راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واکسیناسیون استارتاپ‌ها و پلتفرم‌ها؛ شاید وقتی دیگر!

هفته‌نامه کارنگ/ واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته و نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در تعدد مراکز و صف‌هایی که این روزها در گوشه‌و‌کنار شهرها شکل گرفته، دیده می‌شود. اقشار مختلف و صنوف گوناگون هم تلاش کرده‌اند با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود و البته چانه‌زنی با ستاد ملی کرونا و مسئولان بهداشتی برای شاغلان خود اولویت‌های دریافت واکسن کرونا تعریف کنند.

در این میان اما کسب‌وکارهای اینترنتی هنوز نتوانسته‌اند از چنین اولویت‌هایی برخوردار باشند. به‌خصوص آن دسته از این کسب‌وکارها که در قالب پلتفرم‌های کار اشتراکی از نیروی انسانی زیادی، آن‌ هم با درجه بالایی از ریسک هرروزه در برابر کرونا، استفاده می‌کنند. کسب‌وکارهایی همچون پلتفرم‌های نظافت و خدمات منازل، تاکسی‌های اینترنتی، لجستیک و…

در مطلب پیش‌ رو مدیران چند پلتفرم‌، به‌خصوص آنها که در حوزه نظافت منزل فعالیت می‌کنند، با کارنگ از دغدغه‌های خود در این خصوص صحبت کرده‌اند. از جمله اینکه هنوز موفق نشده‌اند با وجود نامه‌نگاری‌های مختلف سهمیه‌ای برای واکسیناسیون افرادی که با آنها همکاری دارند، بگیرند.


محمد خلج، مدیرعامل اسنپ: خوب شروع شد، اما ادامه پیدا نکرد!


از زمانی که بحث واکسیناسیون و اولویت‌بندی مشاغل در ایران مطرح شد، مذاکرات و پیگیری‌های خود را آغاز کردیم و معتقدیم واکسیناسیون رانندگان و موتورسوران اسنپ نقش بسیار مهمی در پیشگیری از شیوع کرونا دارد. خوشبختانه از حدود ۱۸ روز پیش، واکسیناسیون رانندگان اسنپ آغاز شده، اما متأسفانه در برخی شهرها با مشکلاتی در زمان‌بندی و نوبت‌دهی مواجه شدیم و در نهایت طی نامه‌ای این موضوع به آینده موکول شد.

تمام هماهنگی‌های لازم از طرف تیم اسنپ برای واکسیناسیون رانندگان عزیز با سازمان‌های مربوطه انجام شده بود و بروز مشکلات در نوبت‌دهی مراکز واکسیناسیون از حیطه اختیارات ما خارج است. اما از آنجایی که باور داریم سلامتی رانندگان اسنپ در قطع زنجیره‌ کرونا بسیار حیاتی است، تا پایان واکسیناسیون ناوگان اسنپ از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات و مسائل احتمالی، فروگذار نخواهیم کرد. به امید اینکه بتوانیم از این روزهای سخت به سلامت عبور کنیم.


مهدی بهره‌ور، مدیرعامل هوم‌سرویس: کارگران خدمات منزل از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند


با توجه به شرایط جامعه و فضای اقتصادی، اکثر کسب‌‌وکارها در حال سپری‌کردن سخت‌ترین دوران خود هستند. فشارهای اقتصادی، تورم، تعطیلی‌های متناوب، قطعی‌های بی‌برنامه برق، شیوع ویروس کرونا و… باعث شده جبران خسارت‌های وارده به کسب‌وکارها، بدون کمک و حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه امکان‌پذیر نباشد.

در این بین کسب‌وکارهای پلتفرمی و به‌خصوص کسب‌وکارهای حوزه خدمات و هوم‌سرویس‌ها با شرایط به‌مراتب سخت‌تری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با توجه به اینکه ماهیت این کسب‌وکارها ارائه خدمات در محل است، اعم از کارگران نظافت، نجار، بنا، نقاش و… سرویس‌دهندگان این کسب‌وکارها در معرض خطر بیشتری قرار داشته و امکان ابتلای آنها به ویروس کرونا بسیار بیشتر است.

اکثر ارائه‌دهندگان سرویس و همیاران فعال در کسب‌وکارهای پلتفرمی از اقشار ضعیف جامعه هستند و در صورت ابتلا به بیماری کرونا، هزینه‌های زیادی را باید صرف درمان خود کرده و حداقل سه هفته از کسب درآمد نیز باز خواهند ماند که شرایط را بیش از پیش برای آنها سخت‌ می‌کند. عملاً جبران چنین هزینه‌هایی برای یک کارگر روزمزد غیرممکن است.

