راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جک دورسی از توییتر به دنیای بلاکچین رفت / پس از فیس‌بوک، نوبت به اسکوئر رسیده تا مجدداً برندسازی کند

جک دورسی از بنیان‌گذاران توییتر و اسکویر است. مدیریت بر هر دو شرکت باعث شده که منتقدان او را نقد کنند. حالا دورسی از توییتر کناره‌گیری کرده و تمرکز خود را روی اسکویر گذاشته. او قصد دارد نام اسکویر را به بلاک تغییر دهد و از این طریق به شکلی جدی‌تر وارد دنیای بلاکچین شود.

نسیم بنایی / چند روزی است که جک دورسی، طراح نرم‌افزار آمریکایی حسابی خبرساز شده‌ است. یکی از دلایل این خبرسازی، جدایی او از توییتر بوده‌ است. تا همین چند روز پیش، همه دورسی را به‌عنوان مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شبکه اجتماعی توییتر می‌شناختند، اما او از این سمت کناره‌گیری کرده‌ است.

اما این همه ماجرا نیست، دورسی از بنیان‌گذاران شرکت خدمات مالی اسکوئر (Square) است و به‌تازگی اعلام کرده که نام این شرکت خدمات پرداخت همراه را به «بلاک» (Block) تغییر داده، یعنی قرار است وارد عرصه فناوری بلاکچین شود.


خداحافظی با توییتر


ظاهراً دورسی جای خود را به پاراگ آگراوال داده که تاکنون مدیرفنی توییتر بوده‌ است. جک دورسی یکی از اعضای کلیدی شرکت توییتر بود که در سال ۲۰۰۶ به ایجاد آن کمک کرد.

او در اعلامیه‌ای گفته: «بالاخره وقت رفتن من رسیده و آماده هستم.» دورسی همچنین تأکید کرده که به جانشین خود اعتماد عمیقی دارد. از آنجا که مدیریت او بر شرکت توییتر و اسکوئر به‌صورت همزمان با انتقاد مواجه شده بود، تصمیم گرفته از توییتر کناره‌گیری کند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی به محض کناره‌گیری دورسی از این سمت، ارزش سهام شرکت توییتر ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد. البته دورسی از مدیرعاملی کناره‌گیری کرده، ولی تا سال ۲۰۲۲ در حلقه مدیران اصلی و سهام‌داران کلیدی توییتر باقی خواهد ماند.

آگراوال که جای دورسی را گرفته، قریب به یک دهه است که در توییتر مشغول به کار شده و از سال ۲۰۱۷ تاکنون مسئولیت مدیریت فنی را بر عهده داشته‌ است. در نهایت دورسی در توییتی نوشته: «من عاشق توییر هستم.»


از اسکوئر تا بلاک


خبرسازی‌های دورسی طی چند روز گذشته، محدود به کناره‌گیری او از توییتر نشد. او اخیراً نام شرکت خود یعنی اسکوئر را به بلاک تغییر داده و به این ترتیب نشان داده که قرار است از این به بعد روی فناوری‌های مدرنی نظیر بلاکچین تمرکز کند.

اعضای شرکت اسکوئر در اعلامیه‌ای گفته‌اند نام جدید از دهم دسامبر برای این شرکت رسمیت پیدا خواهد کرد. طبق این اعلامیه، نام جدید این شرکت هم می‌تواند به رشد بیشتر آن کمک کند و هم فضایی برای توسعه آن فراهم آورد.

دورسی گفته: «بلاک نام جدیدی است، اما هدف ما برای بهبود اقتصادی، تغییر نکرده. فرقی نمی‌کند چقدر رشد کنیم یا چه تغییراتی را از سر بگذرانیم؛ به هر حال روش‌هایی برای افزایش دسترسی مالی و اقتصادی فراهم می‌آوریم.»


آقای همه‌کاره!


دورسی در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذاران، شرکت اسکوئر را پایه‌ریزی کرد. در آن زمان تمرکز اصلی این شرکت بر پرداخت غیرحضوری بود. مشتریان می‌توانستند به کمک تلفن همراه خود، پرداخت کارت اعتباری را انجام دهند.

به‌مرور بخش‌های جدیدی به این کسب‌وکار اضافه شد. این شرکت که مقر آن در سان‌فرانسیسکو قرار دارد، اپلیکیشن بانکداری را پایه‌ریزی کرد. سپس این شرکت اعلام کرد که شرکت افترپی (Afterpay) را خریداری کرده‌ است.

اسکوئر اقداماتی هم در حوزه رمزارزها داشته که مهم‌ترین آن راه‌اندازی کسب‌وکاری با عنوان تی‌بی‌دی (TBD) بوده‌ است. در واقع ظاهراً علاقه زیاد دورسی به رمزارزها باعث شده که پای شرکت او به دنیای رمزارزها هم باز شود.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، به‌دنبال برندسازی مجدد اسکوئر، قرار است اسکوئر کریپتو (Square Crypto) که به‌صورت تخصصی به بحث رمزارزها به‌ویژه بیت‌کوین می‌پرداخت، نام خود را به اسپیرال (Spiral) تغییر دهد.


سونامی برندسازی‌های مجدد


تغییر نام شرکت اسکوئر به بلاک به مسائل زیادی بستگی دارد، اما مهم‌ترین نکته‌ای که در اطلاعیه این شرکت هم آمده این است که اعضای این شرکت تصمیم گرفته‌اند بیش از پیش روی فناوری بلاکچین تمرکز داشته باشند، به همین خاطر نام این شرکت هم به شکلی تغییر کرده که مخاطبان از این تحول و مسیر جدید آگاه شوند.

خبر برندسازی مجدد اسکوئر و تغییر نام آن به بلاک در حالی منتشر می‌شود که همین چند هفته پیش، زاکربرگ هم اعلام کرد نام شرکت فیس‌بوک را به متا (Meta) تغییر داده‌ است. به نظر می‌رسد با موجی از تغییرات برای ورود به عصر جدیدی از فناوری‌های مدرن روبه‌رو هستیم.

در حالی‌ که مشتریان و کاربران پس از همه‌گیری کرونا بیش از پیش به پرداخت‌های آنلاین و دیجیتالی روی آورده‌اند، اسکوئر به یکی از برندگان در این زمینه در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده‌ است. با این حال سهام این شرکت امسال دو درصد کاهش داشته؛ چراکه سرمایه‌گذاران به‌دنبال غول‌های بزرگ‌تری در این عرصه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.