راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تصویب شد

کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی در نشست امروز کمیسیون مشترک طرح صیانت تصویب شد.

به نظر می‌رسد بالاخره و پس از حواشی بسیار زیاد طرح صیانت که اکنون به نام طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی شناخته می‌شود در جلسه امروز کمیسیون مشترک با 18 رأی موافق به تصویب رسیده است.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در این جلسه گفت: «من نه مخالف نظام هستم و نه مخالف انقلاب از خانواده‌ای آمده‌ام که پنج شهید تقدیم کرده است. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی به آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند.»

او ادامه داد: «این موضوع هم دلیل دارد برای مثال به یک‌باره اعلام می‌شود که در خلال بررسی بودجه جلسه‌ای برای بررسی این طرح برگزار شود. کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم این‌گونه نیست من در کنار مردم هستم.»

در ادامه رضا تقی پور، رئیس کمیسیون مشترک در پاسخ به اظهارات جلال رشیدی کوچی گفت: «برگزاری جلسه امروز به یک‌باره نبوده است و از دو روز قبل در این خصوص نظرخواهی شد. ۱۴ نفر از اعضای کمیسیون با برگزاری این جلسه موافق بودند.»

او اضافه کرد: «متأسفانه هنوز تخریب‌ها و تهدیدها در خصوص این طرح ادامه دارد. متأسفانه یکی از دوستان امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم مطالبی مطرح کرده است و در رسانه‌ها گفته شد که قرار است جلسه ۴۵ دقیقه‌ای تصمیم‌گیری شود. این در حالی است که قرار بود جلسه ۱۲:۴۵ برگزار شود نه یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای. باید توضیح داده شود این ۴۵ دقیقه از کجا آمده است.»

رئیس کمیسیون مشترک در پایان عنوان کرد: «جزئیات طرح نیز در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد، برگزاری این جلسات اطلاع‌رسانی می‌شود.»

تصویب این طرح در حالی صورت گرفت که مخالفان بسیار زیادی از میان کارشناسان و فعالان این حوزه و حتی در میان مردم داشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز چندی پیش در نامه‌ای به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت با واردکردن چند ایراد فنی، حقوقی و اقتصادی این طرح را خلاف قانون اساسی دانسته بود؛ اما گویا مخالفت‌های کارشناسان تغییری در روند بررسی نمایندگان مجلس در کمیسیون مشترک نداشته و طرح صیانت پس از چند تغییر نام بی‌فایده تصویب شد. رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت نیز اخیراً در یک برنامه تلویزیونی درحالی‌که جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در همان برنامه از طرح صیانت حمایت کرده بود، عنوان کرد: «با تصویب این طرح مشخص خواهد شد که کدام نهاد مسئول کدام بخش است و اجازه وضع مقررات با کیست با هدف اینکه مراجع مختلف در یک کار واحد دخالت نداشته باشند.» تقی‌پور همچنین در برنامه مذکور خاطرنشان کرد: «هیچ طرحی به میزان طرح نظام تنظیم مقررات خدمات در فضای مجازی چکش‌کاری نشده است.»

تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی نیز، اجرای پیش از تصویب طرح صیانت را دلیل اصلی کاهش سرعت اینترنت در چند روز گذشته دانسته و برخی نیز عنوان کرده بودند پخش برنامه تلویزیونی اخیر با محوریت طرح صیانت و با حضور دو موافق جدی این طرح و مانور بر روی مسئله امنیت و غیرواقعی دانستن حواشی پیرامون آن، باعث شد تصویب طرح صیانت در این روزها غیرمنتظره نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.