرده‌شده است. با توجه به این تغییرات ضرورت اصلاح اساسنامه بیش‌ازپیش حس می‌شد و ما تصمیم گرفتیم تا اساسنامه را با قوانین روز همگام کنیم.»

اورعی در ادامه افزود: «با توجه به تجربه ادوار گذشته ما در سازمان به ابهام برخی از بندها پی بردیم و اجرای آنان با شرایط روز همخوان نبود. البته در دوره‌های گذشته نیز اصلاح اساسنامه در دستور کار قرارگرفته بود اما بنا به شرایط مختلف این اتفاق تاکنون نیفتاده بود. بر این اساس ما تصمیم گرفتیم تا اساسنامه را با رویکرد امروزی و ضرورت توسعه این بخش کارآمدتر سازیم.»

او در ادامه در توضیح فرایند اصلاح اساسنامه گفت: «طبق ماده 37 اساسنامه برای تغییر آن در ابتدا این مسئله باید در جمع فوق‌العاده استان تصویب شود و بعدازاین مصوبه مجمع توسط هیئت عمومی کل استان‌ها تایید شود و درنهایت برای آنکه اساسنامه الگویی قرار است اصلاح شود، باید به تصویب دستگاه ناظر برسد.»

اورعی همچنین به برخی موارد موردنظر برای اصلاح اساسنامه اشاره کرد و گفت: «ما دنبال تغییرات کلی و زیربنایی نبودیم و تلاش داشتیم در بندهایی که امکان تغییر و اصلاح وجود دارد، و ظرفیت آن در خود اساسنامه دیده‌شده، اصلاح کنیم. البته این اصلاحات نیاز به پختگی بیشتر دارد و ما عجله‌ای برای تصویب فوری آن‌ها نداریم.اساسنامه موضوع کلیدی است و امید داریم علاوه بر استان تهران دیگر استان‌ها نیز در این امر ما را یاری کنند.»

او در ادامه به فرایند اصلاح کارگروه اصلاح اساسنامه پرداخت و گفت: «ما در سه مرحله یکسان‌سازی بنده‌ها، تایید اساسنامه و آیین‌نامه که برای تایید آن زمان شش ماه مدنظر است در نظر گرفته‌ایم. بر اساس آمار موجود 269 بند را بررسی کرده‌ایم و 98 بند بدون تغییر مانده است و مابقی اصلاح‌شده‌اند و همچنین پیشنهاد حذف 9 بند را داده‌ایم. ما در این مهم چند رویکرد در نظر داشته‌ایم. رویکرد ماهیتی و تغییر نام سازمان اولین رویکرد ما بود؛ چراکه این مسئله موجب اختلاف ما با دیگر تشکل‌های موازی شده است. ما همچنین به اصلاح تعامل با اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخته‌ایم و حوزه‌های عملکردی آنان را به رسمیت شناخته‌ایم و در این مهم در پی سامان‌دهی به آنان هستیم. بر این اساس پیشنهاد افزودن شاخه‌ چهارم در اساسنامه را داده‌ایم و افراد حقیقی باید در ذیل این شاخه قرار بگیرند. ما در این اصلاح برای این افراد در هیئت‌مدیره کرسی مشخصی نیز در نظر گرفته‌ایم. و همچنین به دنبال افزایش ظرفیت عضویت برای سازمان هستیم چراکه هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی در نوبت عضویت هستند اما بر اساس اساسنامه جاری نمی‌توانیم آن‌ها را به عضویت بپذیریم.»

اورعی در آخر افزود: «ما همچنین تلاش داشتیم تا در این اصلاحات نقش کمیسیون‌ها را از حیطه مشورتی به حدود اجرایی نزدیک کنیم. ما همچنین سعی کرده‎ایم در نحوه تشکیل هیئت‌مدیره، ظرفیت و تعداد نمایندگان هر یک از شاخه‌ها، شرح وظایف هیئت‌مدیره، رئیس سازمان، دبیر و خزانه‌دار، منابع درآمدی سازمان و همچنین اختیارات شورای انتظامی اصلاحاتی مفید و کاربردی و نیز بازنگری نتیجه‌بخش در این موارد ایجاد کنیم و در آخر پیشنهاد فیلتر وظایف بیشتر را داده‌ایم تا عملکرد هیئت‌مدیره بهبود یابد.»


