راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صالح‌آبادی اولویت‌های بانک مرکزی در دولت سیزدهم را تشریح کرد / ایران نیازمند صادرات غیرنفتی است

 علی صالح‌آبادی، بیستمین رئیس بانک مرکزی در اولین گفت‌وگوی اختصاصی خود در این سمت از اولویت‌های راهبردی بانک مرکزی سخن گفت و اعلام کرد بازار ارز در ماه‌های آینده به ثبات و آرامش می‌رسد.

صالح‌آبادی در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره به اولویت‌های بانک مرکزی گفت: «یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی کنترل تورم است و تیم اقتصادی دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای بازگرداندن  آرامش به بازارهای مختلف کشور تلاش می‌کنند.» به گفته او، ثبات بازار ارز یکی دیگر از اهداف بانک مرکزی است که برای تحققش سازوکارهای لازم اندیشیده شده است.

صالح‌آبادی با اشاره به کنترل پایه پولی توضیح داد: «اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی به‌ گونه‌ای می‌شود که پایه پولی از محل اضافه‌برداشت بانک‌ها افزایش پیدا نکند، همچنین برای کسری بودجه دولت هم تدابیری اندیشیده شده تا از افزایش بی‌رویه پایه پولی جلوگیری و نرخ تورم در کشور کنترل شود.»

به گفته او، هدایت منابع از سیستم بانکی به بخش‌های تولیدی دانش‌بنیان، شرکت‌های کوچک و متوسط و مسکن و سایر حوزه‌هایی که در اقتصاد ملی نقش مولد دارند، در اولویت بانک مرکزی قرار گرفته‌اند.

صالح‌آبادی در پایان با تأکید بر اینکه ایران در شرایط کنونی بیش از هر زمانی به صادرات غیرنفتی نیاز دارد، گفت: «در حوزه سیاست‌های ارزی به‌دنبال توسعه صادرات غیرنفتی و افزایش آن هستیم و سیاست‌های مشوق صادرات غیرنفتی در اولویت‌های راهبردی بانک مرکزی است. در بحث واردات هم اولویت ما کمک به تولیدکنندگان کالاهای داخلی است، به همین منظور سیاست‌های ارزی در این جهت پیگیری می‌شوند.»

او با اشاره به اهمیت رفع تعهدات ارزی از واردکنندگان ادامه داد: «شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که برای واردات در کشور ارز دریافت می‌کنند، ملزم‌ هستند کالاها را صادر و واردکنندگان هم‌ ارز حاصل از مبادله را باید به چرخه تجاری کشور بازگردانند. برای بهبود این مقوله، تعامل‌مان با کشورهای دوست و همکار در مبادلات ارزی را گسترش خواهم داد.»

به گفته او؛ «خوشبختانه فضای کنونی فضای مثبتی است و پیش‌بینی می‌کنم با سازوکارهایی که دولت اندیشیده، در روزها و ماه‌های آینده وضعیت رو به بهبودی را تجربه کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.