راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دوبی؛ امارت بی‌کاغذ / به گفته حاکمان دوبی، در مدیریت این شهر دیگر از کاغذ استفاده نمی‌شود

حکومت دبی طی فرایندی چهارساله موفق شده‌ است استفاده از کاغذ را در فرایندهای اداری خود به صفر برساند. این امارت تبدیل به حکومت بدون کاغذ جهان شده است که همزمان هم در مسیرهای رشد دیجیتال گام برمی‌دارد، هم حمایت از محیط‌زیست.

نسیم بنایی / هوشمند شدن، آینده‌ای است که شهرهای جهان به سمت آن حرکت می‌کنند. عنصر اساسی این هوشمندی، پذیرفتن و توسعه دادن ظرفیت‌های دیجیتال است. یکی از نقاط کانونی که می‌تواند سنگ‌بنای ظرفیت دیجیتال باشد، فرایندهای اداری دولتی است و همین نکته، چیزی بود که نظر حکام دبی را در «راهبرد دوبی بی‌کاغذ» به خود جلب کرده بود.

شیخ حمدان بن محمد آل مکتوم، ولیعهد و رئیس شورای اجرایی دوبی، در روز 11 دسامبر اعلام کرد که این امارت به اهداف راهبرد دوبیِ بی‌کاغذ خود دست پیداکرده است. هدف این راهبرد که در سال 2018 راه‌اندازی شد، این بود که دوبی را به یک پایتخت دیجیتال پیشرو و اولین حکومت بدون کاغذ جهان تبدیل کند.


آغاز یک دوره جدید


شیخ حمدان درباره این موفقیت گفته است: «امروز آغاز مرحله‌ای جدید در سفر دوبی به‌سوی زندگی دیجیتالی در تمام وجوه آن است. این سفر ریشه در نوآوری، خلاقیت و تمرکز بر آینده دارد. امروز که توانسته‌ایم گذار به سمت حکومتی بدون کاغذ را تکمیل کنیم، با افتخار به محقق‌شدن چشم‌انداز بلندپروازانه رهبری خود نگاه می‌کنیم. این تحقق چشم‌انداز توسط مردمی از کشور ما صورت گرفته که در راستای بهبود رقابت‌پذیری دوبی به‌عنوان یک پایتخت پیشروی دیجیتال، تلاش‌های زیادی کرده‌اند. در حال حاضر دوبی به الگویی در طراحی عملیات و خدمات حاکیمتی تبدیل شده‌ که می‌تواند خرسندی مصرف‌کننده را به همراه داشته باشد.»

از سوی دیگر حمد المنصوری، مدیرکل برنامه دوبی دیجیتال، با افتخار به تحقق چنین چشم‌اندازی، درباره جزئیات وضعیت امروزی مدیریت دیجیتال دوبی می‌گوید: «تمام روندها و تراکنش‌های داخلی و خارجی در دولت دوبی امروزه به‌صورت 100 درصد دیجیتال انجام می‌شوند و به‌منظور مدیریت این کار پلتفرم‌های خدمات دولتی دیجیتال گسترده‌ای ایجاد شده‌اند.»


پنج مرحله برای حذف کاغذ


راهبرد دوبی بی‌کاغذ پنج مرحله متوالی دارد که هر یک از آنها گروه متفاوتی از نهاد‌های حکومت دوبی را هدف می‌گیرد. در پایان مرحله پنجم، این راهبرد در تمام 45 نهاد دولتی این امارت پیاده شده است. بنابر اعلام وب‌سایت «دیجیتال دوبی» این نهادهای دولتی بیش از 1800 خدمت دیجیتال و 10 هزار و 500 تراکنش کلیدی را ارائه می‌کنند.

همکاری و یکپارچه‌شدن نهادهای مشارکت‌کننده در این راهبرد امکان اتوماسیون فرایندها و خدمات ارائه‌شده به مشتریان را فراهم آورده و این مسئله به کاهش مصرف کاغذ به میزان 336 میلیون ورق‌ منجر شده است. از سوی دیگر هزینه‌های مدیریتی حکومت دوبی 1/3 میلیارد درهم و مصرف نیروی کار این حکومت بیش از 14 میلیون نفرساعت کاهش پیدا کرده است.


یک راهبرد چهارساله


راهبرد دوبی بی‌کاغذ در سال 2018 با گروهی اولیه از شش نهاد آغاز شد: سازمان راه و حمل‌ونقل، پلیس دوبی، سازمان آب و برق دوبی، دایره توسعه اقتصادی، دایره گردشگری و بازرگانی و دایره زمین و املاک. در سال اول پیاده‌سازی این راهبرد، مصرف کاغذ دوبی 72/5 میلیون ورق کاهش پیدا کرد.

مرحله بعدی در سال 2019 آغاز شد و هشت نهاد جدید به آن اضافه شدند: دادگستری دوبی، شهرداری دوبی، دادستانی عمومی دوبی، سازمان توسعه علمی و انسانی، سازمان بهداشت دوبی، سازمان توسعه محلات، گمرک دوبی و مدیریت کل اقامت و امور اتباع خارجی. با اجرای این برنامه هم مصرف کاغذ بیش از 229/5 میلیون ورق کاهش پیدا کرد. سومین مرحله این راهبرد هم در پایان سال 2019 با هدف‌گیری نهادهایی جدید انجام شد و این مسئله به کاهش 12/9 میلیون ورقی مصرف کاغذ منجر شد.

مرحله چهارم و پنجم راهبرد دوبی بی‌کاغذ هم به ترتیب در ماه مارس و ژوئن 2020 آغاز شدند و 11/9 میلیون و 8/2 میلیون ورق، مصرف کاغذ این امارت را کاهش دادند. نکته جالب در مرحله چهارم، راه‌اندازی طرح «نشان 100 درصد دیجیتال» بود که هدف آن تقدیر از نهادهایی بود که در راستای رسیدن به فضای بی‌کاغذ بیشترین تلاش را کرده‌ بودند. این راهبرد دوبی در مسیر رسیدن به تجربه شهر هوشمند بود و شهروندان این امارت در حال حاضر می‌توانند به خدمات متنوعی از طریق اپلیکیشن DubaiNow دسترسی پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.