راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسئول حفظ آبروی مرحوم نوربخش کیست؟

[علیرضا سمیعی | پول پرس]

بابک زنجانی مالک هولدینگ سورینت در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آسمان گفته است: که در زمان خدمت سربازی راننده محسن نوربخش رئیس کل وقت بانک مرکزی بوده و زمانی که خدمتش تمام می‌شود، دکتر نوربخش روزانه ۱۷ میلیون دلار به او می‌دهد تا او این دلارها را به قیمت دولتی در بازار آزاد به ریال تبدیل کند و از بابت این کار در سال ۱۳۷۳، روزانه ۱۷ میلیون تومان کارمزد دریافت می‌کند.

آیا ۱۷ میلیون تومان کارمزد برای اینکار، زیاد نیست؟ به قول خود بابک زنجانی با اولین ۱۷ میلیون تومان دریافتی خود در سال ۷۳ یک دفتر در خیابان میرداماد خریده است.

فارغ از اینکه آیا توزیع ارز به قیمت دولتی در زیرزمین‌های خیابان فردوسی واقعی است یا خیر، این سخنان که محسن نوربخش رییس‌کل بانک مرکزی، اجازه داده جوانی بیست و چند ساله، رانتی به این وسعت در اختیار داشته باشد، پرسشی بی پاسخ است؟

از طرف دیگر، این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که حدود یک دهه از درگذشت نوربخش گذشته و او نیست که از خود دفاع کند. اما آیا همکاران وی در بانک مرکزی، مدیران دولت وقت یا بقیه مطلعان نمی‌توانند از حیثیت بانک مرکزی و رییس‌کل وقتش دفاع کنند؟

همین ماه گذشته بود که در جریان تغییر و تحولات در راس بانک مرکزی، گفته شد که دوران صدارت نوربخش، دوره طلایی بانک مرکزی بوده است. آیا واقعا در دورانی که به جوانی تازه از راه رسید، روزانه ۱۷ میلیون دلار (که با احتساب دلار ۳۰۰ تومان در سال ۷۳ معادل ۵ میلیارد تومان می‌شود) را در اختیار داشته تا در بازار عرضه کند، دوره خیلی خوبی بوده است؟ اگر این‌گونه است، وای به حال دوران محمود بهمنی که دوران رخوت این بانک بوده، وای به حال اسراری که از این دوران افشا شود.

حال سوال مهم این است که به غیر از بابک زنجانی، چه فرد یا افرادی در این کارمزد کلان سهیم بوده‌اند؟

پرسش پایانی: دزدی از بیت‌المال چیست؟ آیا مدعی‌العموم و قوه قضائیه از این سخنان بی‌خبرند یا این ادعاها به اندازه حرف‌های علی دایی درباره داوری بازی جمعه اصفهان ارزش ندارد که تاکنون پاسخگویی پیدا نشده است.

نکته پایانی: این مورد را خود بابک زنجانی مطرح کرده است. حال این ذهنیت در جامعه ایجاد می‌شود که چه مسایل دیگری وجود دارد که اصلا مطرح نمی‌شود و کسی خبردار نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.