راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موافقان و مخالفان در روز دوم بررسی وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند / دعوا بر سر ابهام نظر زارع‌پور درباره طرح صیانت از فضای مجازی

زهرا داستانی/ بررسی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای روز دوم در مجلس شورای اسلامی کلید خورد. نمایندگان مجلس روز گذشته وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شدند و امروز به ادامه بررسی آن پرداختند. دو نماینده در مخالفت و دو نماینده در موافقت با وزیر پشنهادی پشت تریبون رفتند.


آقای وزیر بالاخره موافق طرح صیانت هستید یا مخالف؟


محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر اولین نماینده‌ای بود که در مخالفت با وزیر پیشنهاد ارتباطات و فناوری اطلاعات پشت تریبون آمد. او با اشاره به غیر مرتبط بودن رشته تحصیلی زارع‌پور با وزارت ارتباطات گفت: «متاسفانه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تحصیلکرده رشته کامپیوتر بوده و در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصصی ندارد.»

او با بیان اینکه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات حداقل ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد، گفت: «چنین وزارتخانه‌ای نیاز به وزیری متخصص دارد. یک وزارتخانه استراتژیک نیازمند تفکر، تجربه و تخصص استراتژیک است.»

نماینده مشکین‌شهر با اشاره به مبهم بودن نظر وزیر پیشنهادی درباره طرح صیانت از فضای مجازی گفت: «شفافیت یک مولفه مهم برای وزارت است. آقای زارع‌پور بنده شنیده‌ام که شما در جایی گفته‌اید که مخالف روح طرح صیانت هستید و در جایی دیگر گفته‌اید که موافق آن هستید. از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون شفاف به همه اعلام کنید که با این طرح مخالف هستید یا موافق؟»


زارع‌پور رویه شفافی ندارد


سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «دلیل مخالفتم با وزیر پیشنهادی به دلیل فقدان رویه شفاف او است.»

او افزود: «به نمایندگان مخالفِ طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید که با این طرح مخالف است، بعد در کمیسیون فرهنگی که اعضای آن طراح این طرح بودند بیان می‌کند که موافق طرح صیانت است. این روحیه وزیر قابل قبول نیست.»


از ویژگی‌های زارع‌پور تخصص و تجربه است


مجتبی محفوظی، نماینده آبادن نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور را وزیر باانگیزه، باتجربه و استخوان‌دار معرفی کرد و گفت: «برخی به توانایی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان تخصص و تجربه شک دارند در حالی که یکی از ویژگی‌های او تخصص و تجربه است. در شگفتم چگونه برخی انگشت اشاره را به سمت تخصص و تجربه می‌برند.»

محفوظی ادامه داد: «جوانی گناه نیست. این جوانان بودند که جنگ تحمیلی را به بهترین شکل ممکن اداره کردند. آنان تجربه و سابقه وزارت و فرماندهی نداشتند. آقای زارع‌پور دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های داخلی و خارجی و از نخبگان و افراد صاحب‌نظر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی است.»

نماینده آبادان، زارع‌پور را فردی متخصص در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات معرفی کرد و گفت: «این وزارتخانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی کشور را تعیین کند، راهبرد دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال را مشخص کند و میدان‌دار ساختارهای نرم‌افزاری کشور باشد.  همه این توانمندی‌ها به پشتوانه سال‌ها تجربه در حوزه فضای مجازی کشور در آقای زارع‌پور وجود دارد.»

او با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «در دهه ۸۰ درحالی که کسی به فکر بهره‌گیری از فضای مجازی نبود، زارع‌پور مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ را راه‌اندازی کرد و مسئولیت اصلی او ساماندهی توسعه فضای مجازی به معنای امروزی بود.»

محفوظی، راه‌اندازی چندین خدمت الکترونیکی در وزارت فرهنگ و ارشاد و کسب‌ رتبه برتر این وزارتخانه در حوزه خدمات الکترونیکی در سال 87 را از دست‌آوردهای مدیریتی زارع‌پور در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد عنوان کرد.

او با اشاره به سایر اقدامات زارع‌پور در وزارت ارشاد گفت: «علاوه بر این برای نخستین بار در دوره زارع‌پور بود که قوانین به زمین مانده‌ای مانند قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزار رایانه‌ای اجرا و برای رعایت از حقوق تولیدکنندگان نرم‌افزار، زیر ساخت‌های بسیار خوبی فراهم شد که بعد از گذشت ۱۲ سال همچنان در حال انجام است.»

به گفته نماینده آبادان، شناسنامه‌دار شدن سایت‌ها، شکل‌گیری بیش از ۴۰۰ شرکت تولیدکننده محتوا در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ از دیگر اقدامات زارع‌پور در دوره مدیریتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زارع‌پور در یک سال و نیم گذشته اقدامات خوبی را در زمینه الکترونیکی کردن خدمات قضایی انجام داده است، گفت: «زارع‌پور در دوره کوتاه مدیریتی خود در قوه قضاییه بیش از ۸۰ پروژه ملی فناوری اطلاعات در راستای تسهیل دسترسی مردم به دستگاه قضایی، ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد در قوه قضائیه راه‌اندازی کرده است. این اقدام او سبب شده تا مراجعه پنج و نیم میلیون نفر به قوه قضاییه و مراجعه ۳ میلیون نفر به بقیه دستگاه‌ها کاهش یابد.»

او افزود: «مردم یادشان نمی‌رود برای گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه چه دردسرهایی کشیدند و یک سالی که او متصدی این امر بود آن را آنلاین کرد تا مردم از منزل و محل کار گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند طوری که در ۱۷ ماه گذشته بیش از دو میلیون گواهی عدم سوء پیشینه از این طریق برای مردم صادر شد.»

به گفته محفوظی، زارع‌پور در دوره مدیریت خود در قوه قضاییه دست به ایجاد زیرساخت‌های نرم افزای و سخت افزاری از جمله سامانه خودکاربری وکلا و کارشناسان رسمی، اپلیکیشن اینترنت همراه، برخط کردن ده‌ها استعلام، راه‌اندازی زیرساخت برگزاری دادگاه آنلاین، لینک کردن سامانه‌های نیروی انتظامی و قوه قضاییه زده است.


رشته تحصیلی وزیر پیشنهادی مرتبط با زیرساخت حوزه فضای مجازی است


مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشته مرتبط وزیر پیشنهادی ارتباطات با حوزه زیرساخت حوزه فضای مجازی گفت: «اگرچه در نظام اسلامی در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی شده است ولی در این حوزه نیز باید کار شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.