راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون توسعه کسب‌وکار فرابوم خبر داد / رویداد آنلاین بانکداری باز پانزدهم آبان ماه برگزار می‌شود

فرابوم به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه بانکداری‌ باز در ایران است که قصد دارد در آبان ماه رویدادی را با موضوع بانکداری باز برگزار کند. از همین رو گفت‌وگویی با حسین عباسی سرپرست معاونت توسعه کسب‌وکار فرابوم در خصوص اهمیت حوزه بانکداری باز در ایران و جهان و همچنین در خصوص دلایل برگزاری این رویداد در ایران داشتیم. عباسی سال‌هاست در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند و در شرکت‌هایی همچون ایزایران، مبین‌نت، مخابرات و پرداخت الکترونیک سداد حضورداشته است. او از ابتدای تیرماه سال جاری به‌عنوان معاون توسعه کسب‌وکار فرابوم مشغول به فعالیت شده است. او معتقد است که توسعه بانکداری باز در ایران موجب رضایتمندی بیشتر مشتریان از بانک‌ها می‌شود. او معتقد است رویدادی که فرابوم در حال آماده‌سازی‌ مقدمات آن است تجربیات داخلی و خارجی را در خصوص بانکداری باز را گرد هم جمع می‌کند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید

 در حال حاضر رویکرد جهانی نسبت به موضوع بانکداری باز چیست؟

همان‌طور که میدانید بانکداری باز یکی از رویکردهای نوینی است که بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان به‌خوبی از آن استقبال کرده‌اند و بسته به سیاست‌های رگولاتور و رویکرد بانک‌ها، در حال پیشبرد مدل‌های مختلفی از آن هستند. حجم سرمایه‌گذاری زیادی در این خصوص انجام‌شده و بانک‌ها با نگاه بلندمدت، به دنبال به دست آوردن نتایج ملموس در حوزه بانکداری باز هستند. ایجاد یک اکوسیستم از فعالان حوزه بانکی جهت توسعه محصولات و مشارکت در تولید محصولات می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید و نیز افزایش زمان دسترسی به آنها باشد و بانک را از درگیر شدن در کل فرآیند چرخه ارائه محصولات بی‌نیاز می‌کند. به نظر می‌رسد این مفهوم را بانک‌ها درک کرده‌اند و در این مسیر در حال حرکت هستند و بدین شکل نوآوری را برای سازمان خود به ارمغان می‌آورند.

 در ایران چه اقداماتی جدی در بحث بانکداری باز انجام‌شده است و فاصله ما در این زمینه با دنیا چقدر است؟

در ایران نیز خوشبختانه توانسته‌ایم در این زمینه گام‌های ابتدایی را برداریم و بانک‌ها و شرکت‌های فعال در این زمینه توانسته‌اند سرویس‌هایی در حوزه‌های متعدد بانکی ارائه دهند و به‌نوعی اولین تجربه‌های بانکداری باز در کشور اتفاق افتاده است. البته بر اساس بازخوردهای دریافت شده از کاربران و تجربه کردن این مدل، نقاط ضعف و مسیر توسعه‌های آتی تا حدودی مشخص است و می‌بایست با برنامه‌ریزی و کار بیشتر کیفیت سرویس‌های موجود را ارتقا داد که طبیعتاً این چرخه تحقیق و توسعه و عملیاتی شدن به افزایش استفاده‌کنندگان و رضایتمندی مشتریان منجر می‌شود.

ممکن است در بحث بانکداری باز در برخی از جهات و جامعیت سرویس‌های ارائه‌شده نسبت به دنیا عقب‌تر باشیم، اما باید گفت سازمان‌هایی که تا به اینجا روی این مهم کارکرده‌اند از اراده خوبی برخوردارند و توانسته‌اند نیازمندی‌های بخشی از مشتریان خود را برطرف کنند. مهم این است که کاربران استفاده‌کننده از این سرویس‌ها در حال افزایش است و این‌یک نتیجه مناسب است.

