راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هلدینگ های‌وب در رویداد فیناپ مطرح کرد / برای گرفتن سهم بازار نیامده‌ایم

ریحانه راد / تنها یک روز پیش از برگزاری شانزدهمین رویداد فیناپ، مجموعه های‌وب اعلام کرد که با همکاری بانک ایران‌زمین، نئوبانکی جدید را با عنوان «بانک هوشمند فردا» تأسیس کرده است. این نئوبانک، اولین نئوبانک ایرانی است که حاصل همکاری یک بانک و یک شرکت در حوزه ICT است. سیدایمان میری، مدیرعامل هلدینگ های‌وب، در شانزدهمین رویداد فیناپ درباره چالش‌ها و موانع قانونی که بر سر راه تأسیس این بانک وجود داشت، صحبت کرد که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

مدیرعامل هلدینگ های‌وب، در ابتدای صحبت‌هایش، به اینکه چرا پای نئوبانک‌ها دیر به کشور ما باز شد، اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل این مسئله، وضعیت فعلی بانک‌هاست؛ ابزارهای بانکی منحصراً در اختیار بانک‌ها، البته با سیستم بانکداری سنتی است. ما اگر ابزار بانکی را در زمان لازم داشتیم، توسعه سیستم نئوبانک در کشور می‌توانست سریع‌تر اتفاق بیفتد و مشتری بیشتری جذب کند.»

او با اشاره به اینکه ابزارها برای توسعه سریع‌تر خدمات مالی شرکت های‌وب، چالش نیستند، گفت: «در زمینه سرویس‌های فناوری اطلاعات و مراکز داده، مشکلی نداشتیم و در زمان کوتاه توانستیم زیرساخت را فراهم کنیم، اما مسئله برای ما، چالش ابزار بود. در حقیقت تلاش اصلی ما برای توسعه، هم در زمینه ابزار بود و هم باید سعی می‌کردیم ارتباط مناسبی با مشتریان برقرار کنیم تا به ما اعتماد کنند.»


نقش صنعت آی‌سی‌تی در خدمات مالی


مدیرعامل هلدینگ های‌وب همچنین نقش شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات برای برطرف‌کردن مشکلات کشور را مهم معرفی کرد و گفت: «کشور ما، مشکلات زیادی دارد، اما ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند برای حل مشکلات صنایع، راهکارهای بین‌بخشی تعریف کند تا باعث شود راندمان صنعت افزایش پیدا یابد. اما در حوزه فناوری اطلاعات هم باید ابزار مناسب داشته باشیم تا بتوانیم با سرعت و کیفیت بهتری، خدمات ارائه کنیم.»

میری، نداشتن ابزار مناسب را مشکل مراکز علم و فناوری دانست و گفت: «ما پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری زیادی در سراسر کشور داریم، اما جای آنها در توسعه کسب‌وکارها خیلی خالی است، چون پیوندی با صنعت ندارند و ابزار مناسب در دسترس‌شان نیست. بانک‌ها هم نمی‌توانستند نیاز ما را فراهم کنند. با بانک‌هایی ازجمله دی، اقتصاد نوین و پست‌بانک مذاکره کردیم و به نتیجه نرسیدیم. پس دیدیم باید جدا از ابزار، اعتماد بین بانک و مشتری را تأمین کنیم، چون اگر این مسئله حل نمی‌شد، به نتیجه نمی‌رسیدیم.»


چرا پای های‌وب به خدمات مالی باز شد؟


میری، دلیل ورود های‌وب به حوزه نئوبانک را این‌گونه تشریح کرد: «ما دنبال توسعه فعالیت‌مان در زمینه فناوری‌های جدید بودیم. از جمله مواردی که به آنها فکر کردیم، ورود به خدمات حوزه نوآوری، عضویت در پارک‌ها و مراکز نوآوری و ساخت گجت‌های مختلف و پهپادها بود که مورد آخر در رسته سرمایه‌گذاری خطرپذیر قرار می‌گیرد. اما پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که باید به‌دنبال زمینه‌ای می‌رفتیم که روند روز دنیا بود، وگرنه سرمایه‌گذاری‌مان به شکست منجر می‌شد.»

