راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل تضمین‌گستر فن‌آوا در گفت‌وگو با راه پرداخت / تمرکز تگفا بر بومی‌سازی کامل تولیدات است

حسین شکراله، مدیرعامل شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا درباره فعالیت‌های اصلی شرکت می‌گوید: «زمینه اصلی فعالیت شرکت که اساساً شرکت بر پایه آن شکل گرفته، تعمیر دستگاه‌‌های کارت‌خوان فروشگاهی در انواع مدل‌های ثابت و سیار است.»

ریحانه سادات هاشمی / هلدینگ «فن‌آوا» در زمره‌ نام‌آشناترین هلدینگ‌های صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور قرار دارد. این گروه را می‌توان یکی از جامع‌ترین هلدینگ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست، در سال ۱۳۸۱ تأسیس شد و در حال حاضر در چهار حوزه کسب‌وکاری مشغول است. این گروه‌ها عبارت‌اند از: ارتباطات، فنی و مهندسی، نرم‌افزار و پرداخت الکترونیک. هلدینگ فن‌آوا شامل چند شرکت است که همگی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند. شرکت «تضمین‌گستر فن‌آوا» یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ فن‌آوا کمتر از دو سال است که در مأموریت جدید خود مشغول به فعالیت است.

شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا در حال حاضر در زمینه تولید، تأمین، تعمیر و پشتیبانی تجهیزات حوزه ICT و با تمرکز بر حوزه پرداخت الکترونیک فعالیت می‌کند. شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا تحت نام تجاری «تگفا» محصولات و خدمات خود را ارائه می‌دهد. حسین شکراله، مدیرعامل شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا درباره فعالیت‌های اصلی شرکت می‌گوید: «زمینه اصلی فعالیت شرکت که اساساً شرکت بر پایه آن شکل گرفته، تعمیر دستگاه‌‌های کارت‌خوان فروشگاهی در انواع مدل‌های ثابت و سیار است.»

او در ادامه گفت: «با شروع کار شرکت در حوزه تعمیرات، بستر بسیار خوبی برای تعمیر تجهیزات پرداخت الکترونیک در شرکت شکل گرفت. نیروهایی که در شرکت در بخش تعمیرات مشغول به کار هستند، نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و متخصص هستند. این شرکت توانسته‌ تقریباً از تمام شرکت‌های تعمیراتی بزرگ کشور، جذب نیرو کند و مجموعه‌ای منسجم با استفاده از توان و ظرفیت تمام شرکت‌های تعمیراتی کشور را در کنار هم جمع کرده است. این باعث شده در مجموعه تگفا، امکان تعمیر بیش از 20 مدل انواع دستگاه کارت‌خوان فراهم باشد. مدیرعامل تضمین‌گستر فن‌آوا معتقد است این شرکت جای خودش را در بازار تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان به‌خوبی باز کرده است: «ما از این به بعد یکی از شرکت‌های بزرگ و مهم کشور در زمینه تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان به حساب می‌آییم. تنوع و تعدد تعمیرات دستگاه‌‌های کارت‌خوان در داخل مجموعه این نکته را تأیید می‌کند. خدمات ما از سطح ابتدایی شامل جنرال سرویس دستگاه‌ها شروع می‌شود و تا سطوح تخصصی‌تری مثل تعمیر بورد و قطعات اصلی این دستگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند.»

ضریب موفقیت تعمیرات شرکت هم بسیار بالاست. از مجموع دستگاه‌هایی که برای تعمیر به شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا تحویل داده می‌شود، امکان تعمیر حدود ۹۵ درصد از آنها در شرکت وجود دارد.

شرکت تضمین‌گستر در راستای پاسخ‌دهی به حجم و تنوع بیشتری از مشتریان و دستگاه‌ها و به‌منظور ارتقای توان تعمیراتی اقدام به راه‌اندازی سامانه نرم‌افزار مدیریت تعمیرات به‌صورت بومی‌سازی و مطابق با فرایندهای داخلی خود کرده است.

شکراله ضمن معرفی این سامانه می‌گوید: «با استفاده از این سامانه و بر اساس شماره سریال هر دستگاه، می‌توانیم بدانیم دستگاه در چه مرحله‌ای از تعمیر است؛ کدام قطعات آن تعویض و کدام قطعاتش تعمیر شده و چه زمانی آماده تحویل می‌شود. مشتریان هم بر اساس دسترسی‌هایی که در این سامانه برایشان تعریف شده، می‌توانند بدانند دستگاه‌شان در چه مرحله‌ای از تعمیر است و آیا آماده ارسال هست یا خیر. این سامانه در حقیقت مزیت رقابتی ما در مقایسه با سایر شرکت‌های تعمیر دستگاه‌های پرداخت الکترونیک است.»

