راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رمزارز بازی مرکب بازار رمزارزها را تکان داد / هر آنچه باید از رمزارز جدید سریال محبوب کره‌ای بدانید

بازی مرکب به محبوب‌ترین سریال این روزها تبدیل شده و حالا سروکله رمزارزی از دل این سریال کره‌ای پیدا شده که توانسته در عرض یک هفته رشد 90 هزار درصدی را تجربه کند. ماجرای رمزارز بازی مرکب چیست؟

نسیم بنایی / اهالی فیلم و سریال این روزها نام یکی از سریال‌های نتفلیکس را زیاد شنیده‌اند و به زبان آورده‌اند: «بازی مرکب» (Squid Game)، سریال کره‌ای که توانسته مخاطبان زیادی را پای جعبه جادویی بنشاند. محبوبیت این سریال تقریباً یک‌شبه بود و بسیاری از رسانه‌ها را بر آن داشت که دلیل جذابیت این سریال را تحلیل کنند. حالا اتفاقی دیگر افتاده که بیش از محبوبیت این سریال، توجهات را به خود مشغول می‌کند و آن هم رمزارزی است که از دل این سریال بیرون آمده و در عرض کمتر از یک هفته رشد 90 هزار درصدی را تجربه کرده‌ است.

رمزارز «بازی مرکب» به‌صورت غیررسمی طی یک هفته گذشته در بازار رمزارزها پدیدار شده و همانند مینی‌سریالش به محبوبیت زیادی (این بار در میان سرمایه‌گذاران بازار رمزارز)، دست پیدا کرده‌ است. در این سریال کره‌ای، افراد بزرگسال درگیر بازی‌هایی ساده و گاه کودکانه می‌شوند که باخت به معنای از دست رفتن جان‌شان است. حالا سرمایه‌گذاران روی رمزارزی جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌تواند حکم همان بازی را برایشان داشته باشد و باخت در آن به معنای از دست رفتن سرمایه‌شان باشد.

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی و همچنین مجله فورچون، رمزارز بازی مرکب به‌سرعت در حال افزایش ارزش است. قیمت هر رمزارزِ بازی مرکب که در بازار با عنوان اسکوئید (SQUID) شناخته می‌شود، حدود 10.9 دلار است. بررسی‌های «راه پرداخت» نشان می‌دهد این رقم در روز 30 اکتبر (8 آبان) به 13.71 دلار رسیده‌ است. وضعیت این رمزارز را اینجا ببینید.


اسکوئید چیست؟


بیستم اکتبر بود که رمزارز مرکب به‌صورت غیررسمی وارد بازار رمزارزها شد و در عرض یک ثانیه همه توکن‌ها به فروش رفت. بر اساس گزارش آی‌نیوز، هر اسکوئید در حقیقت توکنی (Token) است که افراد باید خریداری کنند تا مجوز ورود به بازی‌های آنلاین را به دست آورند. کسانی‌ که در بازی برنده می‌شوند، توکن‌های بیشتری کسب می‌کنند.

توکن‌هایی که در ازای بازی به دست می‌آیند با دیگر رمزارزها و همچنین با پول فیات قابل معاوضه هستند. البته برخی کاربران گفته‌اند که تبدیل اسکوئیدها به پول نقد برایشان کار ساده‌ای نبوده و مشکلات و دردسرهایی داشته‌ است.


بازی این رمزارز چگونه است؟


همان‌طور که گفته شد، ایده این رمزارز، وامدار سریال بازی مرکب است. قواعد بازی آنلاین هم مشابه قوانین بازی در سریال خواهد بود. رقبا باید شش بازی کودکانه را انجام دهند و برنده نهایی به مبلغی دست پیدا خواهد کرد که زندگی‌اش را متحول می‌کند. در سریال، کسی که می‌بازد، جانش را هم از دست خواهد داد، اما خوشبختانه در بازی آنلاین خبری از کشته و زخمی‌شدن نیست. اما چیزی که در این بازی آنلاین از دست می‌رود، سرمایه است.

طبق این بازی آنلاین هرچه افراد بیشتری در این مسابقه آنلاین شرکت کنند و هرچه توکن‌های بیشتری خریداری شود، جایزه نهایی برای برندگان هم بیشتر خواهد بود. توسعه‌دهندگان این بازی، 10 درصد از مبلغ نهایی در مرحله برد را برای خودشان برمی‌دارند و 90 درصد مابقی میان برندگان توزیع خواهد شد.

برای بازی اول هر نفر باید 456 اسکوئید داشته باشد که مشابه تعدادی است که در سریال هم شرکت‌کنندگان باید از آن برخوردار باشند. بازی قرار است در ماه نوامبر انجام شود. برای جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.


آیا می‌توان روی این رمزارز سرمایه‌گذاری کرد؟


اصولاً مردم می‌توانند رمزارزها را خریداری کنند و قانون به‌ندرت آنها را محدود می‌کند. همه رمزارزها با ریسک‌هایی همراه هستند و رمزارز بازی مرکب هم بدون ریسک نیست.

تحلیلگران در سایت سی‌ان‌بی‌سی می‌گویند اقبال ناگهانی به این رمزارز می‌تواند زنگ هشدار را به صدا درآورد. وضعیت رمزارزها همیشه پرنوسان است و این رمزارز جدید هم همین وضعیت را دارد. به این ترتیب کسانی‌ که روی این رمزارز سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید خودشان را برای دست دادن سرمایه‌شان هم آماده کنند. نکته دیگر اینکه خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی به شرکت نتفلیکس نامه زده تا وضعیت این ارز را از آنها پیگیری کند، اما نتفلیکس پاسخ داده که اصلاً با توسعه‌دهندگان این ارز رابطه‌ای ندارد و آن را تأیید نمی‌کند.

به هر حال، همان‌طور که ارزش این ارز طی روزهای گذشته مدام افزایش پیدا کرده، ریسک‌های آن هم افزایش یافته و به همین خاطر سرمایه‌گذاران باید حواس‌شان را بیشتر جمع کنند تا سرمایه خود را از دست ندهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.