راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس پیشنهاد داد / بانک تسویه برای پرداخت سود تشکیل شود

سال 1398 سامانه‌ای تحت عنوان سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) تأسیس شد تا شرکت‌های بورسی از این طریق سود تقسیمی سهام را به‌طور مستقیم به حساب افراد واریز کنند. بسیاری از شرکت‌ها و ناشران بورسی با وجود الزام قانونی، از واریز سود سهام از طریق سجام سر باز می‌زنند که این موضوع یکی از مصادیق تضییع حقوق سهام‌داران خرد است. آمار نشان می‌دهد از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال ۲۷۲ شرکت از ۴۹۰ شرکت یعنی بیش از ۵۰ درصد شرکت‌ها سود‌های خود را غیرسجامی پرداخت کرده‌اند و ۲۱۸ شرکت از طریق شبکه سجام پرداخت سود داشته‌اند. پیش از این نیز رئیس سازمان بورس مهمان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بود و مقرر شد سود همه شرکت‌های بورسی از دو ماه آینده از طریق سامانه سجام واریز شود. حال، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس راه‌حل این مسئله و استقبال از سامانه سجام را اخذ مجوز تأسیس بانک تسویه می‌داند.

به نقل از صدا وسیما؛ محسن انصاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به علل عدم استقبال ناشران از پرداخت سود از طریق سجام، گفت: «زمانی که سهام‌داران، به‌ویژه سهام‌داران خرد برای دریافت سود خود به بانک مراجعه نکنند، ناشران از رسوب پول در حساب‌های خودشان منتفع می‌شوند. سهام‌دار عمده بسیاری از شرکت‌های بورسی بانک‌ها هستند و بانک‌ها نیز ترجیح می‌دهند پول در حساب‌های خودشان در جریان باشد.»

او با اشاره به کارمزد ۲۵۰ تومانی پرداخت سود به‌عنوان یکی دیگر از دلایل دیگر عدم استقبال شرکت‌های سپرده‌گذاری از سامانه سجام، ادامه داد: «برای حل این مشکل در روز‌های گذشته جلسات متعددی با بازار برگزار شده و به توافقات خوبی رسیدیم.»

به اعتقاد انصاری اگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌عنوان یک بانک تسویه بتواند مجوز بگیرد و به‌عنوان عضو مورد اعتماد در سامانه تسویه ناخالص آنی یا اتاق پایاپای پذیرفته شود، هم میزان تراکنش‌ها بالا می‌رود و هم اینکه هزینه‌ها به تعداد قابل توجهی کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند به استقبال شرکت‌ها در استفاده از سامانه سجام برای پرداخت سود مجامع منجر شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد سودها و دریافت و پرداخت‌ها از طریق کارگزاری‌ها انجام شود و در پرتفوی افراد قرار گیرد، بیان کرد: «این سامانه‌ها هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌اند، اما هر سامانه فرایند و عمر مفیدی دارد که بهتر است قبل از پایان عمر مفید خود به فکر راهکار جایگزین برای خود باشد و این موضوع نیز اگر منع قانونی نداشته باشد، قطعاً سازمان بورس از اجرای آن حمایت می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.