گفتنی است تمام دستگاه‌های کارت‌خوان بعد از تعمیر شست‌وشو می‌شوند و آلودگی‌های موجود در آنها از بین می‌رود و روی صفحه ال‌سی‌دی آنها گارد نصب می‌شود و در نهایت دستگاه‌ها با گارانتی شش‌ماهه تعمیرات به مشتری تحویل داده می‌شود.

در راستای گسترش ظرفیت تعمیراتی مجموعه، واحد تعمیرات ماشین‌های اداری هم در شرکت تگفا راه‌اندازی شده است. انواع دستگاه‌های پرینتر، کپی و فکس، هم در زمینه تأمین قطعات و شارژ کارتریج و هم بابت تعمیرات تخصصی بورد و بخش‌های دیگر دستگاه به تگفا فرستاده و تعمیر می‌شوند.


تولیدات تگفا


به گفته شکراله، شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا (برند تگفا) در کنار فعالیت‌های تعمیراتی، تولید محصولات جانبی دستگاه‌های پرداخت الکترونیک را هم در دستور کار قرار داده است: «تولید اولیه ما، رول کاغذ حرارتی بود که یکی از محصولات پرمصرف حوزه پرداخت الکترونیک است و تقریباً تمام کسب‌وکارها مصرف‌کننده آن هستند. خط تولید رول کاغذ حرارتی حدود یک سال است که در شرکت راه‌اندازی شده است. رول کاغذ حرارتی در متراژهای مختلف برای دستگاه‌های کارت‌خوان ثابت و سیار، صندوق‌های فروشگاهی و دستگاه‌های ATM تولید می‌شود. امکان سفارشی‌سازی رول‌های کاغذ هم در مجموعه وجود دارد. چاپ و نوشته‌های پشت رول هم بر حسب سفارش مشتری طراحی می‌شود.»

به‌دنبال افزایش فعالیت‌های تولیدی در شرکت تگفا، خط تولید آداپتورها و انواع منابع تغذیه سوئیچینگ در مجموعه تگفا راه‌اندازی شده است. شکراله درباره این آداپتورها می‌گوید: «آداپتورهای ما بومی‌سازی شده و به‌صورت صد درصد در داخل مجموعه تولید می‌شود. این آداپتورها در ولتاژها و آمپرهای مختلف و برای انواع دستگاه‌های کارت‌خوان و دستگاه‌های دیگر مثل دوربین‌های مداربسته و مودم تولید می‌شود. این خط تولید در سال جاری به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر ظرفیت تولید 6 الی 10 ‌هزار دستگاه در سال (بر حسب تعداد سفارش) در شرکت وجود دارد.»

حسین شکراله، مدیرعامل شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا

آداپتورهای شرکت تگفا شش ماه گارانتی تعویض دارد و با استفاده از سامانه مدیریت تولید، امکان ردیابی محصول به‌صورت کامل امکان‌پذیر است.

شکراله می‌گوید که شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا (برند تگفا) همواره به‌دنبال ارتقای کیفی محصولات تولیدی‌اش و کسب گواهینامه‌های کیفی هم هست و گواهینامه کیفیت محصول را از سازمان استاندارد دریافت کرده‌ است: «کیفیت آداپتورهای‌ تولیدی شرکت از جهات مختلف شامل بررسی ولتاژ و آمپراژ خروجی، دمای حین کار آداپتور، فیلترهای ورودی و خروجی آن و سایر المان‌هایی که یک آداپتور استاندارد باید داشته باشد که به دستگاه‌های کارت‌خوان و سایر دستگاه‌ها آسیبی وارد نکند، تأیید شده است. ما در این زمینه‌ها از سازمان استاندارد، گواهینامه کیفیت محصول دریافت کردیم و آداپتورهایمان را با خیال راحت در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم. من در بین شرکت‌های داخلی، شرکتی را سراغ ندارم که در زمینه تولید آداپتور، گواهینامه سازمان استاندارد را دریافت کرده باشد.»

