راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارائه‌دهندگان رمزارز بازی مرکب، سرمایه‌گذاران را بازی دادند / ماجرای یک کلاهبرداری چند میلیون دلاری

بر اساس گزارش‌های وب‌سایت گیزمودو، کلاهبرداران که همان طراحان و توسعه‌دهندگان توکن اسکوئید بوده‌اند، در این پروژه حدوداً ۳.۳۸ میلیون دلار به دست آورده‌اند.

نسیم بنایی / همان اندازه که سریال «بازی مرکب» جنجالی و خبرساز شد، رمزارزی که به اسم آن روانه بازار ارزهای دیجیتالی شده بود هم حسابی جنجال به پا کرد. ما پیش‌تر در راه پرداخت در گزارشی، توضیحاتی درباره این رمزارز و شرایط پرریسک آن داده بودیم.

این ارز یک‌شبه راه صدساله را طی کرد. رشد عجیب و سریع آن، توجه همه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار رمزارز را به خود جلب کرده بود. خیلی‌ها هشدار می‌دادند که شرایط این ارز قابل اعتماد نیست.

حالا مشخص شده که این توکن دیجیتالی، صرفاً کلاهبرداری بوده و به همین خاطر تمام ارزش آن از دست رفته ‌است. رشد قیمت توکن اسکوئید بیش از هزار درصد بود و همین موضوع باعث شک و تردید تحلیلگران در بازار رمزارز ‌شد.


راگ پول با چاشنی بازی


از آنجا که استقبال از این ارز، زیاد بود، خیلی‌ها نسبت به وضعیت آن هشدار دادند. خبرگزاری بی‌بی‌سی بریتانیا پیش‌تر در گزارشی گفته بود کسانی‌ که در ماجرای این رمزارز شرکت می‌کنند، اجازه فروش توکن‌های خریداری‌شده به دیگران را ندارند و همین امر باعث شد این فعالیت مشکوک به نظر برسد.

حالا مشخص شده که کل ماجرا کلاهبرداری بوده ‌است. سرمایه‌گذاران بازار رمزارز به این ترفند از کلاهبرداری، «راگ پول» (Rug Pull) می‌گویند. اما راگ پول دقیقاً به چه معناست؟

وقتی توسعه‌دهنده یا ارائه‌دهنده یک توکن دیجیتالی، خریداران را دور خود جمع کرده و پس از انباشت پول، ناگهان پروژه و فعالیت تجاری را متوقف می‌کند، مرتکب کلاهبرداری از نوع راگ پول شده ‌است. یعنی او پول‌ها را به جیب زده و فرار کرده ‌است.


کلاهبرداران چقدر به جیب زدند؟


کلاهبرداران پول خریداران توکن دیجیتالی اسکوئید را برداشته و فرار کرده‌اند، اما در این ماجرا، چقدر عاید این کلاهبرداران شده‌ است؟

بر اساس گزارش‌های وب‌سایت گیزمودو، کلاهبرداران که همان طراحان و توسعه‌دهندگان توکن اسکوئید بوده‌اند، در این پروژه حدوداً ۳.۳۸ میلیون دلار به دست آورده‌اند.

رمزارز اسکوئید در حقیقت توکنی بود که کاربران برای بازی و کسب بیشتر توکن، خریداری می‌کردند. آنها قرار بود چند وقت دیگر در بازی آنلاینی که مشابه فیلم بازی مرکب بود، شرکت کنند. به این ترتیب بعداً می‌توانستند این توکن‌ها را با دیگر رمزارزها یا حتی ارز ملی معاوضه کنند.


اسکوئید از کجا به کجا رسید؟


سه‌شنبه هفته گذشته، اسکوئید به قیمت یک سِنت معامله می‌شد، اما در فاصله کمتر از یک هفته قیمت آن به بالای ۲۸۵۶ دلار رسید.

حالا بر اساس داده‌های موجود در کوین‌مارکت‌کپ، ارزش این رمزارز ۹۹.۹۹ درصد سقوط کرده ‌است.

تحلیلگران بازار رمزارز از همان ابتدا، از طریق شواهدی هشدار داده ‌بودند که این رمزارز احتمالاً کلاهبرداری (Scam) است. اصلی‌ترین دلیل هم این بود که وقتی افراد این توکن را خریداری می‌کردند، نمی‌توانستند آن را به فرد دیگری بفروشند.

برخی دیگر از منتقدان می‌گفتند سایتی که برای این پروژه راه‌اندازی شده، مملو از اشتباهات و غلط‌های تایپی و دستوری است. البته حالا دیگر خبری از این وب‌سایت در دنیای آنلاین نیست و تمامی حساب‌های کاربری موجود در آن که توکن‌ها را ارائه می‌کرد، ناپدید شده‌اند. آدرس این سایت SquidGame.cash بود.

یکی دیگر از نشانه‌های کلاهبرداری این بود که توسعه‌دهندگان این رمزارز ادعا می‌کردند شرکت‌های نتفلیکس (که ارائه‌دهنده سریال بازی مرکب است) و همچنین مایکروسافت در راه‌اندازی این رمزارز و اجرای این ایده با آنها مشارکت داشته‌اند، در حالی‌ که در وب‌سایت آنها، هیچ سند و مدرکی مبنی بر این موضوع دیده نمی‌شد. به‌علاوه، نتفلیکس هم اعلام کرده بود که هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارد.


کلاهبرداری با هدف سرمایه‌گذاران کم‌تجربه


کارشناسان می‌گویند این کلاهبرداری به‌خوبی نشان داد که بازار رمزارزها تا چه اندازه مستعد اقدامات مجرمانه و شیادی است.

«اسوار پراساد»، اقتصاددان دانشگاه کورنل می‌گوید: «این یکی از طرح‌های کلاهبرداری است که کم‌تجربه‌ترین سرمایه‌گذاران خرد به آن تمایل پیدا می‌کنند.» به گفته پراساد، از آنجا که قوانین شفافی در رابطه با رمزارزها وجود ندارد، سرمایه‌گذاران در این زمینه باید کاملاً آگاهانه اقدام به خرید کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴۰ هزار نفر، توکن‌های اسکوئید را در دست دارند، توکن‌هایی که حالا هیچ ارزشی ندارد و صرفاً برای آنها به درسی در حوزه رمزارز تبدیل شده‌ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.