راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی شد

علی رمضانیان / محمدرضا فرزین که آخرین سمتش مدیرعاملی بانک کارآفرین بوده و با حکم وزیر اقتصاد مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک ایران شده، در کارنامه خود معاونت وزارت اقتصاد، مدیرعاملی صندوق توسعه ملی و دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم را دارد. علاوه بر اینها، نام او در فهرست وزرای احتمالی اقتصاد در دولت سیزدهم نیز قرار داشت.

بر اساس این گزارش محمدرضا فرزین عضو جدید هیئت‌مدیره بانک ملی ایران دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی بوده و در سوابق شغلی وی مسئولیت‌هایی چون معاونت امور اقتصادی وزیر اقتصاد، مدیرعاملی صندوق توسعه ملی و مدیرعاملی بانک کارآفرین دیده می‌شود.


محمدرضا فرزین مدیر ارشد دولت‌های اصولگرا


محمدرضا فرزین در دولت‌های اصولگرا سمت‌های مهم‌تری نسبت به دولت‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب داشته است. او در زمان دولت احمدی‌نژاد معاون وزیر اقتصاد و همچنین دارای مشاغلی چون دبیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها و مدیرعامل صندوق توسعه ملی شد، اما در دولت روحانی بالاترین شغلی که به وی اعطا شد، مدیرعاملی یک بانک کوچک بود.

و حالا بار دیگر در دولت اصولگرای سیزدهم، او مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک دولتی ایران شده که در واقع به جیب دولت معروف شده است.

محمدرضا فرزین مدرک دیپلم خود را در رشته ریاضی در کاشان اخذ کرد و در رشته اقتصاد نظری در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل شد و لیسانس خود را در سال 1368 دریافت کرد.

فرزین پس‌ از آن در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد گرایش اقتصادسنجی به تحصیل ادامه داد و سال 1372 این رشته را به پایان برد.

محمدرضا فرزین همچنین در دانشگاه علامه طباطبایی ادامه تحصیل داد و در سال 1379 مدرک دکترای خود را در رشته اقتصاد، گرایش بخش عمومی و تجارت بین‌الملل از این دانشگاه دریافت کرد. رتبه علمی فرزین در دانشگاه، استادیار پایه 4 است.

محمدرضا فرزین که در وزارت اقتصاد به‌عنوان معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کرد، خرداد سال 1391 از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان مدیرعامل صندوق توسعه ملی انتخاب شد.

برخی از فعالیت‌های اجرایی محمدرضا فرزین عبارت‌اند از: مدیرکل برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان، دبیر ستاد برنامه 20ساله بنیاد مستضعفان و جانبازان، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی شرکت بین‌المللی هتل‌های آزادی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی، عضو هیئت‌مدیره شرکت بین‌المللی هتل‌های آزادی، عضو هیئت‌مدیره شرکت سیروسفر افق، دبیرکل برنامه‌ریزی و توسعه وزارت بازرگانی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه حسابداری و مدیریت علامه طباطبایی، عضو شورای برنامه‌ریزی اصناف وزارت بازرگانی، عضو شورای برنامه‌ریزی تأمین و توزیع وزارت بازرگانی، عضو شورای برنامه‌ریزی پژوهش وزارت بازرگانی، مشاور برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت سایپایدک، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی وزارت بازرگانی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت «شماره‌گذاری خدمات و کالا» وابسته به سازمان بازرگانی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت «خدمات انفورماتیک راهبر» وابسته به وزارت بازرگانی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت «آموزش، مشاوره و تحقیقات گردشگری و هتلداری» وابسته به سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت کارگزاری ملی ایران، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل صندوق توسعه ملی.


اقدامات تأثیرگذار فرزین در بانک کارآفرین


در زمان مدیریت فرزین بر بانک کارآفرین، سود بانک شش‌برابر شد. در زمان او سیستم‌های امنیتی، تطبیق‌پذیری، ارائه خدمت به مشتریان، تنوع خدمات، فناوری‌های ارائه خدمت، نظارت و کنترل حساب همگی با هم رشد کردند.

همچنین اواخر سال 1399 اقدام به ری‌برندینگ بانک کارآفرین کرده و این بانک را ارتقا داد. به گفته خود او که در گفت‌وگو با عصرتراکنش در تیر 1400 انجام شد؛ بانک کارآفرین اولین بانک خصوصی بود که وارد بورس شد، با این‌ حال از زمان تأسیس بانک کارآفرین، روی هویت‌سازی و معرفی بانک به مردم تلاش زیادی صورت نگرفته بود که او دست به این اقدام زد.

او در مصاحبه خود گفته بود: «بانک کارآفرین یک لوگو داشت که به نظر من بسیار قدیمی بود و رسالت بانک را به مخاطب نشان نمی‌داد. امروزه کسب‌وکارها دائماً بازتعریف می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای جدید باشند و هویت‌های نوینی را شکل دهند. اینجا بود که ما هم نیاز به ری‌برندینگ و تغییر هویت بصری بانک کارآفرین را احساس کردیم که در نهایت توسط یک تیم حرفه‌ای انجام شد.»


انضباط مالی مثال‌زدنی و مفید برای بانک ملی


از خصیصه‌های شاخص او که در بانک کارآفرین نیز به‌روشنی نمایان شده، انضباط مالی است که او همواره بانی آن بوده و بانک کارآفرین نیز آن را ایجاد کرده و این مسئله می‌تواند برای بانک ملی به‌دلیل مشکلاتی که دارد، بسیار مفید باشد.

او در این زمینه نیز گفته بود: «من هر روز صبح تمام شاخص‌های کلیدی بانک را چک می‌کنم؛ هر جا مشکلی ببینم همان موقع پیگیری می‌کنم، جلسه می‌گذاریم و دلایل را بررسی می‌کنیم و اگر به سیاست‌گذاری یا ارزیابی جدیدی نیاز باشد، سریعاً آن را انجام می‌دهیم. تمام این موارد را گفتم که بگویم تمام‌ کارهای بانک کارآفرین کاملاً مبتنی بر برنامه و اهداف کمّی و کیفی مشخصی پیش می‌روند و این برنامه هرروزه من برای ایجاد نظم و انضباط و جلوگیری از هرگونه مشکل است.»

یکی از اقدامات مثبت او جذب منابع، اعطای تسهیلات و کاهش NPL بوده که بانک کارآفرین در این حوزه یکی از بانک‌های موفق بوده است. NPL یا Non-Performance Loan به معنای «میزان اعتبارات غیرجاری» است، یعنی اعتباراتی که معوق شده یا سررسیدشان رسیده است. او به راه پرداخت گفته بود: «طبق برنامه‌ریزی توانستیم این رقم را در پایان سال گذشته به ۴.۵ درصد برسانیم. اکنون یکی از مشکلات نظام بانکی مربوط به همین عدد است و ۴.۵ درصد یکی از کمترین ارقام در نظام بانکی است و فقط یک بانک دیگر را می‌شناسیم که عدد پایین‌تری داشته باشد، ولی سابقه آن بانک کم است. بانکی که دارای سابقه زیاد باشد، احتمال افزایش NPL در آن وجود دارد. میانگین این عدد در نظام بانکی کشور حدود ۱۲ درصد است که در یک بازه زمانی بانک کارآفرین در این شاخص به عدد ۲۵ هم رسیده بود، ولی با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توانستیم آن را به ۴.۵ درصد برسانیم.»

2 دیدگاه
  1. حامد می‌گوید

    به سلامتی

  2. Omid می‌گوید

    کسی که نمی تونه ریاست کنه باید برداشته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.