راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با ۱۰ شرکت برتر و اثرگذار حوزه فین‌تک در سال 2021 آشنا شوید

نسیم بنایی / امروزه فناوری مالی که با عنوان فین‌تک (Fintech) شناخته می‌شود، به بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها تبدیل شده‌ است. عموم فرایندهای بانکی نظیر پرداخت و تراکنش‌های مالی به کمک فناوری‌های نوآورانه‌ای انجام می‌شود که شرکت‌های فین‌تکی ارائه‌دهنده آن هستند. اما کدا‌ یک از این شرکت‌ها اثرگذاری بیشتری در جهان فناوری مالی دارند؟ با ۱۰ شرکت برتر فین‌تکی آشنا شوید.

۱۰. بلاک‌فی (BlockFi)

سال ۲۰۱۷ بود که «زاک پرینس» و «فلوری مارکوئز» در نیوجرسی تصمیم به راه‌اندازی شرکتی به نام بلاک‌فی گرفتند. این پلتفرم برای کاربران بستری را فراهم می‌آورد که در آن می‌توانند از راه خریدوفروش، ارزهای دیجیتالی به دست بیاورند. اقبال کاربران از این شرکت باعث شده ارزش آن در سال ۲۰۲۱ به بالای سه میلیارد دلار برسد. بیش از ۱۳۰ هزار نفر حساب توییتری این شرکت را دنبال می‌کنند و جزء کاربران همیشگی آن هستند.

۹. کارتا (Carta)

کارتا، شرکتی فین‌تکی در سان‌فرانسیسکو است. «هنری وارد» و «مانو کومار» در سال ۲۰۱۲ این شرکت را پایه‌ریزی کردند. عمده تخصص این شرکت، ارائه خدمات در زمینه مدیریت جدول سرمایه‌گذاری (Capitalisation table) است. فناوری ابداعی در این شرکت به سرمایه‌گذاران و مدیران سایر شرکت‌ها کمک می‌کند تا سرمایه خود را مدیریت کنند. آنها عمدتاً این اقدام را از طریق دیجیتالی‌کردن اسناد کاغذی انجام می‌دهند. ارزش کارتا در حال حاضر به بیش از ۶.۸ میلیارد دلار رسیده و حساب توییتری‌اش بیش از ۲۱ هزار دنبال‌کننده دارد.

۸. جمینای (Gemini)

«کامرون» و «تایلر وینکلواس» در سال ۲۰۱۴ شرکت جمینای را پایه‌ریزی کردند. این شرکت در حال حاضر بیش از پنج میلیارد دلار ارزش دارد و ۲۹۵ هزار نفر، حساب توییتری آن را دنبال می‌کنند. جمینای نخستین شرکتی بود که گواهی مبادلات زی‌کش (Zcash) را دریافت کرد. خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد به کاربران اجازه می‌دهد معامله، خریدوفروش رمزارز و سایر دارایی‌های دیجیتالی را انجام دهند. این پلتفرم بیش از ۴۰ رمزارز متنوع را پشتیبانی می‌کند.

۷. چایم (Chime)

چایم، شرکت فین‌تکی آمریکایی است که به مشتریان خود امکان انجام امور بانکی آنلاین به‌صورت رایگان را می‌دهد. این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند از طریق وب‌سایت و همچنین اپلیکیشن چایم به نظام بانکی موبایلی دسترسی پیدا کنند. عمده درآمد این شرکت هم از طریق انباشت مبادلات حاصل می‌شود. چایم در حال حاضر بیش از هشت میلیون کاربر دارد و ارزش آن بالای ۱.۴ میلیارد دلار است. بیش از ۱۳۵ هزار نفر هم حساب توییتری آن را دنبال می‌کنند.

۶. کارنت (Current)

کارنت نوعی خدمت فین‌تکی است که خدمات مالی، بانکداری آنلاین و بانکداری موبایلی ارائه می‌دهد. «استوارت ساپ» نخستین بار در سال ۲۰۱۵ این شرکت را در نیویورک‌سیتی پایه‌ریزی کرد. این شرکت برای ارائه خدمات مالی به همه راه‌اندازی شد و در حال حاضر ارزش آن به ۲.۲ میلیارد دلار رسیده‌ است. بیش از ۵۵۰ هزار نفر حساب توییتری کارنت را دنبال می‌کنند.