ما خواهان حضور حداکثری اعضا در مجمع پیش رو هستیم


در ادامه حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر، در ابتدا به اتفاقات و تحولاتی که از نشست قبلی تاکنون اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: «ما مجمع عمومی عادی را برگزار کردیم و مصوبات لازم از این مجمع اخذ شد. نکته‌ای که در اینجا لازم است بگویم تأکید ما بر حضور اعضا در مجمع است و با توجه به شرایط کرونا نیز امکان حضور آنلاین نیز فراهم است. اعضا بایستی در مشارکت خود اهتمام بیشتری داشته باشند. چراکه قوانینی که با اعضای بسیار کم قابل‌اجرا است اما به نظر می‌رسد که قوام قوانین و اجرای آنان به حضور اعضا گره‌خورده است. ما خواهان حضوری حداکثری در مجمع پیش رو هستیم زیرا این مجمع بعد از 16 سال برگزار می‌شود و موضوع مهم اصلاح اساسنامه در آن موردبحث و بررسی است. بنای ما در این مجمع این است که شروع اصلاح اساسنامه را آغاز کنیم و اصراری بر تصویب تمام بندهای پیشنهادی نداریم.»

اسلامی در ادامه افزود: «ما در موضوع دفاع از پلتفرم‌ها به‌خصوص مسئله دیوار تمام‌قد از آن حمایت کردیم و اعتقادداریم که نگاه حاکمیت باید تغییر کند و ضمن قبول مسئولیت پلتفرم‌ها، مسئولیت تهیه‌کنندگان محتوا نیز روشن شود و تقسیم‌کار صورت بگیرد. برخورد بدون دقت با این مسائل و مجموعه موجب صدمه دیدن اکوسیستم فناوری کشور می‌شود. ما مخالف هرگونه تخلف هستیم و همچنین مخالف شیوه برخورد نیز هستیم. در این برخوردها نباید به کسب‌وکارها آسیب وارد شود. ما به‌عنوان صنف از کسب‌وکارها حمایت می‌کنیم. ما به‌صورت قانونی مسئله تهدید به پلمپ را پیگیری کردیم و این احکام به مدت سه ماه به تعلیق درآمده‌اند و این آمادگی را داریم تا این موضوع را بر اساس راهبرد یکبار برای همیشه به پایان برسانیم و به تفاهم با طرف‌های حاضر برسیم.»

او در آخر به برگزاری نمایشگاه الکامپ اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که تمام استان‌ها حق‌ دارند که برای خود نمایشگاه داشته باشند، تهران نیز برای اولین بار مأمور شده است تا این نمایشگاه را برگزار کند. ما سعی داریم با توان بالایی این نمایشگاه را در 9 سالن و همزمان با نمایشگاه پدافند غیرعامل برگزار کنیم. این نمایشگاه تخصصی است و ما قصد نداریم بیش از ظرفیت آن شلوغ شود. دولت نیز در این نمایشگاه حضور حداکثری خواهد داشت. موضوعات اجرایی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود. ما بنا به نظر رهبر انقلاب در رابطه با توجه به هوش مصنوعی سعی داریم که به حوزه در این نمایشگاه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. رمزارزها و بلاکچین نیز موضوعی است که ازنظر رگولاتور مغفول مانده و ما باقدرت از آن حمایت می‌کنیم تا این حوزه به جایگاه راهبردی خود برسد. ما امید داریم این نمایشگاه باعث گسترش بازار در سال آینده در شرایط کرونایی باشد.»


بر اساس پیش‌بینی‌ها ورود سویه جدید کرونا به کشور خطری را متوجه برگزاری نمایشگاه نمی‌کند


در آخر کاوه ثروتی، در رابطه با چگونگی برگزاری نمایشگاه الکامپ در شرایط ویژه ورود سویه امیکرون به کشور گفت: «در نیمه دوم سال بیش از  40 نمایشگاه برگزارشده است و تا پایان سال انتظار می‌رود در حدود 60 تا 70 عنوان نمایشگاه در سطح کشور برگزار شود. ما تابع مقررات کشوری هستیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها ورود سویه جدید کرونا به کشور خطری را متوجه برگزاری نمایشگاه نمی‌کند و محدودیتی را ایجاد نمی‌کند. به دلیل اینکه در شش ماه اول سال نمایشگاه‌ها متوقف و برگزار نشدند و به شش ماه دوم سال موکول شد، کل فضای نمایشگاهی را در اختیار نداریم اما برای سال بعد کل فضای نمایشگاهی را درخواست کرده‌ایم که موافقت‌های  لازم به‌عمل‌آمده است. ما در نمایشگاه امسال همزمان الکامپ استارز را نیز خواهیم داشت. در مدت نمایشگاه بیش از 150 سخنرانی و ارائه و میزگرد در دستور کار قرارگرفته است و همچنین ارائه‌های متنوع در زمینه استارتاپ‌‌ها پیش‌بینی می‌شود. کل فضای اختصاصی به نمایشگاه امسال 35 هزار متر است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.