در کنار خط تولید کاغذ حرارتی و آداپتور، مدتی پیش ایده راه‌اندازی خط تولید باتری دستگاه‌های کارت‌خوان هم در شرکت تگفا مطرح شد. شکراله در این‌باره توضیح می‌دهد: «باتری اکسترنال دستگاه‌های کارت‌خوان از محصولات پرمصرف حوزه پرداخت الکترونیک است. مطالعات مربوط به تولید این باتری‌ها از ابتدای امسال شروع شد و در حال حاضر شش مدل باتری در مجموعه تگفا تولید می‌شود.»

سلول‌های این باتری‌ها که از بهترین سلول‌های موجود در کشور هستند، از بازار خریداری می‌شوند و طراحی بورد و مونتاژ در مجموعه تگفا انجام می‌شود.

به گفته مدیرعامل تضمین‌گستر فن‌آوا، خدمت دیگری هم در زمینه تهیه باتری برای مشتریان تگفا فراهم شده است: «برای اینکه بتوانیم خدمات بیشتری به شرکت‌ها در حوزه پرداخت ارائه بدهیم تا بتوانند هزینه تأمین باتری را کاهش بدهند، امکان بسته‌بندی مجدد (repack) باتری هم در مجموعه راه‌اندازی شده است. اگر سلول‌های یک باتری قابلیت شارژگیری را از دست داده باشند، ما در صورت سالم‌بودن بورد باتری، سلول‌های این باتری‌ها را با سلول‌های جدید جایگزین می‌کنیم. با این کار، شرکت‌ها هزینه کمتری پرداخت می‌کنند، چون در حقیقت به ‌جای خرید باتری جدید، باتری فعلی با هزینه کمتری تعمیر شده است.»

راه‌اندازی خط تولید محصولات دیگر، از جمله دستگاه‌های کارت‌خوان سیار و اندرویدی هم در تگفا در حال بررسی است. پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده خط تولید دستگاه کارت‌خوان در مجموعه تگفا به بهره‌برداری برسد. بدین منظور مدیران هلدینگ فن‌آوا در حال رایزنی با یک برند معتبر چینی در زمینه تولید این دستگاه‌ها و تلاش برای راه‌اندازی خط تولید آن در شرکت هستند. شکراله می‌گوید که تلاش‌ شرکت برای انتقال دانش و بومی‌سازی تولید دستگاه‌های کارت‌خوان است: «قرار است قطعات تولیدی را از خارج از کشور وارد کنیم و محصول را مونتاژ کنیم. امیدواریم به مرور زمان بتوانیم عمق داخلی‌سازی قطعات را افزایش دهیم تا بتوانیم در آینده دستگاه کارت‌خوانی را که حدود 80 درصد قطعات آن تولید داخل است، وارد بازار کنیم.»


تولید محصولات کاملاً ایرانی با وجود موانع و سودآوری کمتر


به گفته شکراله در حال حاضر امکان تولید دستگاه کارت‌خوان کاملاً ایرانی به خاطر مشکلی که بر سر راه دریافت گواهینامهPCI وجود دارد، امکان‌پذیر نیست: «اکثر شرکت‌های بزرگی که در حال حاضر به تولید دستگاه‌ کارت‌خوان مشغول‌اند، به ‌خاطر عدم توفیق در اخذ مجوزهای امنیتی و گواهینامه PCI که مورد قبول شرکت شاپرک است، نمایندگی رسمی یک برند معتبر چینی بوده و خودشان تولیدکننده صددرصد قطعات دستگاه کارت‌خوان نیستند. ما هم ان‌شا‌ءالله در آینده قصد داریم بتوانیم تا جایی که ممکن است، قطعات و فناوری ساخت دستگاه کارت‌خوان را بومی‌سازی کنیم.»

شرکت تضمین‌گستر فن‌آوا (برند تگفا) قصد دارد قاب، قطعات پلاستیکی، پرینتر و سایر اجزای دستگاه‌های کارت‌خوان را از طریق انتقال دانش و فناوری در داخل کشور تولید کند. چشم‌انداز تگفا این است که به تولید ۲۴۰ هزار دستگاه کارت‌خوان در سال برسد.

شکراله می‌گوید: «هنوز در ابتدای راه هستیم، ولی با توجه به ظرفیت‌های فنی و تخصصی که در شرکت وجود دارد و تجارب خوبی که با تولید محصولات جانبی دستگاه‌های کارت‌خوان به دست آوردیم، پیش‌بینی می‌کنیم امسال بتوانیم خط تولید را به بهره‌برداری برسانیم و سپس در یک پروسه دو تا سه‌ساله ۲۴۰‌ هزار دستگاه در سال تولید کنیم. محصولات تولیدی ما با برند تگفا که برند تخصصی خودمان است، در بازار عرضه می‌شود.»

