راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری شنونده در راه است

كارت اعتباری جدیدی كه تراشه كار گذاشته شده در آن تنها پس از شنیدن و تایید یك رمز عبور مخصوص با صدای صاحب كارت اجازه استفاده از كارت را صادر می‌كند؛ پیشرفت مهمی‌ در جهت مقابله با سو استفاده از كارت‌های اعتباری به شمار می‌آید.

.

پیش قراولی مهندسان شركت بیپكارت

یك نمونه اولیه از این كارت‌های جدید كه به وسیله مهندسان شركت بیپكارت در كالیفرنیا ساخته شده، نخستین تلاش در جهت جای دادن یك تراشه الكترونیك، باتری، میكروفن و بلندگو در درون یك كارت اعتباری عادی است. سیستم‌های ساده تشخیص صدا هم اكنون در تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار دارد و از آنها می‌توان برای شماره‌گیری بهره گرفت. اما چالشی كه پیش روی شركت سازنده كارت‌های تازه قرار دارد آن است كه مجموعه پیچیده‌ای از یك مدار الكترونیك مخصوص تشخیص صدا به همراه میكروفن و بلندگو را در درون یك كارت كوچك جای دهد و كل مدار را با استفاده از باتری مینیاتوری كه داخل كارت جای دارد تغذیه نماید. مدار الكترونیك به منظور بالا بردن عمر باتری به گونه ای تنظیم شده كه تنها در زمانی كه كارت مورد استفاده قرار می‌گیرد باتری به كار می‌افتد.

.

نحوه کار

در بالای كارت دكمه كوچكی تعبیه شده كه با فشار دادن آن پیام «لطفا شماره رمز خود را بگویید» از كارت شنیده می‌شود. اگر مدار تشخیص صدایی كه درون كارت تعبیه شده صدای صاحب كارت را تایید كرد آنگاه رمز صدا دار مخصوصی كه به شكل یك بوق یا طنین خاص موسیقی است پخش می‌كند. این صدا از طریق میكروفن دستگاه مخصوص استفاده از كارت اعتباری برای شركت صادركننده كارت ارسال می‌شود و اجازه انجام عملیات بانكی صادر می‌گردد. شركت بیپكارت در نظر دارد سیستم تازه را به گونه‌ای تكمیل كند كه باتری درون كارت بتواند تا مدت دو سال و برای ده نوبت استفاده در هر روز دوام بیاورد. پس از انقضای این مدت می‌باید كارت قدیمی‌ را با كارت جدیدی كه باتری درون آن نو است تعویض كرد.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.