راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افشاگری در فایل صوتی منتسب به کارکنان سازمان بورس / روابط عمومی سازمان بورس تکذیب کرد

اخیراً یک فایل صوتی منتسب به کارکنان سازمان بورس خطاب به سهام‌داران بورس ایران در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. در این فایل صوتی آمده است: «ریزش‌های اخیر بورس کاملاً برنامه‌ریزی‌شده هستند و به وسیله معاملات الگوریتمی صورت می‌گیرند.»

مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار نیز طی اطلاعیه‌ای انتساب صوت مزبور به هر یک از کارکنان این سازمان را رد کرد و محتوای این فایل را خلاف واقع دانست.

به گزارش راه پرداخت، در فایل صوتی منتسب به کارکنان سازمان بورس که اخیراً در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، فردی ناشناس، سازمان بورس را به برنامه‌ریزی سقوط ارزش سهام با استفاده از صندوق‌های بزرگ و کوچک به وسیله معاملات الگوریتمی و هدایت به‌عمد سهام‌داران به سمت صف‌های فروش متهم و دلیل چنین اقدامی را این‌گونه عنوان کرده است: «دولت جدید به‌دلیل اهمال‌کاری دولت قبلی و فروش اوراق سنگینی که در اواخر دولت قبل اتفاق افتاد، نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته‌شده دارد که باید اینها را تأمین مالی کند. دولت با استفاده از این حربه و با دستور به سازمان بورس، سهام‌داران را به صف فروش هدایت می‌کند تا به‌دلیل تشنجی مصنوعی که معاملات الگوریتمی در بازار ایجاد می‌کنند، سهام‌داران سهام‌شان را با قیمت کم و زیان بالا بفروشند و باقی‌مانده پول خود را به بانک‌ها بسپارند. از طرفی دولت اوراق خود را به همان بانک‌ها به‌صورت دستوری می‌فروشد؛ یعنی در واقع سهام‌داران با این حربه پول خود را دودستی تقدیم دولت می‌کنند.»

در ادامه این فایل صوتی آمده است: «حواشی اخیر بورس تهران از کشف ماینر غیرمجاز تا پلمب‌شدن درب پارکینگ مدیران به علت بدهی، برای گمراه‌کردن سهام‌داران بوده تا بتوانند دلیل ریزش‌های اخیر را به این حواشی نسبت دهند. با اینکه قیمت محصولات شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس عرضه می‌شود، هر روز در حال افزایش است، سهام این شرکت‌ها در بورس بدون هیچ منطقی سقوط می‌کند؛ بنابراین ریزش‌های اخیر دستوری بوده و هیچ دلیل منطقی دیگری ندارد.»

در انتهای این فایل صوتی گفته می‌شود: «یک روز خواهید دید که بازار رنگ عوض کرده و سبز می‌شود و سهام‌داران مجبور می‌شوند همان سهامی را که در گذشته با قیمت‌های بسیار پایین فروختند، با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند.»


سازمان بورس: انتساب فایل صوتی مزبور به کارکنان سازمان بورس کذب و محتویات آن خلاف واقع است


در پی انتشار فایل صوتی مزبور، مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار یک بیانیه توضیح داد: «بدین وسیله به اطلاع عموم مردم و سهام‌داران بازار سرمایه می‌رساند انتساب این فایل صوتی به هر یک از کارکنان این سازمان کذب است و منتشرکنندگان با این ترفند تلاش کرده‌اند به سخنان عنوان‌شده در این فایل جامه حقیقت بپوشانند. این در حالی است که تحلیل ارائه‌شده نیز حاوی اتهامات بی‌اساس است.»

در ادامه اطلاعیه سازمان بورس آمده است: «به اطلاع می‌رساند سازمان بورس و اوراق بهادار به مسؤولیت خود در قبال سهام‌داران پایبند است و در حدود اختیارات خود پیگیر بهبود شرایط در بازار سرمایه است. از جمله اقدامات اخیر این سازمان می‌توان به دیپلماسی فعال در مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف، تأکید بر اهمیت شفاف‌شدن روابط مالی دولت با پالایشگاه‌ها، جلسات با مدیران ارشد صنایع و پیگیری موانع و مشکلات برای شکوفایی بیشتر بازار سرمایه اشاره کرد.»

2 دیدگاه
  1. سام می‌گوید

    اینا ک تکذیب میکنن این فایل صوتی رو اما مطمین باشید کل کساییکه تو این کار دست داشتن سزای کارشونو تو این دنیا میبینن مطمیین باشن . نون مفت از گلوی کسی پایین نرفته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.