فرابوم قصد دارد رویدادی را در آبان ماه با موضوع بانکداری‌باز برگزار کند در خصوص جزئیات این رویداد توضیح دهید؟

فرابوم در ماه آبان امسال و در راستای مأموریت‌های خود اقدام به برگزاری یک وبینار با موضوع بانکداری بازخواهد کرد. این وبینار در پانزدهم آبان ماه برگزار می‌شود. البته دوست داشتیم رویداد به‌صورت حضوری برگزار شود، اما محدودیت‌های ناشی از کرونا باعث شد که به‌صورت مجازی برگزار کنیم و امیدواریم این رویداد باکیفیت خوبی برگزار شود و برای مخاطبین مفید واقع شود

مخاطبین این رویداد و جامعه هدف چه کسانی هستند؟

مدیران و کارشناسان واحدهای مختلف بانک‌ها و همچنین شرکت‌ها و فعالان حوزه فین‌تکی مخاطبان این رویداد هستند. اطلاعات تکمیلی در خصوص پلتفرم برگزاری و نحوه ثبت‌نام نیز به‌زودی ارائه می‌شود.

این رویداد چه تأثیری در فضای بانکداری باز ایران خواهد گذاشت؟

در این رویداد مدل‌های کسب‌وکاری بانکداری باز در دنیا مرور می‌شود و خدماتی که ارائه می‌دهند و مدل درآمدزایی آنها بررسی خواهد شد. همچنین چالش‌های پیش روی بانکداری باز در کشورمان تشریح می‌شود و امیدواریم کمکی شود برای تصمیم گیران این حوزه که بتوانند زمینه‌های پیاده‌سازی و اجرایی شدن هر چه‌بهتر این موضوع را در کشور آماده کنند. بالاخره تجربیاتی در داخل انجام‌شده است و آینده را می‌توان بر اساس تجربیات داخلی و بررسی دقیق نمونه‌های خارجی بهتر بنا کرد. بانکداری باز باید به جایگاه مناسب خود دست پیدا کند و در صورت‌های مالی بانک‌های ما تأثیر خود را بگذارد؛ که این موضوع می‌تواند هم در بعد کاهش هزینه‌ها و هم در خصوص درآمدزایی از خدماتی که ارائه می‌کنند باشد.

مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد در ایران چیست؟

ما به‌عنوان شرکت تخصصی فعال در حوزه بانکداری باز، به‌طور مرتب در حال پایش وضعیت کشورهای مختلف هستیم و چرایی استقبال بانکداری باز در دنیا و دانستن دلایل موفقیت آنها و تأثیر بانکداری باز بر روی کسب‌وکار بانک‌ها و نیز جایگاه واقعی بانکداری باز در دنیا و ایران همواره برای ما مهم بوده است. ما در شرکت این کار را بارها و از زاویه‌های مختلف انجام داده‌ایم و در آخرین اقدام، دیدیم که می‌شود خروجی این بررسی‌ها را با مجموعه‌های بانکی و سایر فعالان این حوزه به اشتراک گذاشت. درنهایت تصمیم بر برگزاری یک وبینار شد که تجارب دنیا در خصوص مدل‌ها و بازیگران مطرح و همچنین بررسی وضعیت حال حاضر کشور و مسیرهای پیش روی توسعه بانکداری باز در ایران موردبحث قرار گیرد. قرار است هم‌زمان با این رویداد، انتشار عمومی گزارشی با محتواهای ذکرشده نیز صورت پذیرد. امیدواریم این رویداد و گزارشی که قرار است ارائه شود مورداستفاده همه فعالان و بازیگران این حوزه قرار گیرد و بتوانیم با اشتراک مساعی و هم‌افزایی گام‌های پیش ‌رو را محکم‌تر برداریم و به یک نقشه راه جامع و دقیق که از تجربیات مدل‌های موفق بانکداری باز در دنیا و بر اساس مؤلفه‌های کشورمان خواهد بود، برسیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.