او درباره لزوم توجه شرکت‌ها به روندهای جهانی گفت: «در سال‌های اخیر تعدادی از شرکت‌ها به حوزه‌های جدیدی وارد شدند، اما خیلی از آنها بعدتر خروج کردند، چون روند را درست ندیدند. ما نیز از دو، سه سال پیش متوجه شدیم چاره‌ای جز ورود به مبحث خدمات مالی نداریم، هرچند ممکن است دچار چالش شده و رقیب بعضی بانک‌ها محسوب شویم. یکسری سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه خدمات مالی کردیم و ابتدا در حوزه بیمه قدم گذاشتیم.»

مدیرعامل های‌وب، چالش‌هایی را که بر سر تأسیس بیمه هوشمند فردا وجود داشت، این‌طور برشمرد: «در زمینه بیمه هوشمند هم مشکل زیاد داشتیم. حرف‌مان به نهادهای بالادستی این بود به ما پروانه‌ای بدهید که ما را از داشتن شعبه منع کند و کاملاً دیجیتال باشیم و مقرر کنید تا این زمینه را تأمین نکرده‌ایم، اجازه فعالیت نداشته باشیم. بعدتر تصمیم گرفتیم به بانک‌ها مودم بدهیم، اما سازوکار درستی برای این روند در بانک‌ها تعریف نشده بود و نشد. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که سراغ هر موضوعی بخواهیم برویم، این دو مشکل، یعنی نبود ابزار و اعتماد وجود دارد، اما کم‌کم احساس کردیم اوضاع دارد بهتر می‌شود.»


موفقیت اکوسیستم؛ پیش‌شرط موفقیت کسب‌وکارها


میری در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اگر اکوسیستم درست عمل کند، همه می‌توانند درست عمل کنند و ادامه داد: «بهتر این است که همه اعضای اکوسیستم با همدیگر موفق باشیم. بحث ابزار کارآمد و اطمینان همچنان بحث اصلی ماست. اعتماد از سمت بانک و بیمه تأمین می‌شود که اگر کنار کسب‌وکارها باشند، کارشان تسهیل می‌شود. البته سازوکار قانونی هم باید درست بشود.»

میری در ارائه‌اش، ویژگی‌های ابزار مناسب را این‌طور برشمرد: «ابزار مناسب، باید در اختیار همه بوده و مالکش یک کسب‌وکار نباشد. در حقیقت باید یک پلتفرم اوپن‌ای‌پی‌آی فراهم باشد تا همه بتوانند به همدیگر سرویس بدهند. ویژگی دومش این است که باید چابک و متناسب با نیاز مشتری باشد. مورد اعتماد بودن و اطمینان‌بخشی هم ویژگی بعدی ابزار است. باید بصیر باشیم، یعنی از تمام ابزارها برای اطمینان‌بخشی به مشتری و اعتبارسنجی او استفاده کنیم. ویژگی آخر ابزار هم هوشمندی است. ابزار باید بتواند رفتار مشتری را پیش‌بینی کند.»

او صحبت‌هایش را با ابراز خوشحالی از ورود به صنعت خدمات مالی به پایان برد و گفت: «ما برای توسعه بازارمان، مجبور شدیم که وارد حوزه نئوبانک شویم، اما از این اجبار خوشحالیم. با مجموعه بانک ایران‌زمین همکاری خوبی داریم و می‌خواهیم با همکاری و هم‌افزایی، بازار را بیشتر توسعه دهیم. ما  برای گرفتن سهم بازار وارد این عرصه نشدیم، بلکه تلاش‌مان این است که با کمک هم بتوانیم بازار را بزرگ کنیم. در حقیقت، سهم ما در بزرگ‌کردن زمین بازی است. مشتری همیشه تشنه سرویس خوب است. معتقدم همه در کنار هم می‌توانیم به بلوغ بهتری برسیم و سرویس بهتری به مشتریان ارائه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.