به‌عنوان مدیرعامل هوم‌سرویس و یک فعال استارتاپی، از تمامی دست‌اندرکاران و مدیران مربوطه، به‌خصوص مسئولان فعال در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که از خانواده استارتاپ‌ها هستند و دیگر نهادهای صنفی مانند نظام صنفی رایانه‌ای، درخواست می‌کنم صدای کسب‌وکارهای پلتفرمی و هوم‌سرویس‌ها را به گوش ستاد ملی کرونا و ارگان‌های تصمیم‌گیرنده برسانند.

تقاضای ما این است که از هر طریق ممکن در راستای پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ و ایجاد عدالت میان کسب‌وکارهای پلتفرمی، تسهیلات و شرایط لازم برای واکسیناسیون این اقشار زحمتکش فراهم شود. البته ما در این خصوص مکاتباتی با سازمان‌های مربوطه و همچنین اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی انجام داده‌ایم و امیدواریم مثمرثمر واقع شود.


امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا: امکان دورکاری نداریم


کسب‌وکار دیجی‌کالا تفاوت عمده‌ای با سایر کسب‌وکارهای اینترنتی دارد و آن این است که درصد بزرگی از کارکنان دیجی‌کالا در بخش عملیات فعال هستند که اساساً موضوع دورکاری برای این افراد بی‌معنی است؛ زیرا اگر دورکار باشند، عملاً دیجی‌کالا باید کار خود را متوقف کند. مشاغل مأمور ارسال، بسته‌بند یا مسئول انبار شبیه برنامه‌نویس، مارکتینگ و شغل‌های ستادی نیست؛ بنابراین امکان دورکاری وجود ندارد. این وضعیت در برخی کسب‌وکارهای مشابه وجود ندارد و بخش عمده‌ای از کارکنان ستادی آنها اکنون دورکار هستند.

در دیجی‌کالا یک جمعیت ۸۵۰۰ نفره حضور دارد که حدود ۲۰ درصد آنها امکان دورکاری دارند؛ بنابراین اکنون با یک جمعیت هفت هزار نفره بخش عملیات در کل کشور مواجه هستیم که  امکان دورکاری برای آنها فراهم نیست و از ابتدای کرونا در انتهای سال 1398 به‌مانند کادر درمان که هر روز بر سر کار حاضر بوده و در دوران قرنطینه و تعطیلات مشغول به فعالیت بودند، به‌عنوان مشاغل سطح یک شناخته می‌شدند و نقش بسیار مهمی در کاهش ترددها و رفت‌وآمد مردم دارند.

به‌دلیل جایگاهی که این مشاغل دارند، در کشورهایی مانند چین، آمریکا و اروپا، این دست مشاغل در اولویت‌های بالایی در سطح کادر درمان قرار دارند، چراکه این گروه نقش بسیار مهمی در تکمیل زنجیره تأمین و همچنین قطع انتقال کرونا داشتند. اما در کشور اساساً این بخش در اولویت‌ها دیده نشدند. طی چند وقت اخیر دیجی‌کالا نامه‌نگاری‌های متعددی را با مسئولان مربوطه انجام داده، ولی تاکنون بی‌نتیجه مانده است. خواست ما این است که همه مردم باید هرچه سریع‌تر واکسن بزنند، اما در بحث اولویت‌بندی، مشاغلی مانند بخش عملیات دیجی‌کالا باید در اولویت قرار گیرند. این در حالی است که بخشی از مشاغلی سهمیه واکسن دریافت کرده‌اند که امکان دورکاری برای آنها فراهم است.


علیرضا سبزعلیان،هم‌بنیان‌گذار اسپارد: اقدامی برای واکسیناسیون انجام نشده است


در حال حاضر به‌دلیل اینکه پلتفرم‌های خدماتی توان چانه‌زنی و لابی‌گری پلتفرم‌هایی از قبیل اسنپ و تپسی را ندارند، با وجود اینکه در موضوع کرونا نیروهای آنها بسیار در معرض خطر هستند، اقدامی از طرف اتحادیه برای واکسیناسیون نیروهای پلتفرم‌ها انجام نشده و ما هنوز نتوانسته‌ایم این مقوله را پیش ببریم. ما نامه‌نگاری هم کرده‌ایم، اما متأسفانه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. حدود یک ماه پیش به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نامه ارسال کرده‌ایم، ولی تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

اغلب نیروهای پلتفرم‌های خدماتی دارای درآمد روزانه هستند و رزق و روزی خانواده‌شان به این درآمد بستگی دارد. بیکار شدن این نیروها برای چند روز این افراد را دچار مشکل کرده و تبعات اجتماعی زیادی به‌دنبال دارد. از مسئولان خواهشمندیم این عزیزان را در اولویت قرار بدهند.


