راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فناوری پرداخت موبایلی با NFC در ایران به کجا رسید؟ [گزارش نمایشگاه تلکام]

نمایشگاه تلکام 2013 امروز آخرین روزش را پشت سر می‌گذارد اما حتی در طول روزهایی که برگزار شد، اصلا آن حال و هوای سال‌های گذشته را نداشت. بر خلاف سال گذشته که بهترین سالن‌های محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران به آن اختصاص داده می‌شد، امسال تلکام به جنوبی‌ترین سالن‌های نمایشگاه رسید. در عوض سالن‌های اصلی و شمالی نمایشگاه به نمایشگاه فرش دستباف اختصاص داده شده بودند که خیلی بیشتر از تلکام مورد استقبال بودند.

اما از NFC در تلکام چه خبر؟

سال گذشته گزارشی از تلکام آماده کردیم درباره ورود کیف پول‌های موبایلی که از فناوری NFC بهره می‌بردند. الان دقیقا یک سال از آن روزها گذشته است اما بر خلاف وعده‌های سه ماه و شش ماهی که داده بودند، هیچ خبری از هیچ کدام از این کیف پول‌ها نشد. به همین خاطر رفتیم سر وقت آن سه شرکت معروف؛ یعنی جیرینگ، ایرانسل و رایتل.

telecom-2013-index-jiring-a-way2pay-92-07-05

جیرینگ، راه خود را می‌رود

اول از همه به غرفه جیرینگ رسیدیم. غرفه‌ای بزرگ که بانک ها و شرکت‌های مختلف را با محصولات خاصی با خود همراه کرده بود. از همبانک مسکن گرفته تا 733 آسان پرداخت پرشین. از سرویس رمز یکبار مصرف شرکت خدمات انفورمایتک گرفته تا همکاری تجاری با شرکت توسن. خب، قصه جیرینگ که روشن است؛ همچنان در صدد این است که محصول منحصر به فرد خودش را معرفی کند و تلاش می‌کند با همراه کردن بانک‌ها و شرکت‌های مختلف شانسش را بیشتر و بیشتر کند.

محصول جیرینگ هم ربطی به فناوری NFC ندارد. اما سال گذشته، جیرینگ تگ‌هایی را ارائه می‌کرد که تا حدودی محصول جالب و کار راه‌اندازی بودند. اما امسال خبری از این تگ‌ها نبود. وقتی دلیلش را از کارشناسان جیرینگ جویا شدیم اینطور دستگیرمان شد که ظاهرا جیرینگ به خاطر استراتژی‌هایی که در پیش رو دارد این تگ‌ها را دیگر ارائه نخواهد کرد. اگر دوست دارید بیشتر درباره این تگ‌ها بدانید می‌توانید مطلب «تجربه استفاده از تگ جیرینگ» را در راه پرداخت بخوانید.

telecom-2013-index-irancell-n-way2pay-92-07-05

ایرانسل تسلیم بیخیالی‌های بانک مرکزی شد

بعد از جیرینگ با شور و هیجان به سراغ ایرانسل رفتیم تا ببینم چرا از آن کیف پولی موبایلی که قرار بود 9 ماه پیش ارائه شود هنوز خبری نیست. مثل همیشه غرفه ایرانسل یکی از بزرگترین‌ها بود اما هر چه گشتیم خبری از کیف پول موبایلی نبود. پرسان پرسان رسیدیم به یکی از کارشناسان ارشد ایرانسل. وقتی از او پرسیدیم چرا هیچ خبری از کیف پول موبایلی نیست لبخندی زد و گفت بیخیالش شدیم. وقتی دلیلش را جویا شدیم از بی محبتی‌های بانک مرکزی گفت. این که گرفتن مجوز از بانک مرکزی برای چنین طرحی چقدر سخت و دشوار است و اینکه بانک مرکزی چقدر به فناوری‌های نوین و نوآورانه روی خوش نشان می‌دهد. از محصول ایرانسل در سال گذشته بیشتر بدانید. 

telecom-2013-index-etick-rightel-nfc-way2pay-92-07-05

رایتل، تازه نفسی که همچنان می‌تازد

دیگر تمام امیدمان را از دست داده بودیم و می‌رفتیم به سمت غرفه رایتل. اما در غرفه رایتل همه چیز فرق می‌کرد. یکی از کارشناسان رایتل طرز استفاده از کیف پول موبایلی رایتل را برایمان تشریح کرد. بر خلاف ایرانسل، رایتل ظاهرا تا آخر پاییز قرار است این طرح را در شهر مشهد آغاز کند. برای استفاده از این کیف پول، کاربر نیاز به یک تلفن همراه هوشمند مجهز به فناوری NFC و یک سیم کارت NFC-Enabaled دارد. هنگام استفاده از این کیف پول موبایلی، کاربر فقط موبایلش را روی ریدر دستگاه کارتخوان می‌زند و بدون اینکه رمزی وارد کند پرداختش را انجام می‌دهد. البته ناگفته نماند که یک سقف پرداخت هم وجود دارد. از این‌ها که بگذریم باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا رایتل برای گرفتن مجوزی که ایرانسل از آن دست کشید خواهد جنگید یا نه؟ بیشتر در این باره بدانید.

telecom-2013-index-etick-rightel-nfc-b-way2pay-92-07-05

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.