راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با دستور بانک مرکزی، سقف کارت اعتباری مرابحه به 200 ميليون تومان رسید

در راستای اصلاح دستورالعمل اجرايی کارت اعتباری توسط بانک مرکزی و باتوجه به لزوم انطباق مقررات ناظر بر کارت اعتباری مرابحه با شرايط و مقتضيات روز و با هدف تسهیل تأمین مالي خانوارها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از اين طريق، سقف اعتبار قابل تخصیص در قالب کارت اعتباری مرابحه به مبلغ دو میلیارد ریال (200 ميليون تومان) افزایش پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک در خصوص افزایش سقف کارت اعتباری مرابحه بخشنامه‌ای را صادر کرده که متن آن به شرح زیر است:

پیرو بخشنامه شماره 116591‏‏.00 مورخ 21 تیر ماه 1400 ابلاغی توسط مديريت کل عمليات پولی و اعتباری بانک مرکزی موضوع مصوبه جلسه مورخ 9‏‏ خرداد ماه 1400 کميسيون اعتباري بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران مبنی بر افزایش سقف اعتبار قابل تخصیص در قالب کارت اعتباری مرابحه به مبلغ دو میلیارد ریال (دويست ميليون تومان)، به استحضار می‌رساند با عنايت به مصوبه یاد شده و نيز باتوجه به لزوم انطباق مقررات ناظر بر کارت اعتباری مرابحه با شرايط و مقتضيات روز و با هدف تسهیل تأمین مالی خانوارها و کسب و کارهای کوچک و متوسط از اين طريق، بازنگری «دستورالعمل اجرايی کارت اعتباری» موضوع بخشنامه شماره 194227‏‏.95 مورخ 18‏.6‏.1395 در دستور کار قرار گرفت و اعمال اصلاحاتی به شرح زير در دستورالعمل مزبور در جلسه مورخ 7‏‏.6‏‏.1400 کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران مورد تأیید واقع شد:

1- اصلاح ماده (12) دستورالعمل:
ماده 12‏‏- مؤسسه اعتباری می‌تواند نسبت به تخصیص اعتبار تا سقف دو میلیارد ریال (2.000.000.000) اقدام کند.
2- اصلاح ماده (13) دستورالعمل:
ماده 13‏‏- مجموع اعتبار قابل تخصيص از سوی مؤسسات اعتباری به هر مشتری در قالب کارت اعتباری، حداکثر دو میلیارد ریال (2.000.000.000) است.
3- اصلاح ماده (20) دستورالعمل و افزایش حداکثر دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی از طریق کارت اعتباری مرابحه از 36 ماه به 60 ماه:
ماده 20‏‏- مهلت بازپرداخت تسهیلات نسیه اقساطی به تشخیص مؤسسه اعتباری، حداقل 12 ماه و حداکثر 60 ماه پس از پایان دوره تنفس تعیین می‌شود.

با توجه به مراتب فوق، ضمن ارسال نسخه اصلاحی «دستورالعمل اجرايی کارت اعتباری»، خواهشمند است دستور فرمايند، مراتب به قيد تسريع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏.96 مورخ 16‏‏.5‏‏. 1396 به تمامی واحدهای ذيربط آن بانک‏‏/ مؤسسه اعتباری غيربانکی ابلاغ و بر حسن اجرای اين دستورالعمل نظارت دقيق به عمل آيد.»

در الگوی کارت اعتباری مرابحه، بانک ناشر پس از اعتبارسنجی مشتری متناسب با اعتبار فرد، کارت اعتباری در اختیارش قرار می‌دهد و طبق قرارداد، دارنده کارت را وکیل در خرید به وسیله کارت برای بانک می‌کند و متعهد می‌شود تا سقف اعتبار، منابع لازم را برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز دارنده کارت بپردازد. زمانی‌که دارنده کارت در جایگاه وکیل بانک به خرید کالا اقدام می‌کند، کارت را در دستگاه پایانه فروش قرار می‌دهد که با این‌کار، بانک ناشر کارت، قیمت کالاها و خدمات را به فروشگاه پذیرنده کارت می‌پردازد و کالا را تملک می‌کند.

بانک ناشر کارت در جایگاه فروشگاه الکترونیکی اعتباری، کالاها و خدمات خریداری‌شده را به دارنده کارت به صورت نسیه در قالب بیع مرابحه برای مدت زمان معین و با نرخ سود مشخص می‌فروشد. در ادامه، دارنده کارت، کالاها و خدمات خریداری شده را تملک می‌کند و از فروشگاه تحویل می‌گیرد. بعد از آن دارنده کارت، بدهکار بانک ناشر خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.