راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شناسایی ۱۰۰۰ دلال بزرگ ارز / افزایش چشم‌گیر منابع در دسترس ارزی

به گفته وزیر اقتصاد تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شده‌اند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خریدوفروش ارزی داشته و ۶۰۰ نفر از این افراد نیز اصلاً پرونده مالیاتی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: «در دو ماهه ابتدایی آغاز فعالیت‌های دولت سیزدهم موفق شدیم تا برنامه اصلاح اقتصادی را تحت عنوان نقشه راه غیرتورمی آماده کنیم و بلافاصله در دستور کار و اجرا قرار دهیم. شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی، کاهش استقراض از بانک مرکزی، معرفی اَبَربدهکاران بانکی، تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، اتصال سامانه‌های تجاری به یکدیگر و فروش اموال بدون استفاده دولت از جمله موارد موجود در نقشه راه برای انضباط‌بخشی به اقتصاد است.»


تزریق دولت به بازار سرمایه، بیش از برداشت


وزیر اقتصاد با اعلام اینکه دولت بیش از آنکه از بازار سرمایه مبلغی دریافت کرده باشد، به این بازار منابع تزریق کرده است، بیان کرد: «در حال حاضر احصای خوبی درباره اموال مازاد دولت در شهرهای مختلف صورت گرفته و به دست خزانه‌داری رسیده تا در ماه‌های آینده با استفاده از مکانیسم‌های الکترونیکی و شفاف درآمدهایی در این زمینه داشته باشیم. البته این درآمدها صرف امور جاری دولت نمی‌شود، بلکه صرف سرمایه‌گذاری در استان‌هایی می‌شود که ملک مربوطه در آن قرار دارد.»


ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو و گندم حذف نمی‌شود


طبق گفته‌های او حذف ارز ترجیحی به‌صورت تدریجی صورت خواهد گرفت و ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و گندم ادامه پیدا می‌کند؛ زیرا قرار است حذف این ارز از اقتصاد بدون ایجاد شوک و در شرایط باثبات اقتصادی رخ دهد تا تأثیرات منفی این امر به حداقل برسد.

خاندوزی ضمن توضیح اینکه در ۱۰۰ روز عملکرد دولت، پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شد که در حال حاضر ورود شرکت‌ها به بورس طی سه هفته انجام می‌شود و افزایش سرمایه برای شرکت‌ها نیز طی سه الی چهار روز صورت می‌گیرد، ادامه داد: «در این مدت اولین شرکت پروژه کشور وارد بورس شد و پذیره‌نویسی آن نیز صورت گرفت و از اولین صندوق اهرمی در بازار سرمایه نیز به‌زودی رونمایی خواهد شد. علاوه بر این، نماد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل کشور وارد بورس شد.»


جزئیات بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه


او با بیان اینکه شفافیت‌های خوبی در زمینه نظارت بر بازار سرمایه صورت خواهد گرفت، بیان کرد: «وضعیت فعلی نامناسب بازار سرمایه ناشی از انتظارات نسبت به آینده است؛ زیرا فعالان این بازار نمی‌دانند که سیاست‌گذار درباره یک متغیر اقتصادی در ماه‌های آینده چه تصمیمی می‌گیرد. برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد برای اولین‌بار در طول 15 سال اخیر، نرخ مالیات شرکت‌ها کاهش پیدا کرد و حمایت‌های ویژه‌ای برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.»

وزیر اقتصاد درباره بسته ۱۰ بندی برای حمایت از بازار سرمایه گفت: «جزئیات این بسته همین هفته بعد از تصویب ستاد اقتصادی اعلام می‌شود که در آن اتفاقی در مورد فرمول معادن رخ نداده و طبق روال قبل است و فرمول محاسبه تغییر نمی‌کند. در مورد نرخ خوراک و سوخت، فرمول، فرمول معیوبی است، اما فارغ از بحث کارشناسی بنا شد سقف مشخصی برای خوراک و سوخت گاز مشخص شود.»


بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند تقاضاهای ارزی را کنترل کند


به گفته خاندوزی ورود منابع ارزی به کشور وضعیت مناسبی دارد، به گونه‌ای که در هشت‌ماهه امسال معادل کل سال گذشته منابع ارزی در دسترس قرار گرفت، البته در کنار آن باید تقاضاهای ارزی نیز کنترل شود و بانک مرکزی به‌تنهایی نمی‌تواند این تقاضاها را کنترل کند.

او با بیان اینکه یکی از اقدامات دولت برای کنترل تقاضا در بازار ارز اخذ مالیات از خریدوفروش ارز است، اعلام کرد: «تاکنون ۱۰۰۰ نفر از سوداگران ارزی شناسایی شده‌اند که برخی از این افراد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد و یکی از آنها ۹۰۰۰ میلیارد تومان خریدوفروش ارزی داشته است. ۶۰۰ نفر از این افراد نیز اصلاً پرونده مالیاتی نداشته‌اند.»

طبق توضیحات خاندوزی بسیاری از بانک‌ها اسامی اَبَربدهکاران خود را منتشر کرده‌اند، ولی برخی بانک‌ها در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. اگر بانکی نسخه‌ای از قراردادهای خود با مشتریان را تحویل مشتری ندهد، مردم می‌توانند در سامانه مربوطه شکایت کنند و بازرسان ذی‌ربط طی ۷۲ ساعت رسیدگی خواهند کرد.

وزیر اقتصاد در انتها از رونمایی ۱۰۰ مجوز کسب‌وکار به‌صورت اعلامی از اول بهمن‌ماه خبر داد و گفت: «تا اول بهمن‌ماه صدور ۸۰ درصد مجوزها تسهیل و به‌صورت شفاف خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.