شرکت تگفا در آینده بحث تولید مودم را هم در دستور کارش دارد. در حال حاضر واحد تحقیق و توسعه شرکت روی یک نمونه مودم متصل به کارت‌خوان متمرکز است که در مرحله آزمایش‌های نهایی است و اگر در آزمایش‌ها، تأییدهای مثبت از این محصول گرفته شود، وارد بازار خواهد شد. این مودم در حقیقت یک مودم وای‌فای است که به دستگاه کارت‌خوان متصل می‌شود و دستگاه‌های کارت‌خوان ثابت را به دستگاه‌های کارت‌خوان سیار تبدیل می‌کند. تولید مودم‌های خانگی در انواع ADSL، VDSL و TD-LTE، هم برای عرضه به بازار و هم برای مشتریان همکار که شرکت‌های تابعه گروه هستند، در دستور کار شرکت قرار دارد.

در کنار محصولات یادشده، شرکت تگفا محصولات دیگر مرتبط با پرداخت الکترونیک را هم به فراخور نیاز بازار تولید می‌کند. با توجه به قطعی‌های مکرر برق در سال جاری، تولید پاوربانک دستگاه‌های کارت‌خوان در دستور کار واحد تحقیق و توسعه تگفا قرار گرفت و در حال حاضر در مرحله بازاریابی است.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی خطوط تولید و تعمیر در شرکت، از محل درآمد و سودآوری شرکت در بخش‌های دیگر جذب می‌شود. شرکت تگفا برای راه‌اندازی خط تولید مودم و دستگاه کارت‌خوان به جذب سرمایه نیاز دارد که به گفته مدیرعامل، این جذب سرمایه از دو راه انجام می‌شود: «راه اول، افزایش سرمایه توسط سهام‌دار عمده گروه فن‌آواست که قرار است در آینده نزدیک اتفاق بیفتد و طرح افزایش سرمایه به تصویب هیئت‌مدیره رسیده است. راه دوم هم اخذ تسهیلات بانکی است. شرکت تگفا با توجه به اینکه در حال گسترش فعالیت‌های تولیدی است، به‌دنبال اخذ تسهیلات مالی جدید است و این اتفاق هم به‌زودی محقق خواهد شد.»


پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان


هلدینگ فن‌آوا، ارتباط خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت برقرار کرده است. شکراله از همکاری و هم‌افزایی با این شرکت‌ها استقبال می‌کند و می‌گوید: «از استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که محصولاتی در حوزه ICT تولید کرده‌اند و قصد عرضه به بازار دارند، برای بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات‌شان، دعوت به همکاری می‌کنیم. با توجه به فضای تولیدی‌ای که در مجموعه تگفا وجود دارد، می‌شود همکاری مشترک خوبی با این شرکت‌ها تعریف کرد و شرکت تگفا هم از ظرفیت دانشی آنها استفاده خواهد کرد.»

شرکت تگفا در حال حاضر ۵۵ نفر نیروی انسانی دارد و با افزایش راندمان و بهره‌وری نیروی انسانی، این تعداد نیرو، تمام فعالیت‌های شرکت، اعم از فعالیت‌های تولیدی، تعمیراتی و پشتیبانی را انجام می‌دهند. اما با راه‌اندازی خط تولید دستگاه‌های کارت‌خوان و مودم، شرکت به نیروی انسانی بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد و قرار است افراد جدیدی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه و هنرستان، طی یک فرایند جذب، به استخدام شرکت تگفا دربیایند.

دیدگاه مدیران شرکت فن‌آوا بر ایجاد اشتغال حداکثری منطبق است. مثلاً به جای اینکه این شرکت، قطعات آداپتور را مستقیم از خارج از کشور وارد کند و بعد مونتاژ کرده و در بازار به فروش برساند، چند نفر در خط تولید آداپتور مشغول به کار هستند تا قطعات را از ابتدا بسازند. این رویکرد هرچند ممکن است حاشیه سود کمتری برای شرکت به همراه داشته باشد اما باعث می‌شود تعداد نیروهای به ‌کار گرفته‌شده در خطوط تولید بیشتر شده و فرصت شغلی برای تعداد بیشتری فراهم شود. امسال یک واحد تحقیق و توسعه هم در شرکت تگفا ایجاد شده که تمرکزش بر مطالعه و توسعه محصولات تولیدی جدید است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.