راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تغییرات در فرابورس و بررسی گمانه‌زنی‌ها

علی رمضانیان / امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، از این رکن اصلی بازار سرمایه، رفتنی شده و افراد زیادی به‌عنوان جایگزین او مطرح شده‌اند. گزینه‌هایی مانند بهشتی‌نژاد، داماد طیب‌نیا؛ وزیر پیشین اقتصاد و پارچینی مدیر نظارت بورس‌های سازمان به‌عنوان مهم‌ترین گزینه‌های مدیرعاملی فرابورس مطرح شده‌اند.

امیر هامونی از سال 1391 به‌عنوان مدیرعامل فرابورس ایران انتخاب‌ شده است. او قرار است به بانک مرکزی رفته و احتمالاً در بخش بازار متشکل ارزی به ادامه فعالیت خود بپردازد.

گزینه‌هایی که برای فرابورس مطرح ‌شده‌اند، همگی از فعالان بورسی هستند اما گمانه‌زنی در این زمینه بالا بوده و افراد زیادی برای جایگزینی هامونی مطرح ‌شده‌اند و از آنجایی‌ که انتخاب افراد نیاز به تأیید صلاحیت از سوی نهادهای بالادستی دارد، تأیید یا عدم تأیید این گمانه‌زنی‌ها دشوار است.

بر اساس شنیده‌ها، سیدمحمدمهدی بهشتی‌نژاد، داماد وزیر اسبق اقتصاد است که تا سال 1395 در کارگزاری بانک ملی بود. در این سال به‌دلیل اختلافاتی که بر سر دریافت پاداش به وجود آمد، از کارگزاری بانک ملی استعفا کرده و در تأمین سرمایه‌ها و دیگر شرکت‌های بورسی فعال است. این گمانه‌زنی در بازار سرمایه در حالی مطرح می‌شود که بهشتی‌نژاد به راه پرداخت صریحاً تأکید کرد که این شغل را نمی‌پذیرد و تصمیم ندارد پستی در دولت فعلی بگیرد.

اما مهم‌ترین گزینه‌ای که در حال حاضر مطرح است، سیدمهدی پارچینی است. پارچینی پله‌های ترقی بورس را یکی‌یکی طی کرده و از کارشناس معمولی در شرکت بورس تهران به سمت مدیر عملیات بورس تهران و در نهایت به مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس منصوب شد.

از دیگر گزینه‌ها، محمدحسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالاست. او پیش‌تر گزینه سپرده‌گذاری مرکزی هم بوده، ولی این شغل را نپذیرفت.

از دیگر گزینه‌های مطرح برای شغل مدیرعاملی فرابورس، میثم فدایی، مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس است. او در گذشته در تأمین سرمایه تمدن فعال بوده و چند ماهی است که به‌عنوان مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس فعال است.


اقدامات فرابورس در زمان مدیرعاملی هامونی


هامونی از سال 1391 به‌عنوان مدیرعامل فرابورس انجام وظیفه کرده بود. مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران بوده و پیش از آن کارشناس مسئول اداره نظارت بر بورس و مدیر عملیات بازار فرابورس بود. در دوران او اتفاقات زیادی در فرابورس افتاد.

در دوران 9ساله مدیرعاملی او اقدامات زیادی انجام شده است؛ هرچند از برخی اقدامات او در خصوص کنترل و نظارت بر بازارهای پایه انتقادات زیادی می‌شود. برخی اقدامات او در 9 سال گذشته به شرح زیر است:

  • افتتاح بازار دارایی فکری؛
  • پذیره‌نویسی نخستین صندوق زمین و ساختمان؛
  • پذیرش اسناد خزانه اسلامی و پذیره‌نویسی نخستین صکوک اجاره دولتی در فرابورس؛
  • پذیره‌نویسی نخستین صکوک مرابحه و اوراق رهنی؛
  • تأمین مالی نوآوری از طریق راه‌اندازی بازار دارایی فکری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و برگزاری رویداد فین‌استارز؛
  • گشایش بازار شرکت‌های کوچک و متوسط؛
  • پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در بازار سرمایه؛
  • راه‌اندازی سامانه تأمین مالی جمعی و استفاده از این بستر برای مقابله با کرونا؛
  • پذیره‌نویسی نخستین اوراق مرابحه عام دولت در بازار سرمایه؛
  • راه‌اندازی سامانه تأمین مالی جمعی.

علاوه بر این اقدامات می‌توان گفت که فعالیت‌هایی همچون مشارکت در اجرایی‌کردن فروش تعهدی در بازار سرمایه؛ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻃﺮاﺣﯽ ﭘﻠﺘﻔﺮم ادﻏﺎم و ﺗﻤﻠﯿﮏ (M&A)؛ ﻃﺮاﺣﯽ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﯿﺎدهﺳﺎزي ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﻓﺮﺳﺎد به‌عنوان ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺗﺨﺼﯿﺺ اﺳﻨﺎد ﺧﺰاﻧﻪ اﺳﻼﻣﯽ؛ طراحی شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) به‌منظور رصد فرازوفرودهای بازار اوراق با درآمد ثابت؛ رتبه‌بندي مشاوران پذیرش در وب‌سایت فرابورس ایران؛ اجرایی‌شدن الزامات جدید دستورالعمل پذیرش، عرضه و معامله اوراق بهادار در بازارهاي فرابورس ایران از طریق تشکیل تیم مشاور پذیرش؛ پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار چندین شرکت سهامی عام در شرف تأسیس؛ برگزاری چندین دوره رویداد فین‌استارز به‌منظور توسعه فناوری‌های نوین در حوزه فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک)، شبکه‌سازی، دیالوگ سازنده‌، معرفی ایده‌ها و فرصت‌آفرینی برای استارتاپ‌های مالی ایران و همچنین رونمایی از محیط آزمون تنظیم‌گری بازار سرمایه (سندباکس) بخش دیگری از دستاوردها و اقدامات کلیدی هامونی در دوره تصدی وی در فرابورس ایران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.