راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب‌های جدید حوزه اقتصاد و بانکداری چیست؟

این روزها در بحبوحه و تب تاب حل کردن مسائل اقتصادی توسط مسئولان کتاب‌های زیادی نیز درباره این مسائل روانه بازار شدند که می‌توانند چراغ این راه باشند. از میان آنها می‌توان به دو کتاب «اقتصاد بانکداری» و «اقتصاد ایران در تنگنای توسعه » اشاره کرد.

.

اقتصاد بانکداری

کتاب اقتصاد بانکداری نوشته کنت ماتیوس و جان تامپسون با ترجمه علی سرزعیم و مقدمه موسی غنی‌نژاد است. این کتاب درباره نقش بانکداری در رشد اقتصادی که یکی از مسائل مهم در جامعه ماست نوشته شده است. مترجم در مقدمه این کتاب آورده است: کتاب حاضر به توصیه استاد دکتر محمد طبیبیان ترجمه شده است و دارای چند ویژگی منحصر به فرد است. نخست آنکه تحلیل‌های بانکداری را بر پایه مفاهیم اقتصادی بیان می‌کند. دوم آنکه کتاب به زبان ساده و آموزشی نوشته شده است و دقیقاً برای تدریس آماده شده است. این امر کمک می‌کند تا از آن به عنوان متن درسی یا کمک درسی در دوره‌های دانشگاهی یا آموزش‌های حین خدمت استفاده شود. سوم آنکه برخی مفاهیم ارائه شده در این کتاب در دیگر کتاب‌های فارسی موجود نیست و از این نظر آن را برای خوانندگان ایرانی اثری بدیع، ‌آموزنده و خواندنی کرده است. انتظار می‌رود با ترجمه این کتاب سطح دانش بانکداری در ایران ارتقا یابد.

eghtesad-bankdari-book-way2pay-92-06-25

همچنین در جایی دیگر از مقدمه آمده است که: اقتصاد ایران دارای ظرفیت‌های نهفته فراوانی است که به دلیل دولتی بودن مجال بروز و ظهور نیافته است. اینک که ضرورت خصوصی‌سازی به اندیشه مسلط در میان نخبگان، ‌مردم عادی و جامعه سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌کشور در آمده، ‌امید می‌رود تا این ظرفیت‌ها تحقق یابد و شکوفایی روزافزون اقتصاد را شاهد باشیم. بی‌تردید این مهم بدون وجود بازار سرمایه و نهادهای مالی به خصوص بانک‌ها میسر نخواهد شد. تحقیقات بی‌شمار نقش توسعه نهادهای مالی بر رشد اقتصادی را به یکی از مسلمات اقتصاد توسعه ‌تبدیل کرده‌اند. خوشبختانه بانک‌های خصوصی‌در دهه هشتاد شمسی‌ در ایران شروع به رشد و فعالیت کردند که این امر بارقه امیدی را به وجود آورده است.

.

اقتصاد ایران در تنگنای توسعه

اقتصاد ایران در تنگنای توسعه کتابی است که توسط حمید زمانزاده و صادق الحسینی نوشته شده است. در مقدمه کتاب «اقتصاد ایران در تنگنای توسعه» نوشته شده است:
در بیش از صد سال گذشته، خصوصا پس از انقلاب مشروطه، پرسش‌های بسیاری در خصوص کیفیت و چگونگی فرآیندی که به پیشرفت و توسعه می‌انجامد و رفاه را به ارمغان می‌آورد، مطرح شده است. پرسش‌هایی از قبیل این که چرا ما عقب ماندیم و غرب پیش رفت؛ ریشه‌ها و علل عقب ماندگی ایرانیان کدام است؛ ما چگونه ما شدیم؛ چگونه از قافله پیشرفت جا ماندیم و چرا برخی کشورها مسیر توسعه اقتصادی و برخی دیگر مسیر رکود و زوال اقتصادی را در پیش گرفتند.

eghtesad-iran-book-way2pay-92-06-25

در کتاب حاضر، سعی بر این بوده تا از منظری خاص و با اتکا به نظریات جدید در حوزه اقتصاد توسعه و اقتصاد سیاسی به این سوالات پاسخ‌هایی در حد بضاعت داده شود. پاسخ‌هایی که قطعا نه پاسخ‌هایی تمام محسوب می‌شوند و نه کامل هستند. اما شاید بتوانند روشنگر بخشی از مسیر باشند. البته بدین حد قانع نبوده‌ایم و تلاشی هم در جهت پاسخ به  این سوال کرده‌ایم که برای برون رفت از این وضعیت چه باید کرد؟ راه چاره چیست و چگونه و با پیگیری چه سیاست‌هایی باید از تنگنای توسعه گذر کرد.

.

چرا باید این کتاب‌ها را بخوانیم؟

هر کتابی ما را با دنیایی جدید آشنا می‌سازد. دنیایی که مملو از افکار و اندیشه‌های ناب است و می‌تواند به ما در صحیح پیمودن راه کمک کند. این دو کتاب باعث می‎‌شوند که اولا شرایط ایران و روند تاریخی آن را به خوبی درک کنیم و ثانیا به ما دانشی می‌دهد که اکنون بانکداری ایران، نیازهای آن و ظرفیت‌هایش را بشناسیم و مسیر آینده و پیشرفت را به درستی مشخص کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.