بابک مقدم، مدیرعامل پلاک: در انتظار واکسیناسیون هستیم


با وجود پیگیری‌ها از اتحادیه، اما از طرف اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به ما خبری نداده‌اند، ولی در جریان هستم که اتحادیه در حال پیگیری است. به هر حال قدرت اتحادیه نسبت به یک کسب‌وکار کوچک بیشتر است و ما فعلاً منتظریم ببینیم آنها به چه نتیجه‌ای می‌رسند. تا جایی که ما اطلاع داریم، دو، سه هفته است که رایزنی‌ها انجام شده و وقتش رسیده که دیگر جواب بدهند. ولی اگر از اتحادیه جوابی نگیریم، خودمان در این‌باره اقدام خواهیم کرد. بهتر است سیاست واکسیناسیون طوری باشد که در ابتدا افراد فعال در جامعه واکسینه شوند، چون این افراد نسبت به کسانی که در منزل هستند، بیشتر در معرض خطر هستند. کرونا از یک طرف باعث شده که ۹۸ درصد از پرسنل شرکت ما دورکار شوند، اما از طرف دیگر افرادی که امکان دورکاری ندارند، مثل کسانی که خدمات نظافت ارائه می‌دهند، یا از این کار دست کشیده‌اند یا مجبورند با همین شرایط کار کنند.

ما افراد را هر دو هفته یک بار غربالگری کرده و از آنها آزمایش می‌گیریم تا شاید بتوانیم کمی اوضاع را تحت کنترل دربیاوریم، اما بدون واکسیناسیون اوضاع درست نمی‌شود.


صادق فرامرزی، نایب‌رئیس و عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران: نامه‌نگاری‌های نصر هنوز نتیجه نداده است


ما در یکی، دو ماه اخیر، برای اولویت‌دادن به واکسیناسیون نیروهای شاغل در صنعت فناوری اطلاعات کشور، جلسات بسیار زیادی برگزار کرده و نامه‌نگاری‌های زیادی با ستاد ملی مقابله با کرونا کردیم، ولی جوابی نگرفتیم. تنها چیزی که رسماً گفته شده، توسط معاون وزارت بهداشت بوده که در جلسه‌ای عنوان کردند نیروهای پلتفرم‌ها در اولویت دریافت واکسن قرار می‌گیرند، اما هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

به‌طور کلی ما در نصر تهران معتقدیم همه نیروهای شاغل در صنعت فناوری اطلاعات به‌دلیل ماهیت کارشان در معرض ریسک بالایی قرار دارند و باید مورد توجه سیاست‌گذاران سلامت کشور باشند. برای نمونه پیمانکاران بانکی و کسانی که کار پشتیبانی صنعت بانکی کشور را بر عهده دارند، باید ۲۴ساعته در محل کار خود حاضر باشند؛ بنابراین به‌شدت در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و باید در اولویت قرار بگیرند.


الفت‌نسب، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی: اتحادیه پیگیر است


در حال حاضر واکسیناسیون نیروهای لجستیک شرکت‌های استارتاپی مطرح است و در حال پیگیری آن در اتحادیه هستیم؛ یعنی رانندگان خودرو و موتورهای پلتفرم‌ها. نامه‌نگاری‌ها انجام شده و با توجه به اینکه دولت جدید به‌تازگی تشکیل شده، از هفته آینده مجدداً مکاتبات را آغاز خواهیم کرد. مطابق با اولویت‌بندی که از سوی اتحادیه اعلام شده، امیدواریم با همکاری وزارت کشور به نتایج خوبی برسیم و در مراحل بعدی، سایر گروه‌ها هم اولویت‌بندی و معرفی خواهند شد.

ما هم اعتقاد داریم افرادی که خدمات در محل ارائه می‌دهند، باید جزء اولویت‌های اصلی باشند، ولی این را هم باید در نظر داشت که فقط ما نیستیم و اصناف گوناگونی تقاضای واکسیناسیون دارند. از طرفی ذخیره واکسن کشور در حال حاضر محدود است.

همه‌چیز به این بستگی دارد که دولت جدید چه میزان واکسن وارد کنند، اما در هر حال ما پیگیر مسئله هستیم و درخواست‌مان برای واکسیناسیون سایر گروه‌ها، به غیر از لجستیک را هم مجدداً مطرح خواهیم کرد.

منبع کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.