راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسئولان چه خواب جدیدی برای سهام عدالت دیده‌اند؟ / آغاز فروش سهام عدالت به‌صورت بلوکی

زهرا داستانی/ پس از اخذ حق فروش سهام عدالت از سهام‌دارانی که خود سهام‌شان را مدیریت می‌کردند، دوباره زمزمه‌هایی از امکان فروش این سهام در بازار بورس، البته به‌صورت بلوکی به گوش می‌رسد.

حدود یک سال و چند ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد؛ فرایندی که باعث شد مشمولان این سهام به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شوند. 19 میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیدند و غیرمستقیم‌ها 30 میلیون نفر شدند. در روزهای نخست آزادسازی که با تشویق دولت برای ورود به بازار بورس همراه بود، سهام‌دارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیده بودند، می‌توانستند ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود را که آن روزها بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت، بفروشند. اما مدت زیادی نگذشت که بورس تحت تأثیر ورود سهام‌داران سهام عدالت و سرمایه‌گذاری مردم در این بازار با نوسانات هیجانی و افت شاخص‌ها مواجه شد.

دارندگان سهام عدالت نیز همانند سایر سرمایه‌گذاران از سقوط شاخص‌‌ها متضرر شده و با سقوط آزاد ارزش واقعی سهام خود روبه‌رو شدند. اما ماجرای ورود سهام‌داران سهام عدالت به بازار بورس به همین جا ختم نشد. دولت و متولیان سازمان بورس تصمیم گرفتند حق فروش سهام عدالت از سهام‌دارانی که خودشان سهام‌شان را مدیریت می‌کردند، گرفته شود.

در این میان ۳۰ میلیون نفری که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت شدند و هر فرد به اندازه دارایی خود در سهام عدالت، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی شد که امکان فروش سهامش پس از طی‌کردن چند مرحله برای او وجود داشت.


تصمیمات جدید متولیان بورس برای سهام عدالت


اگرچه چالش پیش روی سهام‌داران سهام عدالت که خود مدیریت سهام‌شان را بر عهده گرفته بودند، همچنان ادامه دارد، اما از هفته‌های پیش زمزمه‌هایی درباره ازسرگیری دوباره فروش سهام عدالت توسط سهام‌دارانی که خود سهام‌شان را مدیریت می‌کردند، به گوش می‌رسد. نزدیک به یک هفته‌ پیش اطلاعیه‌ای از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس برای تعیین مهلت لغو سفارش‌های فروش قدیمی سهام عدالت منتشر شد؛ اطلاعیه‌ای که در آن تأکید شده بود، سهام‌داران عدالتی که از سال گذشته تاکنون سفارش فروش باز و انجام‌نشده دارند، در صورت تمایل تا روز پنجم شهریورماه با مراجعه الکترونیکی یا حضوری به کارگزاری‌های خود، اقدام به حذف آن کنند. تصمیمی که خبر از آغاز فروش سهام عدالت، حداقل برای متقاضیان قدیمی فروش در آینده نزدیک می‌داد.

مهدی نعمتی مدیر روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) در پنجم شهریور 1400 به تجارت‌نیوز گفته بود که این اقدام ممکن است آغازی برای از سرگیری دوباره فروش سهام عدالت توسط سهام‌داران باشد و ممکن است ناظر بازار با توجه به شرایط بازار اجازه فروش را مجدداً برای سهام‌داران صادر کند.


آغاز فروش بلوکی سهام عدالت


اما یک روز پس از این اظهارات، سیدمهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اگرچه خبر منتشرشده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز شنبه را رد کرد، اما اعلام کرد که این موضوع با توجه به شرایط حاکم بر بازار به‌صورت بلوکی انجام خواهد شد.

به گزارش سنا، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: «همان‌گونه که طی مصاحبه قبلی عنوان شد، طی مدت اخیر با ارائه گزارش‌های جذاب توسط شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، شاهد افزایش تقاضای خرید در این دسته از شرکت‌ها بودیم، از طرفی برخی دارندگان سهام عدالت اقدام به ثبت تقاضای فروش در سامانه مربوطه کرده بودند.»

او افزود: «به همین خاطر با توجه به شفاف‌شدن وضعیت حاکم بر اقتصاد و فضای سیاسی کشور مقرر شد تا در صورتی که سهام‌داران قصد بهره‌مندی بیشتر از منافع آتی دارایی‌های خود دارند، جهت حفظ منافع این دسته از سهام‌داران فرصتی به‌منظور بازنگری درخواست‌های فوق داده شود.»

پارچینی در ادامه گفت: «پس از اتمام فرصت اعلامی، در آینده و بسته به شرایط حاکم بر بازار، اقدام به واگذاری سهم‌های فوق به‌صورت بلوکی خواهد شد.»

او در پایان افزود: «در پایان از فعالان محترم تقاضا می‌شود اخبار مربوط به بازار سرمایه را فقط از مراجع رسمی و متولی امر پیگیری کنند و به اخبار غیرموثق توجه نکنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.