راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یکی از هر ده کاربر پول‌هایش را در کلاهبرداری اینترنتی از دست داده است

مطابق نظرسنجی اخیر F-Secure که نگرانی مصرف‌کنندگان از امنیت آنلاین را مورد پرسش قرار داده بود، بیش از یکی از هر ده مصرف‌کننده در جهان قربانی کلاهبرداران برخط شده و پول‌هایشان را از دست داده‌اند.

این مصاحبه به صورت آنلاین و از بیش از ۶۰۰۰ نفر کاربر اینترنتی در رده سنی ۲۰ تا ۶۰ سال از ۱۵ کشور مختلف انجام شده است. نتایج نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها به عنوان پر‌مخاطره‌ترین دستگاه‌ها برای برخط شدن، در نظر گرفته شده‌اند.

.

بالاترین آمار کلاهبرداری متعلق به کجاست؟

۱۲٪ اروپایی‌ها و ۱۷٪ غیر اروپایی‌ها بیان کرده‌اند که پول‌هایشان را در کلاه‌برداری اینترنتی از دست داده‌اند. انگلیس در میان کشورهای اروپایی بالاترین آمار کلاه‌برداری اینترنتی را با سهم ۱۷٪ از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و آمریکا و مالزی با ۲۰٪ به عنوان کشورهای غیر اروپایی، بالاترین آمار کلاه‌برداری اینترنتی را دارند. سطح پایین کلاهبردای‌های گزارش شده توضیح می‌دهد که چرا اروپایی‌ها نگرانی کمتری نسبت به برزیلی‌ها،آمریکایی‌ها، مالزیایی‌ها و مردم دیگر کشورها در مورد امنیت برخط و ظرفیت‌های موجود برای کلاهبرداری اینترنتی دارند. در اروپا ۶۸٪ از مردم هنگام خرید برخط و ۶۱٪ هنگامی که بانکداری برخط می‌کنند، نگران آن هستند که قربانی کلاه‌برداری‌های برخط شوند. اگرچه این آمار در سایر کشورهای مورد بررسی ۸۷٪ و ۸۴٪ بوده است.

.

آیا موبایل و تبلت امنیت بیشتری دارند؟

مردم بیشتر هنگام استفاده از کامپیوترها نسبت به استفاده از دستگاه‌های موبایل و تبلت، نگران امنیت برخط بوده‌اند. ۶۹٪ از مصرف‌کنندگان جهانی هنگام استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای کارهای روزانه همچون گشت‌ وگذار اینترنتی، خرید، مطالعه، استفاده از رایانامه و بازی کردن، نگران امنیت هستند. ۵۴٪ هنگام استفاده از دستگاه‌های موبایل نگرانی‌های مشابهی دارند و ۴۳٪ هنگام کار با تبلت. هنگامی که در مورد دستگاه‌هایی که برای برخط شدن از آن استفاده می‌کنند از آن‌ها سوال شد، ۸۹٪ از لپ‌تاپ یا کامپیوتر با سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کردند، ۳۹٪ از گوشی‌های هوشمند اندرویدی، ۲۴٪ از آیفون، ۲۲٪ از تبلت‌های اندرویدی، ۲۰٪ از آی‌پد، ۱۶٪ از کامپیوترهای اپل و ۱۶٪ از گوشی‌های هوشمند ویندوزی استفاده می‌کردند. پاسخ‌دهندگان نگرانی زیاد خود را در رابطه با اهمیت استفاده از نرم‌افزارهای به روز ابراز کرده‌اند و ۷۷٪ گفته‌اند آگاهند که به روز نبودن نرم‌افزارهایشان ممکن است موجب آسیب‌پذیری امنیتی شود.۸۶٪ از آن‌ها گفته‌اند کامپیوترهایشان و ٪۵۹ گفته‌اند موبایل‌هایشان را به طور منظم به‌روزرسانی می‌کنند.

.

نکاتی برای جلوگیری از کلاهبردای‌های اینترنتی:

  • استفاده از یک گذرواژه یکتا و مستقل برای هر کدام از اکانت‌ها، با ترکیبی از حروف و اعداد و کاراکترهای ویژه.
  • اطلاعات مالی و شخصی خود را تنها به سایت‌های مشهوری که می‌دانید قابل اطمینان هستند و صفحاتی که در آدرس‌شان HTTPS دارند بدهید.
  • از انجام امور بانکداری یا خرید از طریق کامپیوترهای اشتراکی یا عمومی و یا از طریق WiFi اشتراکی خودداری کنید.
  • مراقب ایمیل‌های فیشینگی که ادعا می‌کنند از طرف بانک‌ها یا سازمان‌های دیگر هستند باشید.
  • پیوندها یا ضمیمه‌های رایانامه‌های مشکوک را باز نکنید.
  • از به‌روز بودن مرورگر و نرم‌افزارهای‌تان اطمینان حاصل کنید.
  • اگر فرزند دارید، حواستان به مواردی که کلیک می‌کند، باشد. بسیاری از پیشنهادات طوری طراحی شده‌اند که برای بچه‌ها تفریحی به نظر بیایند.
  • مراقب پیشنهاداتی که به نظر می‌آید بیش از حد واقعی خوب باشند، باشید- هر چند ممکن است واقعی باشند.
  • وضعیت حساب بانکی و کارت‌های اعتباری‌تان را مرتب بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ انتقال پولی بدون اطلاع شما انجام نشده است.

 این مصاحبه وب‌محور با عنوان سبک زندگی دیجیتال ۲۰۱۳ از شش هزار مشترک پهنای باند در رده سنی ۲۰-۶۰ از ۱۵ کشور آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، هلند، بلژیک، سوئد، فنلاند، لهستان، ایالات متحده آمریکا، برزیل، شیلی ، کلمبیا، استرالیا و مالزی انجام شده است. تحقیقی که توسط GFK انجام شده، و در آپریل ۲۰۱۳ به پایان رسیده است.

منبع: اخبار امنیتی فناوری اطلاعات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.