۵. وایز (Wise)

«کریستو کارمان» و «تاوت هینری‌کوس» در سال ۲۰۱۱ پلتفرم وایز را راه‌اندازی کردند؛ پلتفرمی که ارزش کنونی آن به ۱۱ میلیارد دلار رسیده‌ است. این شرکت در لندن پایه‌گذاری شده و به کاربران خود این امکان را می‌دهد که پول خود را به دیگر کشورها بفرستند و ارزهای جایگزین دریافت کنند. این شرکت برای کاهش میزان کارمزدها هنگام ارسال پول به خارج از مرزها راه‌اندازی شد و اکنون به یکی از پلتفرم‌های محبوب برای انجام تراکنش‌ها تبدیل شده که بیش از ۹۹ هزار نفر هم حساب توییتری‌اش را دنبال می‌کنند.

۴. کلارنا (Klarna)

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های فین‌تکی در حال حاضر کلارنا است که بیش از ۳۱ میلیارد دلار ارزش دارد. این شرکت خدمات مالی خود را از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از امکانات مهم این پلتفرم این است که به مشتریان اجازه می‌دهد «اکنون بخرند و بعدا پرداخت کنند». این شرکت در سال ۲۰۰۵ توسط «سباستین سیمیاتکوفسکی» در سوئد خریداری شد و اکنون بیش از چهار میلیون کاربر ماهانه دارد.

۳. کراکن (Kraken)

«جس پاول» در سال ۲۰۱۱ شرکت کراکن را در کالیفرنیا راه‌اندازی کرد. این شرکت از طریق پلتفرم خود خدمات مالی و بانکی را در اختیار کاربرانی می‌گذارد که به‌دنبال معامله در قالب رمزارز هستند. در حال حاضر این سرویس از ۷۲ رمزارز پشتیبانی می‌کند. کراکن در ۱۷۶ کشور مختلف و در حدود ۴۸ ایالت متخلف آمریکا فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضر ۲۰ میلیارد دلار ارزش و ۷۸۰ هزار دنبال‌کننده در توییتر دارد.

۲. استرایپ (Stripe)

سال ۲۰۰۹ بود که «پاتریک کولیسون» در سان‌فرانسیسکو تصمیم به راه‌اندازی استرایپ گرفت. اکنون این شرکت به یکی از غول‌های فین‌تکی تبدیل شده که بیش از ۹۵ میلیارد دلار ارزش دارد. استرایپ ارائه‌دهنده خدمات پرداخت آنلاین و کارت اعتباری است که فضای امن با بودجه‌ای مناسب را برای خرید مشتریان خود فراهم می‌آورد. این پلتفرم در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار کاربر فعال دارد و بیش از ۱۸۰ هزار نفر هم آن را در توییتر دنبال می‌کنند.

۱. رابین‌هود (Robinhood)

«بایجو بهات» و «ولاد تنف» برای نخستین بار شرکت رابین‌هود را پایه‌ریزی کردند. هدف این بود که این شرکت خدمات مالی را به مشتریان ارائه دهد و به کاربران این امکان را بدهد که سهام را بدون هزینه واسطه، معامله کنند. به‌علاوه کاربران به کمک این پلتفرم می‌توانند رمزارز هم مبادله کنند. خدمات این شرکت از طریق اپلیکیشن موبایلی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. هدف اصلی این شرکت ایجاد بستری امن و در عین‌ حال ساده برای کاربران است. این اپلیکیشن حدوداً ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر دارد و ارزش آن هم به ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ هزار دلار رسیده‌ است. بیش از ۵۰۰ هزار نفر هم حساب توییتری این شرکت را دنبال می‌کنند.

1 دیدگاه
  1. امیدوند می‌گوید

    فوق العاده بود
    این استارت آپها الهام بخش خیلی ها میتوانند باشند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.